En helt ny värld.......

Publicerad 2016-04-19 20:36:23 i Allmänt,

För ett tag sedan efter en diabeteskontroll, så fick jag en remiss till ögon här i Borlänge. Jag har ju haft läsglasögon i några år och tyckte nog att jag såg bra.Tryck och blodkärl var bra, men vid kontrollen så visade det sig att jag inte alls såg så bra och de frågade när jag senast gjorde en synkontroll.
 
Hrrmm, det måste ha varit i samband med när jag tog körkort, alltså 37 år sedan. Så jag låg nästan på gränsen för att få ha körkortet kvar och de rekomenderade progressiva glasögon.
Så det var bara att beställa synundersökning hos optiker och det svåraste var ju förstås att välja bågar. Affären hade väl samtidigt en drive för det var fullt med folk, så det blev att försöka prova ut bågar själv. Det blev ett par skimmrande i blått, grönt och guld, och det andra paret i rosa och lila.
 
Haha, förra torsdagen hämtade jag dem och det öppnades en helt ny värld. Satan hade jag sett så illa på håll. Så nu har jag likt en uggla suttit och riktat in blicken och ögonen för att vänja mig och tror visst att jag lyckats bra.Jag har ju kvar mina 30-kronors läsglasögon, för framför datorn har jag inte ännu lärt mig att rikta in blicken.
Så jag rekomenderar ALLA att gå och kolla synen, det finns en annan värld därute.
 
Idag har jag legat under nålar igen och det är inte akupunktur utan nu har nog min tatuering tills slut blivit klar. Den började för 11 år sedan då jag fick en i födelsedagspresent av Micke, min grabb. Då följde han och hans fru och Niklas med till Sari på Par i hjärter. De trodde nog att jag skulle svimma, och var med morsan som ett moraliskt stöd.
 
Den går ut på viktiga symboler i mitt liv och då första gången blev det en näckros med blad, eftersom jag är född och uppvuxen i Södermanland.
 
Nästa gång var det Fredrik som fixade en abborre och lite vatten runt om.Har nog tyckt att den inte är så naturlig utan mer åt det giftgröna hållet. Efter några år så gjorde han en groda eller rättare sagt padda med  en krona på huvudet.....drömprinsen. Jag hade väl tänkt mig en söt liten groda men Freddan hade andra planer. Har försökt pussa den , men inget händer, haha.
 
 
Några år senare så var det Saris tur igen och då blev det ett VM-pimpelspö med rev, flöte, krok och en glad mask. Alla symboler för mitt fiske.Nu i år kom jag på hur den skulle avslutas för att representera mig själv, röda rosor, blad och törnen (taggar), som Rosie Thörne. Det blev fem stycken rosor och på kronbladen finns initialerna N som i Niklas, R som i Rosie, S som i Stefan och M som i Mikael. Sätter man sedan en etta mellan R och S så får jag fram.......NR1SM.......Jag och mina grabbar och visst är jag Svensk Mästare i både mete och pimpel.....
 
Idag gjorde Sari den sista delen, en kvist av en lagerkrans, en pirk på ett av näckrosbladen och fyllde i mer  vattnet och abborren. Full av symboler och jag kom på att de fem rosorna även representerar mitt födelsedatum 5. Nu ska den bara få läka så kanske jag lägger ut en bild på underverket, haha. Ont det gör ont, men det går,,,,,,,
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela