Vårdagsjämning......

Publicerad 2016-03-22 09:41:00 i Allmänt,

I söndags så var det ju vårdagjämningen, vilket betyder att natt och dag är lika långa. Nu vänder det och dagarna blir bara längre och som "häxa" måste man ju fira detta. Visst skulle jag vilja ha vinter året om och kunna pimpla, men det är ju tjusningen med att bo i Sverige att naturen byter skepnad så många gånger. Man kan ju även ha roligt fiske året om med olika sorters fiske.
Vi var åtta stycken som samlats ute vid dansbanan vid Rommehedslägret, där fanns även en liten trollkarl med mantel och hatt, på tre år.Högtiden kallas även för Ostara och man välkomnar ljuset, solen och nytt liv i naturen. Min vännina Joanna  höll i trådarna, hon går en prästinneutbildning (har inte med religon att göra), så det här var en av hennes läxor.Det blåste kallt, så tur att jag tog dunjackan och täckjackskjolen på mig.
Här är altaret som stod i mitten och vi andra runt omkring. För mig är året som en cirkel som man kan dela upp i olika bitar, ett årshjul. Med i denna cirkel finns alla element, luft, sol, vatten, jord, och i mitten spirit. Alla väderstreck är också med och då blir det norr,nordöst,öst,sydöst,söder,sydväst,väst, nordväst.I alla väderstreck så finns det även gudinnor, djur, växter, känslor, energier som representerar oss  själva och moder jord. Därför brukar jag alltid när jag är på sjön ha koll på alla väderstreck och då är ju solen ett stort hjälpmedel, om den syns. Det kanske fler skulle behöva tänka på......
I Joannas nya hjul så finns även is med och det låter ju spännande för en fiskare. Så nu får hon lära om de olika riktningarna där många byter plats. Vi började med att kalla in allt i vår cirkel för dagen och Joanna använde en skallra enligt gamla traditioner, sedan trummade hon på sin magiska trumma och vi gick runt och sjöng olika sånger. Sedan fick vi varsitt magiskt frö som vi skulle drömma in något vi vill förverkliga, och detta frö befruktades av andra hemliga ingredienser.
Fröet fick vi ta med oss hem och det har jag nu planterat i en kruka som jag har står på mitt altare. När fröet gjort sitt, grott, växt upp och vissnat så gräver man ner allt i jorden igen....återvinning.Då får man anta att det jag önskade har slagit in, kanske att jag då kan avslöja vad min önskan är.
Bakom vårflickan finns den lilla krukan med nyplanterat frö och altaret klätt i gult.
Balans, manligt och  kvinnligt och snart är det ju påsk, så äggen måste ju få vara med, här ryska ägg och stenägg i agat.
 
Sedan fick vi ta en sak ur Joannas hemliga påse och jag fick en svart sten,obsidan med ett pentagram på, vilket Joanna förklarade betydelsen av. Hela ceremonin avslutades med ett starkt "vårskrik" som fick hästar att skena. 
Nu var det mycket som var flummigt för en del, men naturligt för mig. Vi hörs!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela