Kan själv......

Publicerad 2016-01-30 13:38:48 i Allmänt,

Ja, det är ju mer än 50 år sedan jag och min familj, pappa, mamma och bror började tävla inom pimpelfisket. Så man kan väl gott och väl säga att jag varit med ifrån början och sett och upplevt utvecklingen inom fisket.
Jovisst hade vi skopborrar och jag fick en höj och sänkbar med smalt skär, sedan kom ju spiralborrarna från Finland och det var en stor framgång i allt borrande. Vilken lycka, detta mycket tack vare vårt Stockholmsdistrikts utbyte med Finland och Helsingfors. De tävlingarna kallades Finnkampen och var vartannat år i Stockholm och vartannat i Helsingfors.
Beträffande krokarna så var det mest garnkrokar som gällde och krokar med Stockholmsfärgerna. De bestod i rött,orange, gult, vitt och grönt i flera nyanser. Man skar antingen ringar som man trädde över krokskaftet eller små,små bitar som man trädde på skänklarna.På Mälaren gick ju de skarpa plastfärgerna bäst och ofta tillsammans med abborröga.Här nedan exempel på Stockholmsfärgerna.
Sedan kom limkrokarna som vi först kom i kontakt med via Hedenskog och andra kändisar från Dalarna. Så länge jag bodde hemma så försökte jag väl göra lite egen krok, men väldigt pillrigt. Så det var väl mest pappa Gunnar som stod för kroktillverkningen, även att linda garnkrok.Vi brukade sitta runt köksbordet och göra i ordning våra fiskeprylar inför helgens tävlingar. När sedan Kurre Pettersson började göra krok så var ju allt räddat. Krokens Mästare, som jag köpt krok av sedan 70-talet. Då hade jag en specialare som jag vunnit många tävlingar på. Det var en polkagrisrandig krok i färgerna ,gult och orange, med röda prickar i botten och runt skaftet.
Sen utvecklades krokarna med en blandning av garn och lim,fjädrar,silikon, chenille, glitter och mycket annat.
Från början så fanns det inga häkten mellan pirk och krok, utan skulle man byta krok så fick man ta ett annat spö. Häkten kom också via Hedenskog, i början av 70-talet. Idag har vi ju både häkten, kedjor tafsar i alla dess format. Enkelt att byta, men oftast så har jag många spön med mig ut på isen och byter helt enkelt spö istället för att krångla med krokar.Förra fredagen så satt jag i över tre timmar och plockade om i krokaskar och hade även köpt en ny tafslåda som jag fixade till.
 
Skönt att få lite mer ordning även ibland tafsar och mormyskor. Finns mormyskor inköpta på 90-talet från Sälen Cup, specialbeställda av Simo som gör "finnskryllorna", från Pekka,Pertti, Kerstin,Jämtland och säkert en gammal från Rosenberg också.
Det blev 4 nyanser av regnbågens färger denna dag.
 
 
Jag har sedan juniortiden alltid knutit mina pirkar,satt på lina och bytt krok, själv. Vilket jag är glad över, för då blev man aldrig "strandsatt" på någon tävling heller om något skulle strula under tävling.
 
 
Det sägs att bakom varje framgångsrik man står en stark kvinna och det stämmer nog. Men bakom varje framgångsrik kvinna står det även en stark man. Vet många fiskande och tävlande kvinnor som aldrig gjort i ordning ett spö, knutit på någon pirk eller gjort i ordning någon metrev. Så därför är jag extra glad och stolt att jag kan själv.Ni ska inte tro på allt ni ser på bilderna, men jag har blottat mycket av det jag använder och för mig finns inga hemligheter, det är bara att fråga. Vi ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela