Lite fiske......

Publicerad 2016-07-14 09:32:29 i Allmänt,

För några veckor sedan så frågade sonen Niklas om jag ville följa med ut på sjön. Han har ju tillsammans med kompisen Jonas köpt en liten båt med motor och en trailer att köra den på. Problemet var att jag hade tvättstugan och vädret de senaste dagarna hade väl varit sådär....
 
Men va sjutton, tvättstugan finns väl kvar och tvätten också. Så jag tackade ja och letade fram lite fiskeprylar för båtfiske. Eftersom jag har stora problem med mina axlar och att kasta med kastspö hela tiden går inte. Utan jag tog fram ett pimpelspö, pirkar och ett krokfodral. Sedan tog jag med ett 4-meters metspö, extra flöten och lite drag och spinnare.Då jag inte hade koll på mina kastspön så skulle jag få låna ett av Niklas.
 
Det bar iväg vid 8-tiden och regnet hängde i luften. Sjösättningen gick bra och vi for iväg ut på sjön. Mörka moln runt omkring och det nappade dåligt. Vi åkte runt och provade olika ställen utpå sjön och vid vassar. Mycket intressant med ekolod, vilket jag aldrig tidigare varit med om. Jag har ju inte fiskat från båt häromkring tidigare och pappa hade aldrig något i den båten han hade.Kan förstå nu hur många av de som tävlingsfiskar kan gå så rätt på tävlingar om de kollat av sjöarna innan.
 
Fisket var trögt och Niklas provade de flesta drag,jiggar, wobblers m.m som han hade med sig.Jag metade på alla möjliga djup och hade mask på kroken,provade även pimpel men utan framgång. Det började duggregna men var varmt och skönt. Vi bytte fiskeplats och Niklas fick en abborre på runt tre hekto och jag fick en mört.
 
Åter nytt ställen vid några fina näckrosor och Niklas sa vid första kastet -Jag slår vad om hundra spänn att jag får en gädda nu! Det small till direkt, men in kommer en fin abborre på cirka 7 hekto.
 
 
Provade lite nya ställen och jag fick två små abborrar på pimpel , provade även några spinnare. Niklas fick också en abborre till så det blev 3-3, men alla fiskar fick går tillbaka igen. Vid tre-tiden gav vi upp  och när jag kom hem så vräkte regnet ner, så en rolig skön dag på sjön med mest uppehåll, tack,tack!
 
När jag kom hem gick jag ner för att boka av tvättstugan, men det var bara det att jag skulle haft den dagen innan, haha. Hur är det ställt med minnet egentligen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela