Tjeenaa!.....

Publicerad 2015-05-31 15:20:21 i Allmänt,

Igår på lördagen så var det då dags för fotboll Hammarby mot Halmstad på söder i Stockholm och Tele 2 Arena . Den stora nybyggda arenan straxt intill Globen. Jag blev bjuden dit och på allt av min son Mikael efter en överenskommelse vi hade.Bajenfantast som han är så fick jag även låna lite kläder.
Inget vidare väder då det spöregnade även här hemma i Borlänge, så det var att klä på sig långkalsonger, dunjacka och skinnjacka.Hade även skinnhatten i fickan och fick använda den till och från bilen, då det även regnade i Stockholm. Som tur var så hade vi sittplatser under tak på ena kortsidan ovanför klacken. De kom och hämtade mig med minibuss vid kvart över 11 och sen bar det iväg för att plocka upp några till i Hedemora och Avesta. Laddade i bussen med öl och rosévin med fanta, en ny variant som jag inte provat tidigare och riktigt gott. Kisspaus i Sala och matstopp i Enköping på Chopchop, ett drive-in-ställe med thaimat. Otroligt gott och mättande. Man kunde välja på 11 olika rätter och flera olika ris eller nudlar.
När vi åkte genom Stockholm så hade de första på Stockholm Maraton redan gått i mål och vilket tråkigt väder för alla deltagare. Man såg knappt Västerbron från Essingeleden, men resan gick smidigt hela vägen och inte allt för långa köer genom stan. Vi kunde parkera i ett P-hus och sen bara en kort promenad in till arenan, där många nu strömmade till. Det var människor i alla åldrar allt ifrån barn till gamlingar och redan nu kunde man känna den positiva stämmningen.
Väl inne på arena så var det riktig härlig stämmning och Micke försvann för att köpa några öl, vilket han gjorde några gånger till. Han brukar ju i vanliga fall stå i klacken, längst ner och inte ha lika bra koll på hela planen som vi nu hade.
Lagen kommer in på plan och presenteras och efter det blir det sång. Alla reser sig och Micke säger upp med halsduken, så alla som har halsduk håller den framför sig och alla bara sjunger "Just idag är jag stark" med Kenta. Så jäkla mäktigt och att Mikael hade sån sångröst, hade jag ingen aning om. Jag försöker också sjunga med och tårarna bara rinner utmed kinderna. En sådan stark känslomässig upplevelse, oj måste nog åka med fler gånger. Efter det blir det en skål och en selfi på oss som Micke lägger ut på instagram.
Snart drog matchen igång och efter bara 2 minuter så tog Hammarby ledningen med 1-0, vilket jubel. Micke brukar stå med sina kompisar nere vid dödskalleflaggan. Härlig stämmning runt om på alla läktare med ramsor och rop. Halmstad kvitterar och knäpptyst på arenan. Sen tar de ledningen och efter mycket om och men så kunde Hammarby kvittera så slutresultatet blir 2-2. Många chanser och flera diffusa dommarbeslut, som alltid på fotbollsmatcher. De får väl trots allt vara nöjda med oavgjort resultat och 1 poäng.
Snabbt tillbaka till bussen och snart är alla andra också där för att åka hemåt under diskussioner om matchen och spelare, dommare och mycket annat. Tack Mikael för upplevelsen.
Idag är det Mors Dag och första året utan mamma, känns lite sorgeligt. Äldsta sonen Stefan och barnbarnet Dennis har varit här och snart kommer Niklas och Micke på lite fika. Ska ringa Elna också min extramamma och barnens farmor som jag träffar nu på onsdag. Nu får vi hoppas på lite sol och värme så att Juni månad blir lite bättre än Maj. Ha det gott!

Vilken kväll.....

Publicerad 2015-05-29 23:54:00 i Allmänt,

Då var det dags för KM 1 i Traditionellt mete i Torsång.Det kom inte så många till start, utan de som brukar meta och så jag då.
Efter lite överläggning så beslutas det att vi börjar 17.45 och fiskar till 21.00. Lottad utgång och jag får gå ut näst sist.Har redan vunnit på lotterier så det verkar gå åt skogen, med fisket.
Provar att gå ner straxt nedanför starten in mot Prästtjärn.Men gungfly och tuvor så jag backar.Går åt andra hållet och ner bortom Gammelgården,mycket vass,så det får bli 8- metersspöt.Får börja med att byta ut kroken som är alldeles för stor.
Får ingenting så jag går längre bort och provar i Lillälven,och får efter några förflyttningar en liten abborre. Det blåser väldigt så jag går tillbaka och tänker prova i Prästtjärn nedanför kyrkan där det är lite lugnare. Går förbi ett nygrävt ställe och hinner bara tänka tanken,förlåt.När jag råkar köra ned spötoppen i backen och  vips så är toppen av,Shit.
Upp med nytt spö och det  blir det nyinhandlade 6-metetsspöt, inget napp och funderar på att flytta igen, när jag märker att jag tappat bottenpluggen.Är nog inte välkommen här nära kyrkan.Bara att packa ihop allt och gå ut i Lillälven.Lyckas få 5 stycken små abborrar till,men det blåser kallt.Då går jag tillbaka till Gammelgården där jag började, där blåser det inte så mycket.
Upp med 8-metersspöt för att kunna nå ut, har bara 6-meterslina som skulle funka så ut med det.Yes det nappar på en gång,sarven har kommit in.Det nappar bra men vid varje napp får jag skjuta ihop spöt och lägga ner det när jag tar av sarven. Montera upp spöt och ta i för att komma utanför vasskanten. Hinner inte förlänga reven när det nappar så bra.
Tappar några större sarvar, men roligt och svårt med motljus och fullt med brännässlor där jag lägger spöt.Sarven käkar mycket maggot, så det gäller att förse dem med nya.Tiden går fort och snart är det slut och dags att plocka ihop
Jag var nog ensam i damklassen och jag ställer upp i den då vi har vandringspris som inte gått ut.Så jag vann damklassen på 604 gram och det var högsta vikten av alla damer.Ellen vann damveteraner,Benny Bark herrveteraner,Jonas Gustavsson herr och tror att det var Gardar Olaison som var bäst av de äldre herrveteranena. Det var inga höga vikter övelag,men Jonas hade nog högsta vikten på över 4,6 kilo.Återstår två stycken Km och på torsdag börjar seriemetet.Ha en trevlig helg,nya äventyr i morgon.

Lycklig......

Publicerad 2015-05-23 15:08:46 i Allmänt,

Ja, jag känner mig lycklig, har ju hyrt stuga i Handöl veckan efter midsommar. Jag och mina grabbar, och några av deras kompisar åker upp. Lite osäkert om Stefan kan åka med, Det finns gott om plats i en 8-bäddsstuga så vi hoppas på ett roligt fiskeäventyr, och härliga ljusa grillkvällar. Läser en hel del om fisket däruppe, det är ju 32 år sedan jag senast var där och fiskade.Men jag vet ju om bra ställen som säkert fungerar även idag.Det värsta kommer nog vara all mygg och knott, men förhoppningsvis så är det inte så mycket den här tiden på året. Eller så har de kläckts och är helt svart, men då kanske fisket är bra också.
Jag har även varit i kontakt med några gamla vänner som bor däruppe och som kan ge bra tips. Det har ju byggts en väg ända bort till Gevsjöströmmen som är öppen på sommaren, så den strömmen lär vi ju prova någon dag.
Hoppas att vi får uppleva sådana här ljuvliga dagar på Ånnsjön och lika mycket fisk. Att det inte blåser så mycket som det gjort senaste tiden, utan att vi kan åka ut i båtar utan bekymmer.
Nu i veckan anmälde jag mig till en kurs på distans och sista veckan i Augusti nästa år kommer vi att vara på Azorerna, som ligger utanför Portugals kust långt ute i Atlanten. Det sägs att det är resterna från den gamla sägnen om ön Atlantis. Skall bli så spännande att lära sig nya healing och massagetekniker,mer om regressioner, örter, stenar, kristaller och mycket annat.
Nästa lördag ska jag få följa med Mikael min grabb som är stor Bajenfan till Stockholm på match mot Halmstad, ska bli häftigt att få känna stämmningen på plats.Mamma och jag var på en match här i stan när Brage mötte Bajen, och vilka fans och trummor, ramsor. Wow, tror att det var 2010, jag och Micke hade fixat så att fansen kunde vara på restaurangen Liljan innan matchen.Liljan hade extra öppet och tagit fram plastmuggar och det hade varit bra stämmning innan de tågade genom stan till "Vallen". Efter det tror jag att varje gång Hammarby spelat i stan så har fansen träffats på Liljan för att svepa några öl.
Hehe så nästa lördag sitter väl vi på söder och sveper några kalla, rapport kommer. Ha det gott!

Vilken tur.....

Publicerad 2015-05-22 18:08:28 i Allmänt,

Igår kväll fick jag ett mail att jag vunnit en tavla, och de hade sökt mig för att meddela detta. När det blev klart att jag gissat rätt antal på dalahästar i en glasburk och gillat och delat Älvans Hantverk på Facebook,så befann jag mig i Hammerdal.Jag kollade inte så noga på "fejan" och man vinner ju aldrig något.Men denna gång hade jag tur och det kändes helt rätt....när jag gissade på 55 stycken.Glömde bort allt,men igår kom ett mail,tack vare att Lena satt och rensade sin inkorg. Det var hon som designat halsbanden med kurbitsabborre som vi delade ut till alla kvinnliga medaljörer på SM i Pimpel 2014, så hon hade kvar min mailadress sedan dess.Idag hämtade jag hem min tavla, en Dalahäst med belysning.Tack så mycket!

I lördags så hade syster Monika party och inte vilket party som helst utan underklädsparty.Vi var 7 brudar som provade hej vilt och man fick hjälp med storlekar, färger och diverse tips av Therese som höll i demonstrationen.Wow vilken lycka, inte utan att man funderar på att göra en egen kalender........ Hrmm, fantisera kan man ju göra,hihi.Hur som helst så var det många nöjda kunder.Vi blev bjudna på tre sorters pajer som Monika gjort lax, salami och kyckling, mums.

Jag har inte varit med och metat än här i Borlänge eller Falun.Det var så kallt i onsdags och igår så hade jag annat för mig.Men såg att det var ganska höga vikter på de som segrat och tror väl att mört och braxen leker och nappar bra nu.Får väl försöka ge mig iväg till veckan som kommer.Är även sugen på att söka lyckan i Siljan och fiska regnbågar, verkar finnas hur mycket som helst där......Trevlig helg, med allt vad det innebär och jag hejar på Måns på lördag,det är en bra låt.

Nu börjas det.....

Publicerad 2015-05-20 09:03:03 i Allmänt,

I kväll så börjar sommarmetet här i Borlänge, med onsdagstävlingar.Man tävlar mellan 18-21, och med utgång 17.30.Första tävlingen blir vid båthamnen i Ornäs,då vattenståndet är högt i Torsång på grund av vårfloden. Lottad utgång och fri mäskning,man får inte använda kastspö utan toppknuten lina.
I morgonkväll kör Falubygdens Sfk igång med sina torsdagstävlingar med start vid Främbyviken,samma tider och regler som Borlänge Sfk.Ring alltid vår telefonsvarare 0243-239644,så får du veta senaste nytt.
I går så var jag hem till Elna,barnens farmor och vi satt och tittade på gamla kort. Jag kommer ihåg att hon och Elof kom ut på spark på Mälaren samma dag som SM i pimpel 1982.De skulle fiska ännu längre ut och utanför området.De stannade till och tog några foton.Observera att vi hade nummerlappar och jag valde att ha min runt benet, eftersom jag hade både polotröja och blå hellyhansen i konten när jag sprang ut.Pappa hade skruvat fast läderemmar på träkonten som han gjort, eftersom jag redan då för 33 år sedan hade problem med ryggen. Löparkängor och tyvärr stålbroddar,pappa hade inte börjat göra sina rembroddar med gummisula än.Min berömda skinnmössa, kamelhårsmuddar och midjeväska med blåbärssoppa och druvsocker. Jag hade fått ganska bra med fisk, och efter att de åkt vidare så träffade jag på ännu mer.Missbedömde tiden in och broddarna hala och fulla med is.Så de fick jag ta av mig,sprang långa sträckor och hann precis in i målfållan.Men utan "kicken "av blåbärssoppan och druvsockret hade det inte gått.Önskar att jag kunde skruva tillbaka tiden och njuta av SM-segern igen......

Herrarna Thörne......

Publicerad 2015-05-17 22:39:43 i Allmänt,

På fredagen så var Monika och jag till Eskilstuna och shoppade.Det var kallt och blåsigt men vackra planteringar lite var stans.

Kenth min bror ringde,han och hans sambo var i Strängnäs och i Uggleparken var det loppis.Han hade sett en soppskål som var som en fisk med två karaffer till som han trodde att jag ville ha.Så när vi kom hem till Strängnäs så gick vi ner på stan.Fiskarna var kvar så de fick följa med till Borlänge.Passar nog bra till någon häxfest eller annan middag eller som bålskål.                              På kvällen kom brorsan och Aina över på middag och sen gick vi igenom alla album efter pappa och mamma,och delade upp foton, med många skratt och minnen.Vi beslutade att ta en tur ut till Vansö och Fogdö utanför Strängnäs på lördagen. Där vår släkt Thörne bott och bor.Vilhelm Magnusson som tog namnet Thörne när han låg i lumpen utanför Stockholm 1894-1895, flyttade så småningom till  en stuga ute på Fogdö med sin fru Anna Maria.Sedan övertog yngste sonen Nisse den och där har jag hälsat på som liten.Stugan ser precis likadan ut idag och det var roligt att se.
Vi vet inte vem som bor i stugan idag,men på en av granngårdarna bor i alla fall en kusin till mamma.I ett annat hus bor också en kusin till mamma med namnet Thörne,och straxt bredvid hans son med familj.Det var en solig fin dag och många nyanser av grönt,slånbärsbuskar, äppel och päronträd i full blom.
Rapsfälten lyste gult och inne i Strängnäs hade de fyrkantiga äppelträd.

Tillbaka i Strängnäs så åkte vi förbi kyrkan och det lilla röda huset som mormor bodde i. Det var därifrån som jag stack iväg när jag inte kunde få upp dörren och trodde att de andra åkt hem. Så jag sprang och tog tåget hem till Nykvarn. Jag var bara 4 år.Nu somnade jag och hamnade i Stockholm,efter att ha bytt tåg i Åkers Styckebruk.Men kom till slut tillbaka efter att en städerska hittat mig.I Strängnäs var det fullt pådrag med polisbilar som letade efter en liten tjej med röd toppluva och Monika cyklade runt och frågade alla.
Här ovan gatan som jag sprang utmed. De enda Thörne jag känner idag är en morbror och några kusiner men de har jag inte träffat på nästan 20 år.Efter turen tillbaka till Monika,som gjort flera pajer till eftermiddagens party......

Jodå....

Publicerad 2015-05-14 18:22:44 i Allmänt,

Snart hockeymatch Sverige mot Ryssland, ska bli spännande.
Idag var vi på Trosametet,där var det många startande och många barn och juniorer.De handikappade hade eget område och det hade även,knattarna och juniorerna.Övriga klasser var blandade, och lottade platser utmed ån.
Jag fick lott nr 53 en plats från bron mitt i stan och Monika en bit uppströms om bron och Robban ännu längre upp.Det strömmade mer och mer ju längre upp man kom.Efter första kvarten får man byta plats vilket många gjorde.
Efter en haltimme flyttade jag också,hade bara fått två stycken och såg hur det fick fisk längre ner mot nästa bro.
Började hiva stora mörtar på en gång,så jag blev kvar där hela tävlingen och lyckades få ihop 7077 gram och vann Damveteranklassen och fick en medalj och 200 kronor.
Jag hade även högsta damvikten,så jag får ha vandringspriset en abborre i ett år.Så nu vet jag var jag är Första metardagen nästa år.Jodå i Trosa.
Högsta vikt var i herrklassen på 21 kilo och resultaten kommer ut på www.trosaafk.se Bäst i bilen blev Robban på drygt 7,4 kilo. Fisken jag fick idag var löja,mört,braxen,björkna och id.Metade med ett 5-metersspö och betade med mask och maggot.Ha det gott.

Trosa i morn.....

Publicerad 2015-05-13 21:07:45 i Allmänt,

Sitter hos syrran Monika i Strängnäs och  vi har kollat in halv åtta hos mig,med mästerkocken Martin.Såg ju gott ut och i ledningen tills i morgon.Han vinner nog......Jag blev bjuden på ungsstekt lax,pressad potatis och wookade grönsaker,mums. Nu en Martini och Sveriges yngsta mästerkock.Ojoj duktiga barn i köket.
I morgon skall vi åka till Trosa på mete,det är ju första metardagen i morgon.Vi får åka med Robban Horvath,rapport kommer i morgonkväll,
tror jag.
Jag har inte metat i Trosaån sedan slutet av 80-talet och det ska bli spännande.Naglarna lackade i mörkt vinröd,då syns inte jorden från masken,hihi.
Litet resekitt är med,kvast,trollstav,salvia,fjäder,pendel,tarotkort, tändare,stenar,gudinna m.m. Vi hörs!

KM 1 Internationellt Mete......

Publicerad 2015-05-10 10:49:19 i Allmänt,

Då var det dags för KM 1 som skulle gå av stapeln vid Truttjärn, Torsång och  man vaknade av en strålande sol.Vi var bara 10 stycken meddlemmar från Borlänge SFK på plats.Jonas och Tommy tävlade i elitklassen och övriga 8 i den begränsade klassen. Den begränsade klassen delades upp i två sektioner och lottades och Ellen fick en särskild handikapplats alldeles nedanför samlingsplatsen vid parkeringen i kurvan i sundet mellan Runn och Truttjärn.
Jonas och Tommy inspekterar sträckorna före lottningen. Det är ganska så blött och mycket gammal vass på området så de har lagt ut lastpallar som man kan sitta på. För man sitter ju still på sin lottade plats hela tävlingen.10 minuter före starten så ropar Jonas och då får man börja mäska och vid start och slut så tjoar han igen. Vi fiskade mellan 10-14 och det var fint väder och bara lite blåst under tävlingen.
Tävlingen börjar och det är mest mört och löjor som nappar, mot slutet av tävlingen så nappar fler och fler braxnar. Men inte för mig, jag tog inte med något kastspö och fiskade  mest med ett 6 meters spö och kom inte riktigt åt braxen, eller de större mörtarna. Kanske hade jag fel mäsk, så till nästa gång skall jag vara bättre utrustad, och nu vet jag mer hur en Internationell metartävling går till.KM 2 kommer att gå i September och jag kanske får åka till Orsa på träningsläger, för där finns ju så bra långbryggor som man kan vara på.

Flera par av tranor finns borta vid myren på morgonen och lite gungitgt är det på trallen där jag ska sitta. Tappar en del fisk untanför och stel som ett kassaskåp när man ska jaga fisk så till slut ger jag upp.Första gången som jag fiskar med ett keepnet och det gick över förväntan bra. Dödade inte en enda och kastade inte någon utanför heller. Efter vägningen kunde de snabbt simma vidare och de som inte mådde så bra blev säkert gäddmat. För det fanns gäddor i området som välvde upp ibland och jagade fisken.
Invägningen pågår några platser bort.Här kommer dagens resultat:
Elitklassen

2 Hans Bjurström         4620 gram
3 Ellen Jonsson           2360 gram
4 Rosie Thörne            2060 gram
Här är dagens klassegrare Erik, Jonas och Frank, Grattis!

Stuuur va!?.......

Publicerad 2015-05-08 12:57:00 i Allmänt,

Nu ska jag berätta något som jag hörde på Dalaradion för flera år sedan och som jag och många med mig haft väldigt roligt åt. Så fort vi säger stuur=stor, vad det än gäller en fisk, en sten ,en frukt,ett stort hår eller vad som helst så börjar man skratta. Så varsågoda till ett gott skratt!

Det här var i samband med att man diskuterade behåring av kön eller inte och då berättade den kvinnliga programledaren om en vännina som varit på badhuset i Ludvika. Innan man går i bassängen så är det ju dusch och i duschen fanns en ryska som var väldigt "behårad" där nere. Vänninan tittade en gång och hajade till och tittade en gång till. Då log den stolta ryskan och sa-Stuur va!
Hon var  väldigt stolt och mallig och programledaren kunde knappt berätta utan att vika sig av skratt och själv har jag och mina vänner skrattat många gånger också. Så skulle jag få en stor fisk och säger samma ramsa så vet ni bakgrunden till den.
Stuur va! Undrar hur det ser ut 2010 och 2015? Det finns nog alla varianter, vi lever ju i ett fritt land så var stolta, gott folk.
Idag har jag varit och grävt lite mask till morgondagens Km i Internationellt Mete. Såg att än har inte vitsipporna gett upp fast de var lite tidigare i år. Men det har ju varit så kallt i luften även om solen lyser, så de håller sig fina länge. Idag blåste det storm och i går hörde jag åskan. Blir nog att ta på långkalsonger i morgon på årets första metardag för mig.
Ha en trevlig helg!

Metebutiken......

Publicerad 2015-05-06 11:32:57 i Allmänt,

Tänkte berätta lite om www.metebutiken.se   som är en postorderfirma som Roger Vestli har. Dessutom finns han hela dagarna  i Vestli´s Fiske och Fritids butik i Djurås. Man kan även ta kontakt med Roger och handla av honom direkt. Det han har och säljer handlar mest om allt inom mete. Ja då menar jag verkligen ALLT, från minsta krok till värsta spön och rullar.

Det finns nog inget som inte Roger har och om han inte har det Du söker så kan han säkert beställa hem, så gå in på hans hemsida och kolla om det är något du vill beställa.

Det finns material från Colmic,Traper,Turbetini, Sensas,Mondial-f,geers och mycket mer.

Man kan även köpa presentkort om man vill ge bort något men inte själv kan bestämma vad, perfekt.
För allt övrigt fiske hänvisas till Vestlis Fiske och Fritid som finns i Borlänge bredvid Kupolen med öppetider Vardagar 10-18,Lördagar 10-15 och Söndagar stängt, och i Djurås Vardagar 10-18 och Lördagar 10-14.

Min debut....

Publicerad 2015-05-05 11:15:00 i Allmänt,

På lördag så har Borlänge SFK KM 1 i Internationellt Mete och då tänkte jag göra debut i den grenen. Det finns en så kallad "Begränsad klass" som jag kan ställa upp i. Så igår var jag förbi hos Roger Vestli och köpte keepnet och tre nya metspön. Då mina längre spön inte är så hela längre utan har vartefter åren gått  minskat i längd och blivit lagade och ihopsatta efter bästa förmåga. Jag har också använt pappas gamla Daiwa- spö som från början var 9 meter men nu krympt till 7,5 meter och är helt av. Det spöt är väldigt tungt att kasta och hålla i men det har tålt mycket i många år.Hehe, Roger tyckte att jag skulle hänga det spöt på väggen, en raritet från 80-talet!  Gå in på www.metebutiken.se och kolla där finns allt inom mete, skall skriva lite mer om det en annan dag. Nedanför har jag fångat en braxen vid Tjejmetet i Främbyviken, Falun.

Det blev i alla fall spön från Tubertini i storlekarna 6,7,8 meter. Jag har sedan tidigare längderna 1,5 meter,3,4, 4,5 och 5 meter. Mäskat har jag gjort tidigare eftersom det här Borlänge och Falun körs en variant av Traditionellt  och Internationellt mete. Då får man mäska, men inte använda kastspö, det är lottat utgång. Man tar en kula med en siffra på och blir uppskriven på en lista och efter den listan går man ut och får inte gå om den som är före.
De som har handikappkort har egen lista och går ut tidigare efter den turordningen, och är man rullstolsbunden eller svårt att gå så har man möjlighet att få åka bil ut och fiska från någon brygga eller annan tillgänglig plats.

Enligt min personliga åsikt vore det bättre att alla som kan gå,går efter samma lista och utgången skulle då kunna påbörjas tidigare så att de med handikappkort inte behöver känna sig stressade. Som det är nu så blir ofta de bästa platserna upptagna, även om man har ett lågt nummer. Alternativet är att ha lottade platser till alla och särskilda handikappsområden. Det har och är lite gnäll om detta och alla kan nog aldrig bli riktigt nöjda förrän man håller sig strikt till Sportfiskarnas regler.
För Er som inte lagt pimplingen på hyllan så kör Sveg tävlingar i helgen, gå in och kolla på deras sida i länk här bredvid.

Gåxsjön,Kakuåsen.....

Publicerad 2015-05-04 18:08:00 i Allmänt,

Pimpeltävlingen på Gåxsjön vid Kakuåsen som brukar arrangeras på påskdagen är en av påskens höjdpunkter för många ortsbor. Det brukar vara många barnfamiljer med och man kommer dit på snowracer, spark,pulkor och barnvagnar. I år så var parkeringen nere på isen, som snabbt blev full av bilar.Här syns skotern med korv och drickaförsäljning som åker runt under tävlingen och  stannar säljer kokkorv eller grillar hamburgare på plats.
Man bjuder på kokkaffe som man kokar  och alla som köper startkort får en lott och på den så lottas det ut 1000:-. Det var en av de yngre mammorna som fick tusenlappen den här dagen, roligt för jag såg hur de kämpade med barnen för att underhålla dem under tävlingen. Tror att det är penningpriser till segrarna i de olika klasserna sedan har man varupriser till alla andra. Man ropar upp alla ettor,tvåor,treor osv i de olika klasserna men man börjar med juniorerna, som har ett särskilt prisbord.I år tror jag att fröken Rimmevik var högt upp i prislistan, med över 1,5 kilo. Bra jobbat tjejen! Båda syskonen var med hela helgen och hade roligt tillsammans med fröken Leijon. Det finns hopp och roligt när hela familjen kan vara med på isen.

De brukar vara många som är med i alla åldrar och säkert många hemvändare en sådan här helg. Det är
många som åker skoter både till tävlingen ut på sjön och vid förflyttning.En del använder också motorisborrar, men oftast är det någon av oss "vanliga" tävlare som är i toppen av prislistan.En del familjer slår läger och fiskar på samma ställe hela tävlingen. Jag räknade till 16 skotrar före starten och sjön hade spår likt en autobahn från Tyskland åt alla håll, bra för oss som gick för föret var inte det bästa med all snö på isen.
Borta vid gränsen i sundet var det många som började, men de skingrade sig ganska snabbt.
När vi var här på tävling 2012 så gick Monika och jag inte så långt ut på sjön, vi fick bra med fisk och kom tvåa och trea ibland damerna då. Så vi gick till samma ställe och började där, men det nappade inget bra utan vi fick en här och där. Jag fick bara ihop lite över 6 hg och vann en dataväska med volvomärke på, kan vara bra att ha i bilen. Monika vann påslakan på lotteriet och hade 868 gram och fick en röd fleecetröja, och bästa dam blev Helena, här på fotot med Mona som också drog mört på Sporrsjön och där kom tvåa efter Monika.

Det var i alla fall en härlig dag och på eftermiddagen fortsatte vi upp i andra änden av sjön där cupen skulle avgöras. Kommer tyvärr inte ihåg alla som var i topp på den här tävlingen, tror inte att man kan läsa något resultat någonstans men en trevlig tävling med härlig stämmning som jag gärna återvänder till.....

Hammerdal,fortsättning.....

Publicerad 2015-05-03 12:29:00 i Allmänt,

Vi åkte upp på söndagen den 29 Mars och hem på tisdagen den 7 April. En fantastisk och intensiv vecka med roligt fiske med stora abborrar och en del mörtfiske.Från måndag till måndag var det 12 stycken tävlingar och Monika och jag var med på 10 stycken av dem.
Jag hade väl inga större framgångar och den högsta vikten för veckan var på Sporrsjön med dryygt 4 kilo.Då jag fick stora abborrar på 1-2 dm djup. Dessa abborrar frös jag in och tog hem till mig och katten Chilla, så vi fick oss några riktigt goda middagar.

Det var på den sjön som Monika satt och drog mört på 4 meters djup och vann på över 9 kilo och fick namnet "Mörtkärringen" av en fiskeprofil från Norrtälje, hihi. Bara roligt att även hon har fått uppleva känslan av att "hiva" mört.
På torsdagen började tävlingarna på riktigt och många fiskare hade kommit upp för att tävla. På förmiddagen så var det tävling på Hammerdalssjön och det var jobbigt före ut på sjön. Jag och Monika gick ändå dit jag vann sist vi var uppe och började längre ut eftersom det var lägre vatten i år. I tredje hålet fick jag flera stora abborrar och vi letade vidare längre ut. Det var inget större flyt i fisket och på slutet drog vi oss närmare starten där vi fick både mört och abborrar, det räckte inte till något pris. Bäste herre blev Jesper Dyberg och bästa dam Merja och de fick förutom penningpris varsin stor frukt och diverse-bricka.
På kvällen stod vi över Raftsjön och sprättade min 60-årspresent från Knutte en päronkonjak, som jag bjöd runt på när resten kommit hem från fisket. Vi satt stadigt när vi öppnade den och vi hann även med att sova middag, innan övriga kom tillbaka.Visst ja, jag var ju en sväng till Blåkulla också.
Fisket fortsatte med två tävlingar om dagen och det var uppe vid Strömsund och runt Hammerdal. Cupen bestod av 3 kvällstävlingar där man räknade ihop de högsta vikterna. För spänningens skull lades inga resultat ut efter tävlingarna och det blev en spännande sluttävling på söndagen på Gåxsjön, där många hade chansen i de olika klasserna. På förmiddagen hade det varit en "bytävling" på samma sjö vid Kakuåsen och den tävlingen kommer jag berätta mer om i morgon. Många av resultaten kan ni läsa på www.ulriksforsarna.se
Veckans vinnare och Sjöbodas Mästare är helt klart Jesper Dyberg som tog många titlar och skalper under dessa dagar. Här ovan höjer han pokalen som delas ut varje kväll på Sjöboda och som vandrade runt bland de som segrat i tävlingarna. Till nästa år så står fler på kö att få komma och bo på Sjöboda och Åke,Sven och Britt  får pussla ihop oss i rummen efter bästa förmåga.
Hehe det fanns de som tyckte att jag liknade denna ängel, kanske det, men jag kan vara ganska giftig ibland.
På måndagen fyllde Björn från Södertälje år och den dagen vilade Monika och jag ifrån fisket på Borgvattnet och på tisdagförmiddag bar det av hemmåt, nu på betydligt bättre och snöfria vägar. Någon kortlek hann vi aldrig använda under veckan men skrattmusklerna och armar och ben fick sig en riktig genomkörare vilket var perfekt inför SM i Norsjö som gick helgen efter. Bara hem och tvätta kläder och packa en ny väska.
Tidigt i morgon så är månen full, så passa på att ladda era smycken, stenar, krokar, drag och annat i fönstren i natt. Återkommer som sagt i morgon med fisket vid Kakuåsen, Gåxsjön, påskens höjdpunkt för många. Nu blir Hockey-VM, heja Sverige.