Fortsättning följer.....

Publicerad 2016-04-15 18:51:00 i Allmänt,

På lördagskvällen långt innan vi går och lägger oss så får jag syn på en kvinna och man som suttit och ätit mat bakom oss. Tycker att jag känner igen henne och frågar om det är Elisabeth, men hon bekräftar att det är Elsebeth ifrån arrangörsstaben. Kravet ifrån Sportfiskarna att de skulle få arrangera SM var att de kom ner till vårt SM i pimpel 2014 och kollade hur allt gick till.
 
 
Så hon och en kille till var ju ner till Falun och Borlänge och Elsebeth var med inne i funktionärsvagnen när syrran Monica och jag sorterade kort för fulla muggar, vid den individuella tävlingen. De fick även köpa "vippborden" till invägningen, som vi i vår tur köpt från arrangörerna i Grums,Värmland. Bra om de kan cirkulera.
 
Hur som helst så berömmer jag henne för arrangemanget, invägning, prisutdelning och snabba foton och resultat ut på facebook och hemsidan.Tror att hon blev både stolt och glad.
Här är Monica med abborren på över kilot, tyvärr blev den inte vägd.Jag hade ju kunnat fråga, men var så totalt slut just då så......
 
Bye, bye Lycksele och korpberget.....
 
Upp vid halv 6 för frukost, ilastning i bussen, av väskor och utrustning och  med en förberedd kasse med ombyte med kläder, att ha efter tävlingen. Vi hade ju inte gjort upp någon taktik i laget då vi gått om varandra vid maten och frukosten. Lite kaosartad resa med avsläpp för de som skulle tävla på paralell-tävlingen.
 
När vi väl kommer fram så kan inte bussen köra in på den tilltänkta parkeringen där en tidigare buss kört fast. Utan vi får kliva av mitt på vägen, vilket innebär att det bildas en kö med bilar bakom oss. Mina lagkamrater är som bortblåsta, och jag som skulle dela ut pinkies och blodisar. Andas lungt....inget att hetsa upp sig för.
 
Får till slut tag på systrarna, men de vill inte ha något utan de har egna maggots. Monica däremot tar glatt emot och de andra burkarna får andra medtävlande från Dalarna ta.Minglar runt lite och samlas nere på sjön, där jag undrar hur vi skall lägga upp dagen.
 
Inger och Birgit skall gå tillsammans och inte allt för långt ifrån starten och Monica brukar gå med sin man Börje och fiska. Så jag hänger på dem och Grängesfirrens HV-lag. Vi börjar ute på flatan en bra bit bortom sundet och det är ungefär 4 meter djupt. Runt omkring oss är det cirka 20 personer. Ingen får fisk och dagens is är inte att leka med, puust. Cirka 95-100 centimeters is, som efter några decimeter suger, jag har väl aldrig tidigare pustat och stånkat sådant som denna dag.
Här ovan Grängrsfirren  SFK:s lag med Funestig, Börje, Lars och nederst Thomas.Jag såg vid utgången att många "kanoner" gick utmed vänstra landet och snett framför oss finns en klunga och ännu längre fram ännu en klunga. Ser också att många finns utmed landet rakt fram.
 
Ingen får något och efter cirka fyra hål drar jag mig bort mot första klungan. Har då bara sett en kille få några små och Börje och Monica har packat ihop och går mot andra landet. Jag har även sett sonen Niklas och Jonas gå utmed vänstra kanten, för att kolla, de fiskar ju inte idag.
När jag efter några borrhål kommer fram till klungan är det fullt ös och många har redan runt 5-7  kilo fisk. Bråttom och gör ett hål bredvid Stange som öser upp abborre efter abborre, med bra storlek.
 
Ner med Kaj:s Wolframförstärkta 45:a och Jockes SM-krok och det hugger i den ena efter andra. Yes, vad
roligt, äntligen lite utdelning. Varvar med en balansare och pirk med trekrok och de nappar bra i omgångar. Gör flera nya hål och de finns i en del och andra är bomhål. Ny inspiration och det känns bra att "ryggan" ökat med cirka 5 kilo.Niklas filmar när jag får i ett av de bästa hålen. Blir roligt att analysera efteråt.
 
Testar runt lite och letar på oborrade ytor, Niklas och Jonas går bort för att kolla hur de går för Monica och övriga. Själv fortsätter jag leta och plockar en del i gamla hål. Går ner till en finsk liten tafspirk med lång lina till blåmormyskan i de nu grunda hålen.Plockar på lite i gammelhål som även innehåller gräs.
 
Stig från Råneå kommer förbi och är så lycklig som fått närmare 10 kilo och klubbkompisen lika mycket. När jag kämpar som mest med ett nytt hål säger han-Ja, här i Norrland behöver vi inte vara rädda för att gå igenom isen. Jag kan bara skrattande hålla med honom och gratulera till den fina fångsten.
 Monica och Börje med flera kommer över till mig, men då är det mesta fisket över.Kanske att de gick i onödan då Monica nyss fått sin stora abborre. Nu är goda råd dyra och jag blir kvar och går i gamla hål och gör en del nya, men ingen större rusch utan ströabborrar här och där.
 
Drar mig mot starten och när det är en kvart kvar tar jag på borrskyddet och går bara  i gamla hål.
 
Kämpig ingång nu har den hårda ytan från snön i morse löst upp och väl iland så är jag helt slut. Där sitter redan övriga i laget och väntar så jag säger att vi måste gå innanför avspärrningarna så vi är säkra på att få väga in. Alla är enligt en funktionär tvungna att hälla upp sina egna påsar vid kollen av fisk. Så vi står tillsammans och det ser ut som vi ligger bra till.
 
När all fisk är kollad så tar jag säcken och går till vågen, den slår på 11.839 gram, varav mina kanske väger 6,5 kilo. Tyvärr är jag så slut och kan inte tänka klart, skulle ju bett att få väga Monicas stora abborre. Men uppskattningsvis så är den över 1,3 kilo.
 
Nu kommer  en spännande väntan på prisutdelningen, men det räcker "bara" till en femte plats. Alla gjorde sitt bästa och för mig blev det en rejäl revansch från gårdagens 24 gram, haha.
 
Här kommer dagens segrande lag och Svenska Mästare i de olika klasserna.
 
YHJ  Skellefteå Sfk     Billy Bäcklund,Emil Bäcklund,Nils Hedlund ,Oskar Wiklund  7383 gram
ÄDJ  Sundsjöfiskarna, Victoria Fängström,Julia Hägg, Amanda Frank 10531 gram
ÄHJ  Bergsfiskarna     Oliver Nord, Gustav Göransson,Tony åström, Oskar Göransson  26.009 gram
 
ÄDV  Torsby Sfk  Britta Kullberg, Karin Nyman,Birgitta Engström,Marianne Sundin 10839 gram
ÄHV Nora-Gyttorp  Pentti Harmala, Rolf Nordqvist,Bengt Österholm, Bengt-Ove Pettersson  38592 gram
 
DV  Sundsjöfiskarna Siv Gidhammar, Ellen Jonsson,Gun-Britt Magnusson,Ellenor Johansson  19563 gram
HV Sundsjöfiskarna Hans Magnusson,Allan Gunnarsson,Ulf Fransson, Dan Eriksson  33528 gram
 
D  Afk Flugan  Marie Björklin,Kristin Alsin, Cecilia Alsing,Malin Granström 19005 gram
H Competion CFC  Anders Bergman, Emil Sjöberg,Andreas Bergström,Johan Sjölen 51991 gram
 
Nytt rekord för Lag-SM med 51.991 gram, Stort Grattis! Övriga resultat läser du på www.ortrask.se
 
Våra medaljörer i bussen var FK Skinnkroken  som tog silver i damklassen genom  Jessica Willhelmsson, Angelica Willhelmsson,Susanne Ivansson, Camilla I-Einarsson med 18.843 gram. Våra duktiga tjejer från Falubygdens SFK som fick silver, med Anna Liss, Elin Dicksved och Sandra Blixt med 4021 gram. Deras fjärdetjej Matilda kunde tyvärr inte vara med utan ställde upp för Dalalaget i fotboll denna helg.Med i bussen var också Per Gref från Falubygdens Sfk, som tog silver i herrklassen. hans lagkamrater åkte bil och det var Erik Södergårds, Lars Jansson och Per Morelius, de hade sammanlagt 44.788 gram.
 
Sen har vi sist men inte minst Ovansiljans SFK med Anna Mattson, Markus Persson, Linus Axelsson och Isak Johansson, med 20136 gram och fick brons på det. Linus fick en drömstart och hade tidigt cirka 7 kilo, bra kämpat.
 
Från bussen så hade vi två som tog medalj båda dagarna, det var  Anna Mattson som blev Svensk Mästare och fick brons i lag och Anna Liss som tog brons individuellt och silver i lag. Grattis, grattis, Fortsättning i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela