Långshyttemästerskapet 2015....

Publicerad 2015-03-19 09:08:37 i Allmänt,

Hämtade upp Niklas och hans kompis Jonas för att sedan styra nosen mot Långshyttan. Jonas är en av Niklas kompisar som han ofta brukar åka och fiska med på sommaren, men som aldrig tävlingsfiskat. Han fick låna kont och spön av Niklas och jag höll med borr och ett till spö.
Vi fikade och lade upp taktiken för dagen, grabbarna ville gå långt och började längst ner i sjön Lången på vänster sida. Jonas hade inga broddar utan halkade sig fram på blankisen med rejält ont i låren.Synd att jag inte tog med ett extra par broddar. De kom fram precis innan startskotten small.
 
Själv så började jag halvvägs bort på  höger sida, men dåligt fiske och tävlare runt omkring på sjön börjar flytta på sig. Jag provar alla möjliga krokar och Hugo, storebror Hugo och Ivar på olika djup, men får inte igång något bra fiske. Det "sjunger" och knakar rejält i isen, så abborrarna är väl skygga och går djupt på fler ställen.
 
Jag går ännu längre bort och får några i gamla hål och kämpar på, men inget flyt i fisket. Precis som alla tävlingar jag har varit på denna vinter så är det svårt  att få fisk runt omkring där jag tidigare fått, utan det gäller att jaga hela tiden.
När klockan är halv ett så går jag tvärs över hela sjön och går över på vänstra sidan dit jag från början tänkt gå. Jag har inte fiskat på sjön många gånger sedan 70-talet, men tror att Borlänge hade ett KM där för länge sedan och då fiskade Sven och Annie Bergkvist, mamma och jag på samma ställe. Det var på vänstra sidan av sjön och vi fick bra med fisk den gången.
I mitt tredje hål så får jag igång fisket och borrar runt och letar lite till och hinner få fler bra hål.Jag är nu ännu längre bort än vi var på KM. Efter ett tag kommer Niklas som inte heller fått så mycket fisk.Han och Jonas hade också gått över på vänstra sidan, men nu var Jonas försvunnen. Han gick mot starten vid kvart i ett då han inte hade fått så mycket utan tänkte ta det som en friluftsdag, solen sken ju och det var en härlig dag.
 
Niklas och jag har sällskap i land och lite kämpigt för mig att gå då en rem i ena brodden gått sönder. Nu blir det att försöka byta ut remmen i de gamla broddarna från 80-talet som pappa tillverkade och sålde.
När jag väger in så har jag lite över 2100 gram och det räcker till en tredjeplats, segraren  i min klass Sylvia hade över 5 kg. Segrarna syns här på bilden nedanför, alla utom Linda-Maria som vann damklassen och nu åkt för att jobba. Har inte  alla namn eller vikter, men vet att en duktig liten kille ifrån Södertälje vann knatteklassen Liam Hellström och pappa Mikael kom 6:a i herrklassen. Bra jobbat med en liten kille med sig hela dagen. Har heller inte sett någon resultatlista, tror att det var cirka 60 tävlande. Det är många tävlingar som konkurrerar om tävlarna och likadant så blir det till helgen med Gästrikemästerskapet, Kilaforsnappet, Nässjön i Älvdalen,"stora" tävlingar i Jämtland.
 
Jag tror inte att Jonas blev helt avskräckt den här dagen, han är van att "hänga" med Niklas långa dagar. Kommer ihåg en otroligt varm dag i somras när vi tre var till Hedtjärn utanför Nyhammar för att fiska regnbåge. Inte ett napp på hela dagen trots att vi provade allt, men solbrända blev vi.
 
I morgon är det en alldeles speciell dag som jag berättar mer om då. Vi hörs!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela