SM, Del 3.....

Publicerad 2016-04-14 21:28:28 i Allmänt,

När äntligen slutskottet hörs så packar Kicki och jag ihop och går så sakta tillbaka mot starten. Nu har det översta lagret löst upp och vi är lite runda under fötterna. Väl iland så är det inte så mycket fisk överlag i påsarna man ser, och många besvikna miner. När jag väger så stannar vågen på 24 gram -Ja, julafton säger jag och alla skrattar. Träffar på Gun-Britt och frågar hur det gått, hon skakar på huvudet och säger tre fiskar 32 gram. Jag svarar en fisk och 24 gram och vi skrattar tillsammans. Väntar in Niklas innan det är dags att knalla upp från sjön och vidare uppför den långa backen upp till bussen. Det har inte gått något vidare för honom idag, men lärt sig en hel del genom att se på andra erfarna fiskare. Upp till bussen med fiskegrejerna och ner för att mingla runt lite och höra alla andras historier, denna dag.
Här är dagens lyckligaste kille Martin Södergårds som äntligen får vinna ett SM i pimpel i herrklassen,med dagens högsta vikt på 9197 gram. Detta efter en vinter då han inte fiskat så mycket på grund av flytt.
Här har vi Anette Rimmevik som vann damklassen med 3456 gram, bra jobbat. Här nedan kommer de Svenska Mästarna i de olika klasserna.
 
YDJ   Anja Larsson           2319 gram
YHJ   Lucas Strömberg     1050 gram
ÄDJ   Anna Mattsson        2724 gram
ÄHJ   David Öhman          6578 gram
 
ÄDV   Solveig Svee         1378 gram
ÄHV   Levi Olsson            2770 gram
DV     Birgitta Nilsson       3481 gram
HV     Nisse Ekbom          5500 gram
D       Anette Rimmevik    3456 gram
H       Martin Södergårds   9197 gram
 
Invägningen och prisutdelningen går ganska fort och när bussen skall åka tillbaka så måste vi åka en annan längre väg tillbaka till Lycksele. Vägen har svämmat över på grund av snösmältningen.
 
Vi har tippat hur många medaljer som bussen skulle ta idag och segervikten, och närmast var Göran från Malung. Vi hade ju Anna Mattsson som vann ÄDJ och Anna Liss som fick brons i YDJ.Anna Mattson har inte fiskat så mycket i vinter, då innebandyn och skolan tar mycket av hennes tid, men roligt att hon än en gång får stå överst på pallen. Här är Anna i Mora och har precis gjort en intervju med Dalarnas Tidniningar. Det var ju pappa Claes som tog med Anna ut på fiske och jag vet hur det är, då är man såld på fisket.....
Anna Liss har ju också sin pappa Peo som tagit hand om henne och hennes kompisar under resan till Lycksele och efter lunch på fredagen så var det lektion i att knyta om pirkar och lära sig knyta knutar igen. Just med tanke på den djupa sjön på lördagen. Roligt att alla juniorer fick pris och Elin blev sexa och Sandra sjua. Här nedan Anna Liss på sportlovsfisket vid Roxnäs 2015.
 
När vi kommer tillbaka till hotellet är det dusch och nervarvning av denna hemska, men komiska dag för mig. Bara att bryta ihop och komma igen, buffén och kamratmiddagen väntar. Vi stressar inte och kommer nog ibland de sista tillsammans med Jonas och Dan. Buffén bestod av fläskkarré, ungstekt potatis, rotsaker coh sås. Det man ville dricka beställde man i baren och det blev lite blandad kompott, då vi blev sittandes länge i matsalen. Många skratt och historier och människorna runt omkring oss kom och gick.
 
Efter ett tag så dras draperierna ifrån där några haft egen fest och discot drar igång.Efter ett tag så spelar man 70 och 80-tals musik och då säger Dan. Det här är ju vår musik, ska vi dansa. Jo, men vet inte om jag orkar, men det går som en dans.....Bugg alá konstens alla regler men det fixar vi lätt, ensamma på dansgolvet. Ingen vidare fart på de andra.Vi säger hejdå till Dan som skall ta en sovmorgon och åka och fiska harr. Han har några veckor kvar i Norrland som säljare innan han återvänder till Dalom.
 
Tillbaka på rummet så har jag en pirk att knyta om till den grunda Granträsksjön, en sjö som jag inte har den blekaste aning om. I morgon blir det taktiksnack med lagkamrater, och om vart vi skall gå på sjön. Niklas ska ju inte fiska i morgon och vi har ganska mycket pinkies och blodisar över. Så han sätter sig och delar upp dem på fler burkar så att mina lagkompisar kan få av dem. När vi till slut är klara med allt och släcker lampan har klockan redan sprungit iväg och blivit halv två!!??   Fortsättning följer.....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela