Sista Chansen.....

Publicerad 2015-07-20 15:09:00 i Allmänt,

Så efter Tännforsen, Åre och Duved så åkte vi tillbaka till stugan för att laga mat. Niklas och jag skulle försöka en sista gång på Ånnsjön eftersom värmen och solen kommit så kanske fisket kommit igång.Nu skulle de upp, och Jonas ville testa Enan en gång till där han haft stora på och Micke skulle plocka i ordning i stugan och fixa matsäck till morgondagens hemresa.Såg vi möjligen ljuset i tunneln i Åre, där man åker under den anlagda slalombanan, där de kör stortävlingarna på vintern?
Efter maten så släppte vi av Jonas och drog vidare mot Klocka, där vi köpte kort och hyrde båt igen. Den här gången fick vi en ännu bättre motor som gick perfekt under hela kvällen och natten. På plats i Klocka så fanns två "proffsbåtar" som nyligen sjösatts och när de drog iväg så bara försvann de. Den ena hade två motorer som var höj- och sänkbara och säkert ekolod m.m. De åkte direkt ut till Järpön och "kajkade" runt där över djupkanterna.
I bakgrunden till höger så ser man Skurdalshöjden som ligger i Storlien och är bara en höjd jämfört med fjällen runt omkring.
Ånnsjön är ju stor och den här kvällen så passerade vi stora områden och kanter både mitt i sjön och intill landet vid Bunnerviken. Vi var nog ute på sjön vid 20-tiden och hemma igen vid 02. Det var en härlig kväll utan några moln på himlen och vi fick se månen, som hade varit full i veckan. Även denna kväll tog jag många kort i flera olika ljus.
Den här kvällen var det många båtar ute som vi såg på långt håll och när det började nappa så skulle det naturligtvis blåsa upp igen så vi fick söka lä bakom Järpön igen. då hade jag tappat två och Niklas hade också haft napp. Faaan, man skulle haft en större och lite mer sjösäker båt.
Vi gick iland på Järpön för att sträcka på benen och ta på oss mer kläder för det började bli kyligt. Där blev vi anfallna av stora myggor, nu var de på gång efter en kall och regnig vecka. Så även fisket när vi åkt hem, hörde att veckan efter så fick de massor med fisk på Ånnsjön. Så sammanfattningsvis så var vi en vecka fel, trots att bästa fisket brukar vara veckan efter Midsommar. Åka tillbaka?......Nja det dröjer nog och i så fall en annan sommarvecka och då även testa Gevsjön eller testa vinterfisket. Men vinterfiske på Ånnsjön då behöver man ha tillgång till skoter eftersom det är så långt ut till fisket. Jaja vi får se framöver, hänger gärna med om några bekanta skall upp......
När vi väl gav upp så var det riktigt kyligt, så tur att vi hade med oss vinterkläderna.Under tiden Niklas körde hem oss så vände vinden tre gånger och han blev tvungen att styra upp mot vågorna för att sedan snedda över till landet i Klocka.
Mot Klocka för att lägga till en sista gång och sedan hemmåt stugan för att krypa ner och sova innan det var dags för att packa och städa innan avfärden hemmåt Dalarna. Klockatjärnen som man passera på höger sida innan man kommer fram till Klocka med bil, var denna natt helt magisk med sitt gröna vatten.
Hur hade det gått för Jonas då? Nja inget vidare ingen fisk med hem och han hade träffat några desperata flugfiskare, som frågat hur det gått med fisket. Så Jonas talade om han fått flera stycken tidigare och några stora.- Driver du med mig ! blev svaret så tydligen var det fler än vi som var besvikna av fisket som varit. Denna natt fick jag innan jag la mig, rensa endast en röding som åkte in i frysen.....Suck!
Det var i alla fall en helt fantastisk gul måne när vi åkte hem från sjön och vi fick uppleva många vackra vyer denna vecka i fjällvärlden. Vi är trots fisket nöjda med resan, men nästa gång då ni........Vart det nu bär iväg, Jämtlandsfisket efter abborre verkar också intressant på sommaren...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela