Ejen och våren.....

Publicerad 2016-03-21 10:10:06 i Allmänt,

Lördagmorgon och jag vaknar redan före fyra, kollar ut och ser att det snöar, men fyy då. Idag är det pirktävling på sjön Ejen utanför Leksand. Känner även att något är på gång i kroppen med lite halsont. kryper ner igen och somnar om.När sedan klockan ringer så har det bara kommit ett litet lager av pudersnö. Gott om tid, tävlingen börjar inte förrän 11 idag så jag "lallar" runt i köket till tonerna och rösten av Lisa på radion, nice.
Jag åker med egen bil idag, Niklas med fästmö Pantea och kompisar har åkt till Sportfiskemässan i Stockholm. När jag kommer fram så är det mycket snö och halt på vägen så på med broddarna och så tar jag med matsäcken till sjön. I år så löser man kort i ett garage innan man går ner till sjön och där blir även invägningen och prisutdelning.Det blåser väldigt mycket nere vid sjön och jag går i lä bakom en liten stuga och där sitter många i "gänget" från Falun och Borlänge.Mycket snack och skratt, nere vid sjön säljer man lotter, korv,dricka m.m.
En hel del snö även på isen men många stora partier med hal is, så broddarna sitter inte i vägen. Jag har planen för idag klar och jag skall gå långt upp i viken mot dammen.Passerar sundet och i första viken där det är en jättestor sten sitter ett gäng och anglar, fortsätter ännu längre in och passerar många fina områden. Jag är ensam, för de som gick bakom mig har redan stannat. Hehe, det här blir ju perfekt tänker jag som idag till och med är utrustad med handduk då all fisk räknas.
Men upp som en sol och ner som en pannkaka, efter en timme har jag inte haft ett napp. Då har jag ändå fiskat över stora ytor både grunt och djupt. Så djupt att jag inte ens hade rev som räckte och borrade ofta två hål åt gången, för att de skulle få stå till sig. Så jag beslutar att fiska mig hemmåt och inte förrän jag kommer till udden in till viken där de anglade får jag första lilla abborren på fyra meters djup.De som anglade har gett upp och de tävlande som startade där har också dragit sig "hemmåt". 
Kämpar på och får en här och där, hittade ett fint grund på två meter och närmare åtta meter straxt bredvid, men ingen fisk där eller i kanterna. Så när det är fem minuter kvar packar jag ihop, det är ju långt att gå till starten och en annan kille som var på andra sidan viken har redan tidigare börjat gå iland.
Vid invägningen väger mina stackars små abborrar bara 530 gram och idag skall det visa sig vara många gramstrider, vid prisutdelning. Tyvärr fick jag inte fylla på plånboken idag men kom hem med en fin skinnjacka från Italien !!!
Här är dagens segrare i klasserna Dam,Herr, Herrjunior och Damjunior som får sina penningkuvert och sedan får de i turordning hämta varupriser efter hur mycket vikt man har, alla från samma bord.Det är i alla fall en trevlig tävling som jag gärna återkommer till och varje sommar arrangerar man en metartävling i andra änden av sjön vid dammen.
Här är min jacka, tror att det är en herrstorlek och om skinnet är äkta går att diskutera, men för en startavgift på hundra spänn, helt ok.När jag skulle åka hem så tog jag genvägen via Dala Floda, men det blev en senväg, med grus, is och tjälskott hela vägen, så nu åker jag på att tvätta bilen.
 
På natten bryter en förkylning ut så man är så lagom mör, för på söndagen skall vi fira Vårdagjämningen med vänninan Joanna, Marie och några fler häxor. Fortsättning följer.....
 
Dags att följa med vintern hem och välkomna våren. Ja visst ja, säsongen är ju inte slut än på långa vägar, många fina tävlingar i påsk och så SM i Lycksele. Flera av fiskekompisarna börjar visst redan anlända till Sjöboda, Hammerdal för påskens tävlingar i Jämtland. Gissa om jag har ångest som skall vara hemma i år.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela