Kårebocken.......

Publicerad 2015-03-07 03:36:00 i Allmänt,

1970 och 1971 vann jag Falumästerskapet som junior, på den tiden fick man en Kårebock i pris.
 
Nu ska jag berätta om just Kårebocken:
På berget väster om nuvarande stadskärnan hade fordom bönderna från Stora Tuna och Torsång fäbodar, där kor och getter gick i vall. En dag, så berättar en traditon upptecknad i början av 1600-talet,kom en bock hem med horn och ragg rödfärgade.Herden påstod att detta hade skett,när bocken vältrat sig i gruset uppe på berget.
Bonden Kåre,bockens ägare,undersökte stället och fann då kopparmalm.
Vid grävningar i gamla Falun fann man i avlagringar från 1200-talet resterna av en bock, utskuren i trä och försedd med långa ståtliga horn och kraftig ragg. Den tycks ha varit 12 cm lång och 14 cm hög.Bocken, som möjligen kan dateras till början av 1600-talet erinrar onekligen om gruvans upptäckarsägen.
Selma Lagerlöftog tog också med Kårebocken i sin bok Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.
Kårebocken är alltså enligt traditionen den egentliga upptäckaren av Stora Kopparbergets gruva, som började brytas omkring år 1000 och därmed blev upphovet till världens äldsta bolag, Stora Kopparbergs Bergslags AB, och till staden Falun.
Traditionens Kårebock är väl värd att räddas från glömskan.Med det gamla fyndet som förebild skärs nu Kårebocken ut i trä av en konstnär och hantverkare från Falun. Den kan erhållas från Gretas Hemslöjd,Åsgatan 18-20,Falun.      
  Allt det här står i den lilla broshyr som hänger runt halsen på de bockar jag fick då jag vann Falumästerskapet 1970-1971. Så väl mött till en ny kamp idag på Falumästerskapet i pimpel vid Roxnäs, och start vid Göthes.
 
 
Kårebocken kan man även se till vänster om första rondellen in till Falun, där även den nu nerlagda gruvan finns.
Fullmånen har fortfarande sin verkan på "Korphjärta" som är vaken och nu har berättat om sägnen om Kårebocken. Vi ses i morgon eller om 5 timmar, sov gott!

Kommentarer

Postat av: Maggan

Publicerad 2015-03-07 17:59:03

BRA JOBBAT. STORT GRATTIS TILL SEGERN IDAG.
KRAMAR MAGGAN.

Svar: Tack Maggan, kommer att berätta om denna märkliga dag inom det närmaste dagarna, kram.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela