Oj, oj vilken sommar.....

Publicerad 2016-07-25 15:21:27 i Allmänt,

Oj, vilken sommar vi har och har haft, känns som man är inne i ett riktigt fint "stim". Med andra ord vilket flöde på alla plan, njuter verkligen av livet.Allt ifrån fiske, fester, konserter, ceremonier, barnvakt, promenader,sola, plocka blommor, svamp,läkeväxter och mycket annat.
Kaffe när det smakar som bäst på en sommaräng en solig dag, med vatten både ut och invärtes.

Fiska är väl det minsta jag gjort denna sommar, men förra lördagen åkte Lena, Gardar och jag ner till piren i Nyköping på traditionellt mete.
Dimman ligger tät över Dalälven och över åkrarna denna tidiga morgon med avfärd 05.00...En fin resa där vi såg allt ifrån korpar,falkar, rävar, hjortfamilj, råddjur och en hel familj med vildsvin, som Lena var tvungen att sakta in för att de skulle springa över vägen, mellan Julstabron och Mälarbron i Strängnäs.

Alltid lika rolig tävling med många deltagare och de flesta ifrån Södermanland och Östergötland.Men även flera gamla klubbkamrater ifrån Södertälje och tävlande från Norrtälje.

Hade smort in mig ordentligt med solskyddsfaktor och tagit med sandaler och en klänning att ta på efter tävlingen, då de lovat sol och varmt. Men oj vad det blåste, Så istället åkte dunjackan på ute på piren, där det var svårt att kasta och hålla i ett längre spö än 4 meter. Dåligt förberedd med tackel och det mesta krånglade hela dagen, men lyckades landa en liten braxen på slutet, men det var så dags då.Fick inget pris och bara drygt 6 hekto.

Det gick bättre för Lena som vann äldre damveteraner och Gardar kom på femteplats. Kurt som stod bredvid mig kom tvåa i sin klass och hade över 4 kilo, och gav mig några tips efter tävlingen. Kan behövas till nästa år då vi gör ett nytt försök, skall väl ha lite mer koll på redskapen då.....Dagens högsta vikt var lite över 5 kilo och kan kännas lite, lite när det gäller piren. Fortsättning följer för nu börjar det åska här i Borlänge, vi hörs...

Lite fiske......

Publicerad 2016-07-14 09:32:29 i Allmänt,

För några veckor sedan så frågade sonen Niklas om jag ville följa med ut på sjön. Han har ju tillsammans med kompisen Jonas köpt en liten båt med motor och en trailer att köra den på. Problemet var att jag hade tvättstugan och vädret de senaste dagarna hade väl varit sådär....

Men va sjutton, tvättstugan finns väl kvar och tvätten också. Så jag tackade ja och letade fram lite fiskeprylar för båtfiske. Eftersom jag har stora problem med mina axlar och att kasta med kastspö hela tiden går inte. Utan jag tog fram ett pimpelspö, pirkar och ett krokfodral. Sedan tog jag med ett 4-meters metspö, extra flöten och lite drag och spinnare.Då jag inte hade koll på mina kastspön så skulle jag få låna ett av Niklas.

Det bar iväg vid 8-tiden och regnet hängde i luften. Sjösättningen gick bra och vi for iväg ut på sjön. Mörka moln runt omkring och det nappade dåligt. Vi åkte runt och provade olika ställen utpå sjön och vid vassar. Mycket intressant med ekolod, vilket jag aldrig tidigare varit med om. Jag har ju inte fiskat från båt häromkring tidigare och pappa hade aldrig något i den båten han hade.Kan förstå nu hur många av de som tävlingsfiskar kan gå så rätt på tävlingar om de kollat av sjöarna innan.

Fisket var trögt och Niklas provade de flesta drag,jiggar, wobblers m.m som han hade med sig.Jag metade på alla möjliga djup och hade mask på kroken,provade även pimpel men utan framgång. Det började duggregna men var varmt och skönt. Vi bytte fiskeplats och Niklas fick en abborre på runt tre hekto och jag fick en mört.

Åter nytt ställen vid några fina näckrosor och Niklas sa vid första kastet -Jag slår vad om hundra spänn att jag får en gädda nu! Det small till direkt, men in kommer en fin abborre på cirka 7 hekto.

Provade lite nya ställen och jag fick två små abborrar på pimpel , provade även några spinnare. Niklas fick också en abborre till så det blev 3-3, men alla fiskar fick går tillbaka igen. Vid tre-tiden gav vi upp  och när jag kom hem så vräkte regnet ner, så en rolig skön dag på sjön med mest uppehåll, tack,tack!

När jag kom hem gick jag ner för att boka av tvättstugan, men det var bara det att jag skulle haft den dagen innan, haha. Hur är det ställt med minnet egentligen.

Midsommardagen....

Publicerad 2016-07-13 19:00:39 i Allmänt,

Efter att ha blivit väckt av skator, kråkor och en tupp som gal och hört hur resterande nattgäster börjar vakna till liv så går jag ner från Anexet. Ser nu hur solen tagit när vi var på sjön dagen innan och på med solskydd för solen strålar för fullt denna dag. Jag har en ilsket röd triangel på bröstet och en röd kant i nacken, haha.
Efter frukost så tar vi en lång promenad i skogen, där Marina visar att för längesedan, hur flera människor från Tyskland under flera år hyrt delar av skogen. Där har de jobbat med ett visst sorts skogsbruk. Då de burit och staplat stenar i alla storlekar, grävt ur marken under vissa träd. Byggt cirklar av sten med en eldstad i mitten och mycket, mycket mer som en annan inte begriper. Nedan följer fler bilder från skogen.
Skogens äldsta och högsta tall.....

Stenhögar lite här och där....

Efter promenaden lite fika innan jag åkte hem, för att på eftermiddagen skjutsa Niklas, Pantea och några vänner till dem, till Torsångs kyrka, då de skulle på bröllop.Det var allt för idag, i morgon blir det lite fiske....

Fortsättning på Midsommar 2016.....

Publicerad 2016-07-12 11:44:35 i Allmänt,

När Ove lagt till vid bryggan i Tomnäs, så fick vi skjuts upp till stugan av "granndottern" och de som kunde köra åkte i sina bilar. När vi kom till stugan så var det dags för lite trekamp, och även kaptenen fick ta sin efterlängtade öl.

Tävlingarna består av att kasta en liten ring som sitter på ett snöre och den ringen skall fastna i en liten krok/hängare som sitter på en tall. En viss teknik för att få bästa schwung och vi hade en domare till alla tävlingarna. Dock med en stor makt som alla domare har och det delades ut en hel del gula kort. Andra momentet var att kasta större stålringar runt en hög pinne. Där tog jag till en ny teknik och satte de första två, men sen fungerade inte mina armar och axlar längre.
Första priset var en Thailandsresa,hhrrmm.... och inför sista tävlingen som var " chouubakka" så hade en del redan ringt för att växla in reskassa.Men som alltid sätter det stor press på deltagarna och tävlingsnerverna slog till.
Osäker om jag stavade namnet rätt på spelet, men det gäller att pricka in så många brickor i de olika båsen, och har man brickor i alla fyra båsen så får man extra poäng. Svårt och man får ta i för kung och fosterland. Hur som helst så fick vi en bästa kvinna och man efter de tre grenarna och resebolaget hade under tiden gått i konkurs...så det blev inga priser,och jag blev nog sist, haha.

Sedan var det dags för grillning och annat skoj, bland annat så hade Ove guidning i muséet som hans mamma så fint har gjort i ordning. Mycket nostalgi med många gamla saker som sparats genom åren. Tror att det var 10 personer inne samtidigt på guidningen i det lilla huset, som kanske var 2x2 meter,

Trevlig dag och kväll och för de som skulle ta taxi hem så var det telefonkö och väntetid på taxi i en timme. Själv skulle jag sova i Anexet, ungefär som på sällskapsresan när de är i Alperna. Öppet fönster med myggnät på och sjöutsikt över Ösjön, så sov jag som en stock, ända tills skatorna började bråka med kråkorna och hoppa på taket. Prick klockan 05.00 så gal grannens tupp och sedan var det svårt att somna om.

Fortsättning följer....

Midsommar 2016......

Publicerad 2016-07-07 11:59:51 i Allmänt,

Så roligt att fira midsommar igen med vännerna Ove och Marina och många andra på Ångbåten Domnarfvet. Vi åkte ifrån Haganäsviken,Tomnäs, Ösjön och ut i Runn, in i Lillälven för att lägga till vid bryggan vid motormuséet i Torsång.Innan vi åkte hade jag och de andra som skulle grilla och sova över, åkt ut till sommarstugan i Kyna för att lämna av sängkläder och det jag skulle ha till kvällen grillning.

Sedan packade vi in oss i bilar och åkte ner till ångbåten. Där hade Ove varit tidigt på morgonen för att elda upp ångpannan, vilket tar cirka tre timmar för att få upp rätt tryck i ångmaskinen.Här nedan har vi kaptenen i egen hög person.

Innan avfärden gick vi kvinns ut och plockade lite sommarblommar att ha i lite olika vaser och Ove hade smyckat fartyget med björkris.
Här nedan har vi utsikt in mot Haganäsviken och Ornäs båthamn och lite fler bilder över Ösjön.
En härlig resa och vi hade tur med vädret och slapp allt regn. I veckan hade det ju regnat och varit kallt.Nedan lite detaljbilder.
Resan från Ösjön in till Lillälven tar drygt en och en halvtimme och många båtar som hade riktningen på Torsång idag.
Marina och broder Torbjörn.
Eva håller koll framåt, när vi lagt till vid bryggan så åker fina duken fram på bordet och potatisen har kokat klart och all mat, alla sorters sillar med mera dukas fram till långbordet på fördäck. Där sitter vi sedan och äter och sjunger snapsvisor, innan det är dags för jordgubbarna.

Kyrkbåten på väg ut i Dalälven för att hämta upp kransar och girlanger till Midsommarstången som senare skall smyckas och resas vid hembygdsgården i Torsång. Sedan kommer en liten parad av diverse båtar....

Vi är några stycken som går upp på bron och senare bort till bygdegården och då kommer de två kyrkbåtarna tillbaka.
Bilden tagen från bron.

Efter ett tag så åker vi tillbaka till Tomnäs i Ösjön och nu har det klarnat upp och är varmt och skönt. Så jag klättrar upp på taket där det finns soffor att sitta på och fortsätter att ta lite kort.

Ångbåtsbryggan, där Domnarfvet la till när den ingick i den stora paraden från Dalälven. Då hämtade man upp spelmän och dansande par med folkdräkter, som underhöll i fören. För att passera under broarna var man tvungen att fälla den kokheta skorstenen. Flera ångbåtar ingick då i paraden och även fler roddbåtar, men med tiden så faller många ifrån, så nu var det bara två kyrkroddsbåtar som deltog.Men några av de andra ångbåtarna fanns utmed Lillälven.

Hejdå Lillälven.....
Ibland får man ducka för ångan, då Ove signalerar för något eller hälsar på några kompisar i land....
Tryggt med en kanon ombord....
Ny bro på gång över Lillälven då den andra skall renoveras.....Vattnet innanför är Prästtjärn.
Ut i Runn igen och mot Ösjön.......Fortsättning följer!

Min dag.....

Publicerad 2016-07-05 15:13:58 i Allmänt,

Idag den 5 Juli så är det min dag, och jag fyller jämt. Haha 62 år och det är ju delbart med två. Är väl inte mycket att fira men jag hoppas att några kommer på fika ikväll. Jag har haft besök av Gun-Britt med barnbarnet Neo, på lite fika och fick en fin handgjord Dalahäst som satt i ett silverhjärta.
Den här buketten plockade jag igår på min promenad utmed Dalälven, soligt och fint innan regnet och åskan kom. Det åskade över en timme här och då jag bor nedanför ett berg så ekar det och smäller rejält. Katten höll på att få spader vid första smällen och försvann snabbt in från balkongen, där jag satt och hängde. I Ornäs kom det riktigt mycket hagel, så det blev alldeles vitt på backen.

Vi brukar fira oss Julibarn i släkten en och samma dag, så det blir lite senare i Juli. Det är jag, barnbarnet Dennis, min mellanson Mikael, barnens farmor Elna och Niklas tjej Pantea.

För övrigt så är det Peace and Love den här veckan, så jag ska och ta fram min cykel, som kan bli ett bra transportmedel under dessa tre dagar. Det börjar på torsdag och håller på till lördagkväll och det blir första gången som jag kommer att vara med i publiken. Trots att det varit under så många år så har jag aldrig tidigare besökt festivalen.