Tjeenaa!.....

Publicerad 2015-05-31 15:20:21 i Allmänt,

Igår på lördagen så var det då dags för fotboll Hammarby mot Halmstad på söder i Stockholm och Tele 2 Arena . Den stora nybyggda arenan straxt intill Globen. Jag blev bjuden dit och på allt av min son Mikael efter en överenskommelse vi hade.Bajenfantast som han är så fick jag även låna lite kläder.
Inget vidare väder då det spöregnade även här hemma i Borlänge, så det var att klä på sig långkalsonger, dunjacka och skinnjacka.Hade även skinnhatten i fickan och fick använda den till och från bilen, då det även regnade i Stockholm. Som tur var så hade vi sittplatser under tak på ena kortsidan ovanför klacken. De kom och hämtade mig med minibuss vid kvart över 11 och sen bar det iväg för att plocka upp några till i Hedemora och Avesta. Laddade i bussen med öl och rosévin med fanta, en ny variant som jag inte provat tidigare och riktigt gott. Kisspaus i Sala och matstopp i Enköping på Chopchop, ett drive-in-ställe med thaimat. Otroligt gott och mättande. Man kunde välja på 11 olika rätter och flera olika ris eller nudlar.
När vi åkte genom Stockholm så hade de första på Stockholm Maraton redan gått i mål och vilket tråkigt väder för alla deltagare. Man såg knappt Västerbron från Essingeleden, men resan gick smidigt hela vägen och inte allt för långa köer genom stan. Vi kunde parkera i ett P-hus och sen bara en kort promenad in till arenan, där många nu strömmade till. Det var människor i alla åldrar allt ifrån barn till gamlingar och redan nu kunde man känna den positiva stämmningen.
Väl inne på arena så var det riktig härlig stämmning och Micke försvann för att köpa några öl, vilket han gjorde några gånger till. Han brukar ju i vanliga fall stå i klacken, längst ner och inte ha lika bra koll på hela planen som vi nu hade.
Lagen kommer in på plan och presenteras och efter det blir det sång. Alla reser sig och Micke säger upp med halsduken, så alla som har halsduk håller den framför sig och alla bara sjunger "Just idag är jag stark" med Kenta. Så jäkla mäktigt och att Mikael hade sån sångröst, hade jag ingen aning om. Jag försöker också sjunga med och tårarna bara rinner utmed kinderna. En sådan stark känslomässig upplevelse, oj måste nog åka med fler gånger. Efter det blir det en skål och en selfi på oss som Micke lägger ut på instagram.
Snart drog matchen igång och efter bara 2 minuter så tog Hammarby ledningen med 1-0, vilket jubel. Micke brukar stå med sina kompisar nere vid dödskalleflaggan. Härlig stämmning runt om på alla läktare med ramsor och rop. Halmstad kvitterar och knäpptyst på arenan. Sen tar de ledningen och efter mycket om och men så kunde Hammarby kvittera så slutresultatet blir 2-2. Många chanser och flera diffusa dommarbeslut, som alltid på fotbollsmatcher. De får väl trots allt vara nöjda med oavgjort resultat och 1 poäng.
Snabbt tillbaka till bussen och snart är alla andra också där för att åka hemåt under diskussioner om matchen och spelare, dommare och mycket annat. Tack Mikael för upplevelsen.
Idag är det Mors Dag och första året utan mamma, känns lite sorgeligt. Äldsta sonen Stefan och barnbarnet Dennis har varit här och snart kommer Niklas och Micke på lite fika. Ska ringa Elna också min extramamma och barnens farmor som jag träffar nu på onsdag. Nu får vi hoppas på lite sol och värme så att Juni månad blir lite bättre än Maj. Ha det gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela