Årsmöte Borlänge SFK

Publicerad 2015-11-30 18:21:24 i Allmänt,

Årsmöte för Borlänge SFK kommer att hållas torsdagen den 10 December,kl 18.00 i Strandbro Bygdegård.
Mötesförhandlingar och prisutdelning av klubbens KM och det bjuds på förtäring.

Tråkigt att det blev plusgrader, regn och blåst här, som tar mycket på  isarna. Det var ju kallt och isarna var  på gång, men nu ser det illa ut. Premiär var det nu i helgen i  på Porfyrdammen, Älvdalen och resultat kan ni läsa  på www.alvdalenssportfiskeklubb.bloggo.nu.

Jag ska väl avsluta sammanfattningen av sommarens tävlingar och i slutet av Augusti så var det DM i Traditionellt mete i Ludvika. Det var Grängesfirren som arrangerade och roligt att få komma till ett nytt ställe. Det var soligt, men blåste väldigt mycket och jag hamnade ute på piren. Hade inte ett napp första kvarten så jag flyttade och provade lite nya platser.

Med i vårt lag fanns också Lena Olaison och Ellen Jonsson. Ellen hade fått en abborre när jag gick förbi henne så efter att ha provat på flera andra platser gick jag tillbaka och ställde mig mellan Lena och Ellen. Efter en stund får jag upp en kräfta som jag kastar tillbaka och lite senare får jag en abborre, och Ellen fick upp 3 stycken totalt. På andra sidan Lena kommer det upp flera braxnar som senare ger topplaceringar.
Vid invägningen var det många besvikna miner och många som nollat helt. Min lilla abborre tror jag vägde 92 gram, men i resultatlistan står jag på noll. Det gör ju inget då jag blev fyra i min klass.Ellen kom tvåa och i vår bil så hade vi Gardar som blev distriktsmästare i Herrveteranklassen.

H     Jimmy Noren            336 gr
ÄHJ   Matias Berg                0 gr
YHJ   Emil Lundgren         170 gr

Lag
H    Älvkroken 364 gr            HV  Grängesfirren 1734 gr     D Skinnkroken 140 gr
DV  Skinnkroken  3455  gr     YHJ Älvkroken  60gr

Alla resultat finns att läsa på www.grangrsfirren.se

Sammanfattning.....

Publicerad 2015-11-21 14:42:05 i Allmänt,

Nu när temperaturen sjunker och man ser på facebook hur flera varit ute på isarna i norra Dalarna och Hälsingland och det rycker i pimpelarmen, så ska jag försöka sammanfatta sommarens metartävlingar.
Jag har inte varit så aktiv som jag skulle  önska, men det blev dessa tävlingar för mig: ett av de tre planerade KM Internationellt Mete, två av tre KM Traditionellt Mete, Trosametet, 3-mannalag i Nyköping,Tjejmetet Falun, Falumästerskap och två onsdagstävlingar för Borlänge SFK.
KM 1 i Internationellt Mete har jag redan skrivit om, och gick väl inget bra för mig på första tävlingen. De andra två planerade  tävlingarna ändrades datum på flera gånger. KM 2 gick av stapeln 8 November och då är säsongen över för min del. Tråkigt då jag införskaffat ett keepnet och tänkt vara med alla tre KM, men,men, det kommer väl fler tävlingar framöver.Det blev visst bara två KM och har ingen aning om vem som vann.
På Trosametet gick det bra blev bästa dam och fick låna denna abborre, vandringspriset i ett år. Jag har även skrivit om denna roliga tävling tidigare. Dock har jag inte fått namnskylten skickad än, så om någon från Trosa AFK läser detta så kanske ni kan skicka den. Naturligtvis kommer jag deltaga nästa år i Maj, så det går väl att fixa då.
Av våra tre KM i Traditonellt Mete, där vi räknar två så kunde jag vara med på två av dem. Det första gick i Torsång och det andra i Falun vid Roxnäs. Jag vann båda, så jag blev klar klubbmästare i damklassen. Tävlar i damklassen för vandringsprisets skull och vi har bara en damveteranklass för de övriga. Man kan nog så småningom slå ihop till en damklass då det tyvärr inte är så många damer med längre.
Två av Borlänge SFK:s  tävlingar var jag med på, den första i Ornäs båthamn vid starten för lag-SM i pimpel 2014 och den andra i Främbyviken Falun. Alla får pris, och jag var nog sist,haha. Behöver nog träna mer eller köpa bättre mäsk. För trots att det är traditionellt mete så får man använda mäsk men inte kastspö? Samma regler gäller på Falubygdens tävlingar.
3-mannalag i Nyköping, en rolig tävling och alltid lika roligt att fiska på piren, med ofta gott om fisk. Fick förfrågan från Lena och Gardar Olaison från Falun, om vi skulle åka ner i år. Vi har ju varit ner tidgare år några gånger på både lag och individuella tävlingar. Så visst är det roligt att vara med. Vi stod kvar på samma plats hela tiden och det nappade ganska bra. Vi fick inget pris, men en helt underbar och trevlig solig heldag, med många återseenden.

Tjejmetet, Främbyviken i Falun är också en rolig tävling som jag för andra året i rad var med på. Den tävlingen har jag också skrivit om tidigare.
Falumästerskapet  gick vid Roxnäs och samma start som på vintern. Hade förmånen att stå bredvid Benny Bark som hivade braxen efter braxen. Han kunde komma längre ut och hittade en öppning mellan alla näckrosor. Han hade säkert bra mäsk som braxen gillade och jag tog flera kort, roligt. För mig gick det mindre bra fick bara några mörtar och löjor och inget pris.

Benny hämtar sitt pris som segrare i sin klass.Alla övriga resultat från tävlingarna finns nod att googla och hämta på "fiskenätet" (Webben). Glömde DM i Traditionellt Mete, får bli en annan dag för nu är orken slut.
Nu ser vi fram emot en låång och intensiv pimpelvinter som håller ända in i slutet av April. Vi hörs, ha en bra helg!

Magisk sommarkväll......

Publicerad 2015-11-12 19:36:00 i Allmänt,

En kväll i början av Augusti var jag och min vännina Marina till Sarbergstjärn i Gagnef. Det skulle bli kulning och spel på fiol,näverlur och kohorn.Denna tillställning arrangerades för trettonde året i rad och det kom närmare 200 personer. Vi var ute i god tid och letade oss fram på grusvägar upp på berget och sista kilometern var det att gå genom skogen på snitslad stig.

Vi fick bra sittplatser på en berghäll och hann fika innan allt började. Det droppade in publik och de som skulle kula och spela var klädda i folkdräkter. De gick ut i skogen åt olika håll och turades sedan om att kula och spela på de olika instrumenten. När allt började var alla i publiken knäpptysta, trots att det fanns både hundar, bäbisar, barn och vuxna i alla åldrar.

Det var en helt magisk kväll med duktiga kvinnor som kulade och hade koskällor med sig som skulle symbolisera djuren. Några gick runt tjärnen och  männen spelade på näverlur och kohorn. En man klädde av sig naken och smög ner och satte sig på andra sidan av tjärnen och spelade fiol. Så näcken finns i alla fall, nu har vi sett honom.
När allt var över så hade dimman börjat komma och på vägen tillbaka till bilen var det som att gå genom en sagoskog.

Återkommer gärna nästa år igen och vi hade ju otrolig tur med vädret denna sköna varma kväll.

Mete med barnbarnet......

Publicerad 2015-11-11 10:44:13 i Allmänt,

Under några dagar i Juli så var barnbarnet Dennis hos mig. Vi myste med att gå på bio och se Miniorerna och det var riktigt roligt med mycket 60-talsmusik och med alla tillbehör, som chips, godis och läsk.

Vi var också ute och metade och innan jag ens hade fått upp mitt spö så hade Dennis redan fått 5 stycken mörtar. Han jublade förstås, alltid roligt att slå farmor.
Vi provade flera platser och Dennis fick hela tiden mer än mig, roligt och naturligtvis hade vi med fika också.
Man måste ju få belöning när man är duktig, så sedan orkade vi fiska lite till.

Vi fick i alla fall ihop till kräftbete som de sedan kunde använda när de la ut sina burar, hos mormor och morfar.

Lite segt att blogga igen, men snart kommer jag nog in i rutinerna igen, hörs.

Länge sedan.....

Publicerad 2015-11-08 13:44:52 i Allmänt,

Ja, det var länge sedan jag skrev något här på bloggen, närmare bestämt 3 månader. Varför, då då?
Jo mår väl inte så bra, saknar ork och inspiration. Att blogga så mycket som jag tidigare har gjort kräver mycket planering av texten, uppladdning och letande av foton, bilder och mycket annat.

Fysiskt så har jag inte så mycket ork, får mjölksyra så fort jag gör något och en otrolig trötthet, Enligt läkare och de prover som tagits så är allt bra. Men...jag har själv sökt och googlat mycket och tror mig veta vad min kropp behöver och är nu så sakta på väg tillbaka. Har kunnat sluta med mediciner som bara lindrar och inte botar något. Så nu tar jag kosttillskott och vitaminer och har lagt om kosten. Så jag hoppas att jag kan stå på isen igen när den väl infinner sig. Nog om detta!

Igårkväll så hade vi funktionärsmiddag för de som hjälpte oss att genomföra SM i Pimpel 2014. Vi var på en Thairestuarang  i Borlänge och åt buffè, med massor av maträtter,sushi och efterrätt och kaffe. Tror nog att alla var mätta och belåtna. Mycket fiskesnack blev det och längtan efter is. Det var meningen att det här skulle bli som en bra början på vintersäsongen, så nu är det bara isen som fattas.

Så här på Fars Dag så går ju tankarna till pappa Gunnar, och här är nog mitt första fiskeminne. När vi gick en mil från bondgården där vi bodde för att fiska i Gevsjöströmmen.

Det har som sagt hänt mycket sen jag skrev senast och återkommer om det en annan dag och tar det då i tur och ordning. Vi hörs, ha det gott!