Friluftsdag.......

Publicerad 2015-03-04 21:00:03 i Allmänt,

I måndags ville barnbarnet Dennis låna ett pimpelspö med pirk och krok, då han inte hittade det han tidigare fått.
Jag åkte till Falun med det som jag gjort i ordning och frågade vart de skulle åka med skolan, och Dennis sa Stångtjärn. Ok, det är en sjö med inplanterade regnbågar och rödingar.
När jag kom hem funderade jag mer och skickade ett sms att de skulle fråga Dennis om jag kunde komma med till sjön och ha med mig nya "rödingspön", eller om han tyckte det var "skämmigt" att farmor kom med. Det skulle gå bra, så jag åkte dit och löste ett kort och väntade på bussen från skolan.
Bussen kom med cirka 25 barn ifrån mellanstadiet  och lärare, efter genomgång av isen och var det kunde vara farligt att gå så fick de börja fiska. Flera hade egna borrar med och två av lärarna och jag hade också borr. Så det blev att borra och försöka hjälpa de som ville ha hjälp med allt möjligt. Ganska tidigt fick en av tjejerna en abborre som jag fick ta av och döda och visa hur man håller den för att slippa bli stucken av ryggfenan. Dennis verkade vara stolt över mig och berättade att jag tävlade, och jag fick berätta mer om det för fröknarna också.
Stångtjärn är en magisk sjö där det ofta flyger korpar som kraxar så också denna dag, på bilden ovanför ser man en av dem.
Snart blir det dags för korvgrillning och själv så har jag kaffe och mackor med mig. Jag undrar varför de inte åker ut på Runn istället där alla har chans att få fisk. Men vid Stångtjärn så finns det även skidspår så då kunde man välja att åka skidor istället. Förra året när de var här så kom det en farbror som redan fått sina tre tillåtna fiskar och visade var de kunde få rödingar utanför badet. Då fick de massor av rödingar på samma ställe. Så efter lunch går flera dit och provar, och en grabb såg en som simmade förbi. Fler har napp men ingen kommer upp.
Två av tjejerna frågade om jag kunde borra hål åt dem. Så Dennis och tjejerna går iväg en bra stycke och jag borrar fyra hål i en fyrkant som vi sitter i. Då passar jag på att berätta sagan om korpen hur den fick sin svarta kropp och kraxiga läte, kanske att jag berättar den för er också, någon gång.
Samma tjej som fick en abborre i början får en till på slutet i samma hål, hon hade ett stort spö med blinkpirk och betat med många vita maggots. fortsätter att borra 4 hål åt gången och isen är mellan 50-60 cm, så snart har man borrat lika mycket som ett höghus.
Jag hade letat fram allt som gick att hitta,till och med mitt gamla "smygspö" från mälarfisket på 80-talet. Det man numera har när man fiskar ädelfisk eller isfiske. Tänk att pappa var så långt före sin tid med sina uppfinningar och hans egna var något liknade fast med vipp-topp.Vi provade allt och Dennis hade ju ett spö för abborre och sedan mina tafspirkar, men ingen fick någon fisk.
När det var dags att åka hem så frågar jag om han kan åka med mig och det är ok, sen ringer vi till hans mamma och frågar om vi kan åka ut på Runn ett tag. Grabben måste ju få fisk!
Så det gör vi, men likadant där, inte ett liv. Vi stannar inte så lång stund utan jag lovar att han ska få följa med ut en helg framöver, för när det var sportlov och Dennis skulle få följa med så blev han sjuk. Så denna dag blev en FiskFri dag, men roligt att träffa så många positiva och glada mellanstadiebarn. Det finns hopp!
Är det Mars? Japp!..........Vi hörs!
 

Kommentarer

Postat av: None

Publicerad 2015-03-06 17:01:15

Det har gått bra med fisket för Erik Bjurström​​ SM medalj i Traditionellt mete , SM medalj i Internationellt mete och nu senast två SM medaljer i pimpelfiske... och nästa helg är det Nordiska Mästerskapet då han får tävla för det Svenska landslaget 😀

Svar: Ja roligt, på min tid som junior så fanns det inga Nordiska Mästerskap.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela