Granträsk!??

Publicerad 2016-04-06 10:49:20 i Allmänt,

Granträsk, ja vad säger man......lagtävlingen är förlagd till Granträsk  cirka 4 mil söder om Lycksele. En ganska rund grund sjö med cirka 3 kilometer från land till land. Kollar man på kartan så ser man hur grunt det är nära land och stor risk att det är bottenfruset. Så alla måste väl ut i djuphålan på 6 meter och kanterna runt den och med tanke på att vi är 96 lag som skall tävla så lär området där bli uppborrat ganska fort.Högst 7 varv runt djuphålan, hehe.
 Tunga beslut att fatta under dessa två tävlingsdagar, men jag säger som en annan Svensk Mästare: -Man måste våga chansa och våga vinna. En liten varning bara till alla som kommer för nära mig så kommer jag ha med mig en fem meter lång lina med en blyklump i änden. Kommer någon för nära så tar jag upp den och vevar runt. Så se upp!  Hahaha, skämt å sido så hoppas jag att vi kan komma överens på sjön, i annat fall så säger man till. Det lär bli trångt utmed land på lördagen och även runt hela sjön på söndagen.
 
De anmälda lagen är till antal i de olika klasserna H 30,D 9, Hv 22, DV 12, ÄHV 10, ÄDV 3, YHJ 2, ÄHJ 6 och ÄDJ 2. Alla lag har väl inte 4 lagmedlemmar . men många blir det.
 
Fortfarande har vi inte fått någon information om var starten är på Granträsk, men kollar man kartor på Eniro så ser det ut att vara i södra änden där vägarna verkar gå nära sjön. Jag har kollat vädret i Lycksele idag och det skulle kunna bli snöfall eller blötsnö som kan ge 10-20 cm snö, med +1 grader eller +-0 grader. I morgon mer snö, men till helgen solsken och halvklart, med minusgrader på natten och upptill 6 grader varmt på dagen. Så det verkar bli bra väder, men som när det gäller vädret så hinner de väl ändra på det några gånger till.
För att återgå till lördagen och den individuella tävlingen så har vi följande startfält i de olika klasserna H 107, D 30, HV 91,DV 37, ÄHV 47, ÄDV 21, YHJ 12,YDJ 10, ÄHJ 21, och ÄDJ 7.Vilket tillsammans blir 383 stycken startande. Det är lite om man ser till att det är kvalificerade ifrån två SM, 2014 och 2015 , samt DM. Men jag vet att många blir hemma på grund av det långa avståndet att åka, särskilt för de i södra Sverige samt valet av sjöar.
Jag är i alla fall bra förberedd med spön, pirkar och krokar, kommer även att ta till mitt gamla Mälarspö som pappa  Gunnar gjorde till mig, inklätt i frigolit för att hålla värmen i fingrar och händer. Det kommer att fungera bra om det nu blir plusgrader annars är risken stor att det fryser på i rullen och reven.Det är väl inarbetat och frigoliten fortfarande blodig efter tidigare fångster.
 
 
Kommer i alla fall att kämpa ända in in "kaklet". Är även mentalt förberedd och har trollat en del.Det frö som jag sådde för några veckor sedan har grott och växt bra och andra diverse "spells" ligger och jobbar, hehe.Det största problemet är kläder vilket jag kommer skriva mer om i morgon, om ni vill hörs vi då.
Nymåne i morgon, yehh!

 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-06 21:33:15

Det har ösregnat i två dygn här i Umeå nu.... Ta med vadarstövlar:)

Svar: Tack för informationen, det kanske är tur att det inte är kallare och snö då, flytunderställ har jag.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela