Sarbergstjärn och lite till.....

Publicerad 2016-08-10 10:22:29 i Allmänt,

Igårkväll så åkte Marina och jag till Sarbergstjärn trots att regnet hängde i luften. Vi var där förra året och blev så glada att vi kom ihåg datumet i år. Förra året så var det en varm solig kväll med massor av publik på plats. I år var vi inte så många, men de som kom var väl utrustade med stövlar och regnkläder. Regnet kom precis när föreställingen var över och alla kom tillbaka för samling och presentationen av de som deltagit.
Vi kom i god tid och hade kaffe, smörgås och kakor med oss. De flesta sitter på backen eller på någon medtagen fällstol. Alla åldrar var representerade och även en hund. 
Näcken spelar fiol och en kulla sitter uppe på berget, hon kulade lite senare.
Långt borta i skogen står en kulla.....
Regntunga skyar....
 
Det hela började med en genomgång av vad som skulle hända och sedan bad man att alla skulle vara tysta för att få bästa intryck. Det blev verkligen magisk med näverlur, horn, fiol och klockor som skulle symbolisera kossor och getter. Flera kullor som kulade högt och starkt till varandra, med olika budskap.
På andra sidan av sjön står en av kullorna....
Underbar färg på mossan, när vi gick till bilarna.....
 
 
Tillbaka till bilen, genom den magiska skogen....
Undrar vad som händer där.......
Hittade lite skägg och en krok i skogen och häromdagen en korpfjäder, vilken lycka.
 
Det har blivit skogen för mig nu söndag, måndag och tisdag, helande och magiskt. I år så bjuder skogen på mycket av det goda, jag har plockat kantareller, blåbär och skogshallon. Kommer nog gå ut fler gånger och fylla på frysen.
Cirka 5 liter rensad och skuren svamp som tyvärr sjunker ihop när man förväller dem.
Lite blöta blåbär på tork innan rensning.....
 
Vid söndagens skogspromenad med Marina så kom vi på en "Trollstig" där några gjort i ordning med solcellslampor och figurer och hus på många ställen.
 
Fortsättning följer av sommarens äventyr......
 

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2016-08-10 22:21:23

Även här i Västsverige är det ett riktigt kantarellår, har nog aldrig sett så stora mängder i hela mitt liv som nu i år. Blåbär och lingon är det också gott om och 3-4 liter hjortron fick jag ihop.

Svar: Ja vad roligt för dig. Man får vara tacksam för vad naturen bjuder och glad att man kan komma ut i skogen och fylla på med läckerheterna. ha en fortsatt fin sommar.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela