KM 1 i Traditionellt Mete 2016........

Publicerad 2016-05-28 13:11:00 i Allmänt,

Kom ju hem på fredagsförmiddagen från Kreta och jag somnade gott tillsammans med katten, efter att ha rest sedan kvällen innan och kört bil de sista 23 milen hem till Borlänge.
På eftermiddagen så får jag sms från Lena som undrar om jag är hemma och skall vara med på Km i Tradmete på söndagen. Jo, det hade jag tänkt och frågar om hon vet var det är. Hon svarar Torsång 17-20 och mäskning!!!
Gissa om jag blev förbannad, hur kan man tillåta mäskning på ett traditionellt Km i mete?! Börjar man ändra på Sportfiskarnas regler, så är man nog ute och cyklar.Visserligen får vi inte använda kastspö, vilket lever kvar sedan Sven Bergkvist var ordförande. Det har vi även röstat om på ett årsmöte i nutid också. Men tyvärr så gick det inte igenom. Så man får ju ingen träning på kastspö, varken då eller på onsdagskulorna, där vi även får mäska.

Sedan att det varit kallt och inte så gott om fisk, är en annan sak och lika för alla. Jag började att smsa med Ellen som tillsammans med Kjell är vald av årsmötet att arrangera alla Km i mete. Skrev även till vår facebook-sida och bad ansvariga om svar. Men fick inga riktiga besked, men tydligen så hade man bestämt det på onsdagskulan ! Hur man nu bara kan göra det?
Skickade även sms till vår ordförande som har övergripande ansvar och kan även i sådana här fall även ha stöd av styrelsen via telefonmöten.

Hur det hela gick till vet jag inte, men på lördagsförmiddagen så skrev Jonas på vår fb-sida att det inte blir någon mäskning och att det var 4-timmarstävling, vilket vi bestämt på årsmötet.Det tackar jag för.

Var väl inte så jäkla kul för mig att åka på KM efter denna uppståndelse, eftersom jag var boven till att det ändrades till INGEN MÄSKNING. Kom nog sist dit av alla, parkerade bredvid Benny, som jag grattade. Han har ju vunnit SM för döva i mete, bra jobbat.

Köpte startkort vilket också blev problem, då jag fick ett äldre damveterankort. På alla KM så har vi alltid haft två klasser bland damer. Dam och damveteraner. Vilket lever kvar sedan det bara fanns dessa klasser och även för att de är de klasserna som vi har vandringspris i. Det är även därför som jag på KM tävlar i just Damklassen.

Hur som helst och efter mycket om och men, då jag försöker behålla lugnet trots att jag bara skakar....Så förstår jag nu innebörden av de tarotkort jag lagt innan jag åkte till Torsång.Jag har även lärt mig mycket om människors beteende i olika situationer, nyttigt.
2 stavar kraftmätning, 1 stav intiativ, 13 döden, hjälpkort till Döden. 8 mynt öveflöd, 9 Eremiten och 3 Kejsarinnan. För Er som lägger tarotkort behöver jag inte förklara, men stavar hör till jobb, döden behöver inte vara fysisk död utan även förändring, och hjälpkorten överflöd (kanske av fisk), Eremiten som går sin egen väg, och Kejsarinnan som också representerar överflöd och harmoni.
Prästtjärn i bakgrunden som förbinder Ösjön med Dalälven, lite sammanbiten, men förväntasfull. har aldrig tidigare fiskat på just denna plats.
Åt andra hållet långt där borta är bron, straxt bredvid Torsångs Café.

Jamen hur gick det då? Jag gick ut bakom bygdegården på udden och en bit därifrån stod Frank och Lena såg jag på håll, då hon gått ner på första lilla udden i Prästtjärn.Det nappade dåligt i början och såg inte att de andra fick något heller. Sedan började jag meta in mot höger i en liten vik och fick mört, abborrar och många små sarvar. jag fick även en braxen och fortsatte med lite olika spön 6 meter och 4 meter. Fiskade på maggot och ibland lite mask. När det är 3 minuter kvar så får jag en större braxen och sammanlagt blev det 3080 gram. Vilket även var dagens högsta vikt, kändes verkligen bra efter allt tummult de senaste dagarna, och man var ju inte speciellt populär innan tävlingen.
Räknade aldrig hur många det var, men korparna och räven här i berget ovanför blev nog glada.

Efter tävlingen och de upplästa resultaten och utlottning av pengar så drar jag iväg. Bråttom hem för att se sista perioderna av Hockey-VM. Där Kanada vann över Finland med 1-0, och de målet var redan gjort när jag började titta.

Vi var tyvärr bara 13 stycken till start coh här är resultaten:

Damveteraner
 1 Ellen Jonsson      2734 gram
 2 Lena Olaison         496 gram

Nästa KM är den 12 Juni, vid båthamnen Ornäs och då får vi hoppas att fler kan vara med.Ha en trevlig helg!