Min premiär.....

Publicerad 2016-01-01 16:58:00 i Allmänt,

Ja då var det äntligen dags för min premiärpimpel på Nyårsnappet som Borlänge SFK arrangerar varje år på Nyårsdagen. Det brukar ju gå av stapeln på Ösjön, men denna vinter är ju seg i starten och med för ojämn is så vågade man inte chansa. Allt för säkerheten.
 
Efter en nykter kväll här hemma hrrmm.....så hämtade jag upp sonen Niklas och sedan bar det iväg till Lilla Aspan utanför Borlänge. Trots att jag bott i Borlänge snart 25 år och rest till Dalarna på pimpling sedan 1965 så har jag aldrig pimplat på den sjön tidigare. Så det blev tre premiärer samtidigt...säsong,sjö och årsstart.En gråmulen dag med blåst och snö, trögt fiske och jag gick bara tvärs över startviken.
Roligt att se och träffa så mycket fiskefolk ifrån Södermanland, Nora, Orsa, Mora,Söderhamn och övrigt Dalafolk här runtomkring.De som åkt allra längst var paret Voutilainen . Vet inte exakt hur många deltagare det var, men vi var 8 damer, och jag fick ett äldre damveterankort när jag löste kort och blev lugnad med att det nog bara skulle bli en damklass.
Broddar på, samling vid sjön och Ordförande Jonas Gustafssson hälsade alla välkomna, och gick igen lite inför tävlingen. Innan start så pratatde jag även med Dalarnas tävlingsledare Stig som bekräftade att Dalarna har en buss till SM i Lycksele i April, roligt. SM är alltid SM! Efter tävlingen fick jag även SM -anmälningar, så snart ringer jag runt, då vi har ett damveteranlag till start.
Det blev ett trögt fiske men jag fick två stycken i mitt tredje hål, så lite hoppfull blev man.Fick de flesta första timmen på en Mankanpirk och en pimpad specialbeställd Urbankrok. I de hålen man fick fisk så nappade de på en gång, Mycket smått, och en del bara med halvvägs upp. För mig nappade det bäst första timmen, provade en del gamla hål och även tafsfiske utan framgång.Fick en liten gädda av Thord, bra att ta hem till katten Chilla.
När det var en kvart kvar gav jag upp och gick upp till bilen, då var redan Niklas där som inte gått så bra trots en bra start med en nästan 3-hektos abborre i början av tävlingen.
Trots allt kom jag på en andra plats i en gemensam damklass, med 16 stycken abborrar av en vikt av 444 gram, så en lyckad start.
 
Damklassen vanns av Yvonne Wallin Grängesfirren, Herr Jonas Gustafsson på dagens högsta vikt över 2,6 kilo abborre, Herrveteran Krister Bergman och Äldre herrveteran av Folke Andersson. 
 
Så nu gott folk så startar jag, Korphjärta upp säsongen och  visst fanns det korpar runt sjön idag, det känns bra trots alla krämpor, vi ses på isen.
Gott Nytt År och en God Fortsättning på det nya året 2016.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela