KM 1 i Traditionellt Mete 2016........

Publicerad 2016-05-28 13:11:00 i Allmänt,

Kom ju hem på fredagsförmiddagen från Kreta och jag somnade gott tillsammans med katten, efter att ha rest sedan kvällen innan och kört bil de sista 23 milen hem till Borlänge.
På eftermiddagen så får jag sms från Lena som undrar om jag är hemma och skall vara med på Km i Tradmete på söndagen. Jo, det hade jag tänkt och frågar om hon vet var det är. Hon svarar Torsång 17-20 och mäskning!!!
Gissa om jag blev förbannad, hur kan man tillåta mäskning på ett traditionellt Km i mete?! Börjar man ändra på Sportfiskarnas regler, så är man nog ute och cyklar.Visserligen får vi inte använda kastspö, vilket lever kvar sedan Sven Bergkvist var ordförande. Det har vi även röstat om på ett årsmöte i nutid också. Men tyvärr så gick det inte igenom. Så man får ju ingen träning på kastspö, varken då eller på onsdagskulorna, där vi även får mäska.

Sedan att det varit kallt och inte så gott om fisk, är en annan sak och lika för alla. Jag började att smsa med Ellen som tillsammans med Kjell är vald av årsmötet att arrangera alla Km i mete. Skrev även till vår facebook-sida och bad ansvariga om svar. Men fick inga riktiga besked, men tydligen så hade man bestämt det på onsdagskulan ! Hur man nu bara kan göra det?
Skickade även sms till vår ordförande som har övergripande ansvar och kan även i sådana här fall även ha stöd av styrelsen via telefonmöten.

Hur det hela gick till vet jag inte, men på lördagsförmiddagen så skrev Jonas på vår fb-sida att det inte blir någon mäskning och att det var 4-timmarstävling, vilket vi bestämt på årsmötet.Det tackar jag för.

Var väl inte så jäkla kul för mig att åka på KM efter denna uppståndelse, eftersom jag var boven till att det ändrades till INGEN MÄSKNING. Kom nog sist dit av alla, parkerade bredvid Benny, som jag grattade. Han har ju vunnit SM för döva i mete, bra jobbat.

Köpte startkort vilket också blev problem, då jag fick ett äldre damveterankort. På alla KM så har vi alltid haft två klasser bland damer. Dam och damveteraner. Vilket lever kvar sedan det bara fanns dessa klasser och även för att de är de klasserna som vi har vandringspris i. Det är även därför som jag på KM tävlar i just Damklassen.

Hur som helst och efter mycket om och men, då jag försöker behålla lugnet trots att jag bara skakar....Så förstår jag nu innebörden av de tarotkort jag lagt innan jag åkte till Torsång.Jag har även lärt mig mycket om människors beteende i olika situationer, nyttigt.
2 stavar kraftmätning, 1 stav intiativ, 13 döden, hjälpkort till Döden. 8 mynt öveflöd, 9 Eremiten och 3 Kejsarinnan. För Er som lägger tarotkort behöver jag inte förklara, men stavar hör till jobb, döden behöver inte vara fysisk död utan även förändring, och hjälpkorten överflöd (kanske av fisk), Eremiten som går sin egen väg, och Kejsarinnan som också representerar överflöd och harmoni.
Prästtjärn i bakgrunden som förbinder Ösjön med Dalälven, lite sammanbiten, men förväntasfull. har aldrig tidigare fiskat på just denna plats.
Åt andra hållet långt där borta är bron, straxt bredvid Torsångs Café.

Jamen hur gick det då? Jag gick ut bakom bygdegården på udden och en bit därifrån stod Frank och Lena såg jag på håll, då hon gått ner på första lilla udden i Prästtjärn.Det nappade dåligt i början och såg inte att de andra fick något heller. Sedan började jag meta in mot höger i en liten vik och fick mört, abborrar och många små sarvar. jag fick även en braxen och fortsatte med lite olika spön 6 meter och 4 meter. Fiskade på maggot och ibland lite mask. När det är 3 minuter kvar så får jag en större braxen och sammanlagt blev det 3080 gram. Vilket även var dagens högsta vikt, kändes verkligen bra efter allt tummult de senaste dagarna, och man var ju inte speciellt populär innan tävlingen.
Räknade aldrig hur många det var, men korparna och räven här i berget ovanför blev nog glada.

Efter tävlingen och de upplästa resultaten och utlottning av pengar så drar jag iväg. Bråttom hem för att se sista perioderna av Hockey-VM. Där Kanada vann över Finland med 1-0, och de målet var redan gjort när jag började titta.

Vi var tyvärr bara 13 stycken till start coh här är resultaten:

Damveteraner
 1 Ellen Jonsson      2734 gram
 2 Lena Olaison         496 gram

Nästa KM är den 12 Juni, vid båthamnen Ornäs och då får vi hoppas att fler kan vara med.Ha en trevlig helg!

Hemresa söndag och fredag....

Publicerad 2016-05-24 15:34:08 i Allmänt,

Efter frukosten på söndagen så var det dags för hemresan mot Borlänge. Allt gick bra förutom ett litet stopp för broöppningen i Mälaren vid Julabron. Här nedan stigning upp på Mälarbron i Strängnäs.
Hem till ett kelsjuk katt som Niklas skött om under tiden jag varit borta. Försöka landa lite och barnvakt i Falun på måndagen för att sedan packa om i en större väska för att åka till Kreta en vecka med vänninan Marina.
Så i fredags var det dags för nästa hemresa nu till Moder Svea, efter en underbar vecka i Agia Marina, Chania på Kreta. Här är det nästan fullmåne med mycket moln någonstans över Europa.

Vi åkte med ett visst resebolag som har egna flygplan och nedan är ett foto där solen skiner igenom molnen precis före landningen på Arlanda.
För övrigt så var det en dryg hemresa med dålig info ifrån resebyrån och även på flygplatsen i Chania. Natten innan hade ju ett plan försvunnit över medelhavet och hemma i Sverige var det stora dataproblem och inställda flyg för avresa och landning.
Hur som helst så hade vi fått en tid 20.50 för vår avresa från hotellet och vi åkte runt på dessa små gator och hämtade upp resenärer när Marina 21.10 fär ett sms om när vår buss skulle hämta oss,hrm!!??

Väl på flygplatsen så var det tre långa köer från bussarna med resenärer till Arlanda,Oslo och Helsingfors, in i byggnaden. Vi stod nog där över en timme,när vi sedan kom in i byggnaden så fick man ställa sig i en annan kö för att väga in väskan och få sin plats i flygplanet. Det enda reseguiderna visste var att vårt flygplan var i luften.
När vi vägt väskorna fick vi ta dem och gå längst bort i huset till ännu en kö, för att när vi kom längst fram lägga dem på ett band för säkerhetskontroll. Sen skulle man gå uppför en trapp och gå igenom en egen säkerhetskontroll för att komma in i avresehallen och taxfree.
Naturligtvis piper det om mig och blir genomkollad av en kvinna...men det var väl något smycke eller min blus med guldtrådar. Så jag får passera.
Massor av folk, iskallt och iskalla sittplatser om det över huvudtaget fanns något ledigt.Jag beundrar alla småbarnsföräldrar och baren som var så duktiga, klockan var över 3 på natten när vi fick ta bussen ut till flygplanet. Så efter drygt två timmar så får vi i alla fall gå ombord och åka hem skönt......Hörs!

Vackra Strängnäs.....

Publicerad 2016-05-11 18:23:00 i Allmänt,

Impulsiv....Ja, fredagskvällen slutade med att jag bad brorsan boka resa till Thailand 3 veckor i höst även för mig, han och Aina hade redan bokat. Han hade kommit över en flygresa tur och retur som var svår att tacka nej till och nu så är även huset bokat i Huay Yuang. Yes. Nu gäller det bara att övertala syrran.....men det blir nog svårt,hon vill ju inte åka utan Peo, blink,blink.

Här vid bron fiskade pappa, mormors sambo Nisse och jag, när jag var liten.Vi slandade  med korta små pinnar, då vi inte hade några fiskegrejor med oss. Det var fullt med abborrar och gös som jagade dem.Vi hade ju ingen mask heller, så till slut rodde vi iland och så klippte pappa en bit av mormors röda morgonrock. Gissa om vi fick fina abborrar. Tänk vilka fiskeminnen man har, jag var nog 10 år tror jag och mamma hjälpte nog mormor med något, för hon var inte med.
På lördagen tog Monica,Peo och jag en långpromenad i Strängnäs. Efter att Monica träffat sitt "tjejgäng" och lämnat över travpengar och tackat nej till fika så gick vi iväg. Många minnen bubblar upp, vår mormor bodde ju i Strängnäs och drev ett cafe´ uppe vid torget.Vi gick upp till "nabbtemplet" som ligger högt upp ovanför Strängnäs gamla sjukstuga där brorsan och jag är födda. Fin utsikt över Mälaren, och Trätemplet som brann ner 1988 och är återuppbyggt igen.
Fina detaljer på templet, men inga Mockfjärds direkt.
Sundby sjukhus på andra sidan vattnet, där jobbade mormor som kokerska innan hon gick i pension.
Strängnäs sjukstuga, där jag tog mina första andetag.
Smultron som blommar på vägen upp och vi såg gullvivor och många andra blommande växter.
Skolan där Monica började i ettan, då var jag inte ens påtänkt och Kenth var 4 år.
Mälarbron i bakgrunden.
Många fina gränder i stan.

Doppingar som byggt bo och ligger och ruvar. Skulle inte ha något emot en tur med båten längst bort i bakgrunden och här gick vi utmed den, på vår promenad.

Fina blommande träd ,tillika detta par.
Vi avslutade promenaden med att Peo bjöd på fika på Cafe´Grassagården, Budapestrulle med kaffe och några glas iskallt vatten, pust, och det behövdes i värmen. Måsarna finns överallt i stan och i huset mitt emot där Monica bor, så det kan bli ett himla liv om någon kommer för nära.
Här är en mås allra högst upp och hela takåsen var full av måspar på nästa bild från Monicas balkong.
Sovit som en stock dessa nätter som på en prinsessbädd, men på söndagen bar det av hemåt igen. Tack, tack för denna gång.Man kan bli förälskad även i en stad..........

Mysdag.......

Publicerad 2016-05-10 09:03:58 i Allmänt,

Torsdagskvällen spenderades framför TV.n med varsin Southern Comfort, vi ville ju fira våra medaljer från Trosametet, en guld och en silver.
På fredagen åkte vi in till Eskilstuna, jag var ute efter en klänning att ha på det stundande bröllopet i sommar. Ojoj,inte det lättaste, i en "finare" affär tror jag att jag provade 20 klänningar i alla möjliga modeller. Monica och en expedit hämtade och jag provade, men ingen aha-upplevelse.Hittade en klänning som kommer passa bra att ha med utomlands och sista chansen var en affär utanför centrum. Där fanns den, en somrig fin klänning, men vem vet,kanske hittar någon annan och ännu en annan hänger i garderoben. Fy sjutton vilka I-landsproblem.
Det blommar fint nu, ser nästan ut som juldekorationer.
Tillbaka i Strängnäs så blev det en liten promenad på stan och handla det sista inför kvällen, då Peo, Kenth och Aina skulle komma på middag.
Här är gatan som jag gråtande sprang utför som fyra-åring, då jag trodde att mamma och mina syskon åkt hem till Nykvarn. Hoppade på tåget som stod inne, bytte tåg i Åkers Styckbruk, somnade  och en städerska hittade mig i Stockholm. Jaja, allt gick till slut bra och tror inte att jag fick några större me´n av det hela. Men impulsiv har jag nog alltid varit.....
Kentha  och Aina hade gullvivor med sig och maten smakade bra förrätt med gucamole och räkor, varmrätt med ris, sallad och fläskfile´gryta med choritzokorv mums.Efterätten intog vi på balkongen, det var ju en så varm och skön kväll.
Oj, vad Monica är lik vår mamma.
Kenth är mer lik pappa och frisyren har han fått ärva.

Aina var inte så här trött, utan pigg som en mört.
Peo fick slå i drycken ikväll som bestod av rött vin till maten och Southern Comfort eller wiskey till kaffe med glass.
Väldigt solig plats , så solglasögonen åkte snabbt på.Det kommer mera en annan dag.....

Trosametet 2016.....

Publicerad 2016-05-09 09:43:55 i Allmänt,

På onsdagen åkte jag ner till syster Monica i Strängnäs, det var ju dags för Trosametet på torsdagen och vandringspriset hade fått stått kvar hos henne sedan förra året.Då hade jag ju högsta vikten av alla damer på 7077 gram.

Det var ju så fint väder så vi tog en promenad och en mjukglass nere vid hamnen i Strängnäs. Monica ringde till Robban, så vi skulle få åka med honom till Trosa. Mask, maggot, pinkies hade jag med mig från Borlänge.
Jag hade frågat MR 100% Jonas om lite tips om revar,flöten m.m. och fick över helgen låna flera revar. Som utbyte fick han en morotskaka. Jag behövde sedan under torsdagen bara använda en rev och byta krok två gånger när jag fastnade i botten två gånger.

Vaknade tidigt på torsdagen och fint väder, så på med solskyddsfaktor och packa bilen och sedan iväg med bilen till Robert. Där packade vi över våra grejer i hans bil och sedan bar det iväg, med abborren väl inpackad.

Karta över området.
Avspärrat i hamnen, så att inga båtar kan lägga till.Här och utmed kajen skall knattar och juniorer stå.

Jag var väl inte så nöjd med min lott nr 17, fyy sjutton, ville hellre haft ett högre nummer. Så första kvarten tog jag bara upp ett 4-metersspö, för att snabbt kunna byta plats.Pilo började till höger om mig så inga ledsamheter här inte.....på andra sidan om mig ännu en kändis.
Skitigt och strömmande vatten, men gott om fisk utmed hela området denna dag.Det gäller att fiska snabbt och håven använde jag bara två gånger. min taktik var att "gunga" upp fisken i det strömmande vattnet och missade bara två stridiga idar. Så jag är nöjd och kommer fixa egna flöten och sänken, då det mesta i min låda var slut inför denna säsong.

Själv så hamnade jag under ett träd och fick leta upp en lucka i trädverket och fick under första kvarten tre fiskar så jag sa -Faan ska jag behöva stå kvar här ändå, men flyttade som sagt. När jag går förbi Monica på nr 27 så säger hon att det nappat bra och det var ledigt bredvid henne, men jag ville gå längre ner och min plats från förra året när jag vann var ledig. Nu med nummer 69, så jag packar upp 6-metersspöt och det nappar på en gång.Fiskarna kom i omgångar och man fick prova lite överallt, men mest på andra sidan. Jag fick löjor, abborrar, mört, björkna, små braxnar och id.Fick mest av mört och id och min vikt blev 8432 gram på fyra timmars fiske och fick ta till en extra påse. Skönt att ha en vagn att packa allt i och mina spön har jag i ett fodral runt axeln vid ut och ingång.

Mycket folk som var ute och promenerade i det vackra vädret. Brorsan Kenth och Aina kom förbi några gånger och även Peo, så jag fick lite rapporter om fisket , men stod kvar på min nya plats resten av tävlingen.Dagens huvudbonad var en keps från Tubertini och mina nya progressiva glasögon och utanpå solglasögon, perfekt att kunna se ordentligt. Sen fanns turskjortan från förra året på och även min silverabborre.

När jag hade vägt väntade jag på Monica och Robban innan vi gick upp och fikade.När vi kom tillbaka så hade de redan börjat med ÄDV och ÄHV så Monica kom tvåa i sin klass på över 5 kilo. Sedan var det dags för DV och jag vann i år igen, yippiiie, och Robban kom trea i HV så en lyckad dag.
Högsta vikten av damerna hade Line från Södertälje SFK på över 10 kilo och jag tror att högsta herrvikten också gick till Södertälje SFK, genom Arto Kosunen på över 21 kilo.Vi åkte hem när vi fått våra pris så jag vet inte så mycket om övriga segrare. men väntar på resultatlistan på deras sida www.trosaafk.se   Så håll ögonen öppna. Det kommer mera om min resa till Södermanland, längtar nog hem lite grann......

Slokhatt eller.....

Publicerad 2016-05-03 21:11:32 i Allmänt,

Javisst så närmar sig metarsäsongen med stormsteg, med premiär på torsdag och Trosametet. Jag skall ju återlämna keramikabborren och hoppas att den efter tävlingen får följa med hem.
Sen var det där med vad man ska ha på huvudet. Om  solen skiner bör man nog ha någonting så man inte får solsting. Blåser det så går slokhatten bort- Det skulle bli fint nu framöver och Trosaån mynnar ju ut i havet så om det blåser , så är det nog kalla vindar. Skippar nog slokhattarna.
Turkos ala`Thailand....
Fiskargubben!
En Svullo, kanske....
Svart/vit med brätte...
Grön variant med inbyggt myggnät.....
Ljus slokhatt i"filt", blir nog för varmt....
Kammoflage...
Några kepsar....
Ja, det blir nog bra, är i alla fall laddad och idag har jag fått lite extra förstärkning av materialet.Vi ses på torsdag. Kör försiktigt.

Ja, det är våren...

Publicerad 2016-05-01 14:51:00 i Allmänt,

Ojoj redan första Maj och våren är här, men var är värmen. Många festligheter senaste dagarna och i fredags när jag skulle ha en fest här hemma, så fick jag äntligen klart mitt kök. Med ny bänkskiva, diskho och kran och ny inkopplad diskmaskin,tacksam.

I fredags så firade vi Joanna som fyllt år och sedan även sista April och Beltane en högtid för våren och kärleken.
Vi drack "fiskblod" och  varannan vatten, åt kex, ostar, oliver, jordgubbar, kiwi,choklad, och mycket annat småplock.Senare lite kaffe och morotskaka. Vi spelade all tänkbar musik och på slutet så var det bara Borlängeartister och band. Man måste fokusera   på glädjen, just nu när jag skriver det här så lyssnar jag på svtplay, där det är direktsändning från Borlänge centrum. Där hålls flera demonstrationer och två herkulesplan har flugit in poliser och hästar från andra delar av Sverige, som förstärkning, då man befarar bråk. Nog om detta!!
En hungrig katt tog min stol och vi får vara glada att vi får hålla fest i hennes hem....
Som sagt det är min stol.....
Haha, lite småstressad innan tjejerna kom, satan vad lik pappa jag är, han kunde se bestämd ut.
Allt gick i rött den här kvällen och symboler för gudinnan Freja och kraftdjur,kvinnligt,manligt och hjärtan förstås.
Ja, klockan hann visst bli närmare två innan privatchauffören kom för avhämtning av damerna och lite till innan jag kom i säng.Dagen efter så skulle jag vara hundvakt åt Stella när, Niklas skulle hjälpa till vid en flytt. Hon har ju aldrig varit här själv, utan husse eller matte har alltid varit med. Så när husse gått, blev hon så ledsen och pep och ylade och sprang runt och kollade efter honom. Katten Chilla var instängd i ett annat rum med mat och låda. Så för att fördriva tiden lite så gick vi ut Stella och jag...
Stella kollar in hästarna som går ute och har lite lunchpause, och älven ser spegelblank ut
Håller koll i fönstret på barn som är ute och leker och när matte och husse kom och Stella  kände igen dem så sprang hon direkt ner i trappan och väntade. Så här efteråt så hade det varit bättre om jag varit hemma hos Stella.

Senare på kvällen tog jag bilen till vännerna Marina och Ove på lite grillfest och brasan den brann inomhus och grannarna stod för smällare och raketer. Så det blev en lugn sista April där Marina och jag beställde lite utflykter inför vår resa till Kreta. Välkommen Maj!