Midvinterblot.....

Publicerad 2016-12-19 11:13:00 i Allmänt,

I lördags så var det dags för den årliga häxfesten och i år med Midvinterblot som tema. Här skulle det offras och fira att ljuset snart återkommer. På onsdag så är det Vintersolståndet klockan 11.44 svensk tid. Ett magiskt tal med 11 som en portal och 44 som är ett änglatal.
Vi skulle ha varit sex kvinnfolk, men en blev sjuk så då var vi fem kvar......Startade med en ceremoni och skålade i Julmumma, firade ljuset och tände den stora "elden" och till det en jäger, pepparkakor och liten present.
Jag kan rekommendera denna Julmumma som är köpt på bolaget, en söt variant och mycket god.
Sen jag kom hem från Thailand har jag inte varit så pigg, så jultomtar m.m. kom först fram nu före helgen. Efter det kom alla "skumma" saker fram,spindelnät, spindlar,insekter, fladdermöss och mycket annat.
 
Det blev kall mat i år med en massa småplock och vid våra tallrikar hade Marina lagt en liten present, tack,tack.
Kvällen förlöpte med kaffe och efterrätt, mycket, skratt, musik, sång.Solögas böcker om djur och växter gick slumpmässigt igenom. Tarot, runor och orakelkort drogs och den som ville kunde skåda in i kulan.
 
Ny skål i min senaste pokal fylld med bubbel och avslutningsvis så kom min trumma och magdansdräkt fram, till allas belåtenhet.
Gun-Britt som var här på sin "första" fest, blev inte skrämd, utan kommer gärna nästa år också.
 
 
 
Ja, en helt magisk och rolig kväll och nu är vi alla påfyllda med nya energier.Lite suddiga foton, men allt ska inte vara glasklart. När jag tog tag i disken blev jag lite full i skratt och tänkte....hur många var vi egentligen?
Menyn var denna: möglig hönshjärna,lamaskit, kattkräks,änglasocker, skivad myskoxe, sjöhästar, självdöd gös, manglad grävling, gräddig björk m.m.
Efterrätt björnskit med gul snö och änglahår.
Kvällens drycker: fiskblod,strutskiss,krämig tomtedryck och myskoxesnor.
Tilltugg, harpluttar, häxans hosta, torkad braxen och råttskit. 
Ja, så var vår Midvinterblot och på onsdag får vi alla fira ljusets återkomst. Tack alla tjejer att ni kom.
 
 
Nu måste jag snart ut på isen, längtar.Ha det gott.....
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela