Härliga dagar.....

Publicerad 2016-03-14 20:53:00 i Allmänt,

Då skulle det bli dags för de traditionella pimpeltävlingarna Borlängemästerskapet på Ösjön vid båthamnen och Falumästerskapet på Runn vid Roxnäs.
 
Min syster Monica kom upp redan på torsdagen så vi skulle hinna med lite shoppingrundor och det var ju väldigt längesedan hon var här i Borlänge. Så efter lite mat så tog vi först lilla rundan och till kvällen blev det lite mys med rött vin och tilltugg.På fredagen var det dags för stora rundan på Kupolen, men vi sparade många slantar som brände i plånböckerna, då vi knappt hittade någonting.
 
Lördagmorgon och tidigt upp för att hjälpa till att plocka fram allt till försäljningen av startkort, korv, läsk m.m.
Niklas hade åkt i egen bil för att kolla upp så att avruskningen fanns kvar eller sätta upp nya ruskor. Jonas hade inte hunnit med att kolla en av gränserna, så han bad Niklas att göra detta. Själv hade jag privatchauffören "Svarta handen" och vi for in i dimman.
 
 
Men solen var på gång och när allt var upplockat,sjökartor, banderoller,reklam och flaggor uppsatta så var himlen blå och solen började värma lite, då det på morgonen var -9 grader på platsen. Min uppgift blev att sälja lite lotter med fina priser och syrran hjälpte till vid försäljningen tillsammans med Per( Jonas pappa ),och Åke och Lars sålde startkorten.
 
Jonas plockade fram tävlingsklockan dagens pokaler och Cupens pokaler till bästa herr, dam och junior, samt Sven Bergkvists vandringspris till dagens högsta vikten.
Pokalerna till Borlängemästerskapet var sponsrade av Roger Vestli på Metebutiken och det tackar vi för. Deltagarna  börjar komma och efter ett tag kommer Smålandsbussen med Knutte och tävlare från Skåne, Småland , Västergötland. Samt flera sörmlänningar, andra angränsande distrikt och våra egna dalatävlare samt även tävlare från Gotland. Mycket skratt och många kramar och sedan lite fika.
 
Det drar ihop sig till utgång och Monica och jag hade beslutat att prova ett nytt ställe och det hade även Niklas som skulle gå långt idag. Som vanligt ett ombyte av kläder när jag väl kom fram och på med ullunderställen. Efter ett tag går solen i moln och återkommer inte mer den dagen, trots att vädergubbarna lovat att den skulle lysa. Utan det började blåsa och var stundvis ganska kallt, det var nog många som var för tunnklädda idag.
 
Hur gick fisket då? Nja det nappade inget vidare, utan som vanligt denna vinter borra, borra och sedan kunde man få ett bra hål emellanåt.Hade ju fått nya pirkar i veckan från Kajpirken som jag provade och är helnöjd med dem.  Folk börjar tidigt röra sig runt omkring, så denna dag skulle visa sig bli trögfiskad, i alla fall där vi var. Till slut fick jag ihop drygt 2 kilo, som räckte till en andraplats och Monica hade 946 gram och kom femma på det i sin klass.
Dit Niklas gick var det ingen fisk och han valde fel kant när han fiskade sig hemmåt, så ännu en erfarenhet rikare.
En gammal bild tagen från udden vid Ornässtugan,men lika vintrigt var det på sjön denna dag.
 
Vi skyndade oss iland för att hjälpa till med sortering av kort och lottförsäljning. När invägningen var över så skulle bara alla kort kontrolleras en extra gång, så jag gick ut och fick tid att slappna av en stund.Sedan fixade fotfolket fram kuverten som Åke och Lars gjort i ordning innan de gick ut på sjön för att fiska. Tyvärr så hamnade  några kort fel, som kunde rättas till under prisutdelningen.Bra att ni tävlare är vakna, trots att vi inte hade några kontrollremsor på korten.
  Så en liten stund att andas innan Jonas ber mig att hjälpa till vid prisutdelningen. Bara ett kuvert som inte hämtades vid prisutdelningen, och han var ifrån Gotland och hade åkt därifrån. Men den storyn får ni senare.
 
På torsdagens shoppingrunda hade jag hittat en passande "Guldkeps" som jag köpte till Jonas. Erik hade ju i veckan skrivit på pimpelsport om just Jonas, Mr 100% som vunnit 14 tävlingar denna vinter och jag tyckte även att han borde bli uppmuntrad för allt jobb han  lägger ner inför alla tävlingar, och då även SM i pimpel 2014 inräknat. Så när han kommit till herrklassen och fått sitt pris, så får han även sin keps.
 
Allra bäst var Jörgen Andersson  i YHV som hade 6915 gram som var dagens högsta vikt.
 
 
YDJ   Ronja Leijon                  206 gr
 
YHJ    Hugo Enling                 398 gr
 
ÄHJ    Erik Bjurström            1530gr    Högsta vikt juniorer.
 
Dam    Linda-Maria Lundin     3930 gr   Högsta vikt damer
 
Herr     Janne Funestig           6845 gr
 
YHV    Jörgen Andersson       6915 gr  Högsta vikt herrar      
 
YDV    Britt Lindström            3736 gr  
 
ÄHV    S-O Holmberg             5840 gr
 
ÄDV   Rose-Marie Frisk          1832 gr
 
 
Övriga resultat kan man läsa på www.borlangesfk.se eller på facebook Borlänge SFK och även på www.pimpelsport.se
 
När alla börjar åka hem så är det dags att plocka ihop, tack till alla som hjälpte till denna dag. Ingen nämd och ingen glömd.
Fisken på plats i släpkärran,det blev inte lika mycket som vanligt och en del stora abborrar utsorterade.
Nedmontering av tält och en man på varje ben och det var ju inget tvåmanstält direkt. Sedan hem och då gick vi direkt på efterätten som bestod av björnbärsglass, bananer och en kaka, samt en iskall Jäger. Efter melodifestivalen så var det bara krypa till kojs, och i morgon så talar jag om Falumästerskapet.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela