Tännforsen.....

Publicerad 2015-07-17 13:18:06 i Allmänt,

 
 
På lördagen vaknade vi till en klarblå himmel, vindstilla och en strålande sol. Vad skulle vi hitta på idag då,lite uttråkade av det dåliga fisket och vi hade pratat om att åka till Tännforsen. Trots att det är 57 år sedan jag första gången var i Gevsjön och tillbringat varje sommar där under 60-talet så har jag/vi aldrig varit till Tännforsen. Så efter frukost bar det iväg. Här är en panoramabild som Niklas tog med sin mobil.
Handölan och Enan,tillsammans med Ånnsjön är början på Indalsälven. Från Ånnsjön, Tångböleströmmen, Gevsjön,Gevsjöströmmen, Bodsjön, Tännsjön, Tännforsen som sen rinner ut i Östra Noren och därefter kallas vattendraget för Indalsälven som mynnar ut i havet norr  om Sundsvall. Ett annat tillflöde är Medstuguån som kommer från Norge och i den "ån" fiskade vi mycket i på 60-talet, uppe ovanför Skalstugan.
Här är förklaringen till varför det bara finns öring och röding ovanför Tännforsen. Canadarödingen i Ånnsjön är ju inplanterad, och abborre,mört och gädda finns inte heller där.
 
Vi fick möjlighet att ta många fina bilder utmed Tännforsen, från "nacken" ner där den mynnar ut i sjön. Starka krafter och dubbla regnbågar, och man fick sig en rejäl dusch vid den byggda utsiktsplatsen mitt i forsen.
Trevlig dag med grabbarna och fota måste man och många bilder blev det och en trollsk skog runt stigarna vi gick på.
 
 
 
 
 
Satt en stund vid Hoppets bänk, det var ju näst sista dagen i Jämtland, kanske skulle det hjälpa om vi skulle fiska till kvällen?! Efter Tännforsen åkte vi in till Åre som var som en myrstack med turister och tävlande som sprang runt hur som helst. Det pågick en sorts tävling så rätt var det var kom det folk springande eller cyklande med nummerlappar bara att åka hemmåt igen. Vi åkte till Duved istället för att handla lite Årekarameller och annat gott till kvällen. Vi hade även både ringt och varit in till Fjällsport tidigare i veckan för att höra om båtar med motor i Gevsjön. men trots att säsongen var igång så var inte båtmotorerna servade och skulle inte bli medans vi var kvar. Tråkigt då jag pratat med en kille från Gevsjön som också hyr ut stugor att det nappade bra i Gevsjön. Men tyvärr så blev det ingen tur på den sjön. Vi hörs en annan dag för än är inte äventyren över.......
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela