Trosametet 2016.....

Publicerad 2016-05-09 09:43:55 i Allmänt,

På onsdagen åkte jag ner till syster Monica i Strängnäs, det var ju dags för Trosametet på torsdagen och vandringspriset hade fått stått kvar hos henne sedan förra året.Då hade jag ju högsta vikten av alla damer på 7077 gram.
 
Det var ju så fint väder så vi tog en promenad och en mjukglass nere vid hamnen i Strängnäs. Monica ringde till Robban, så vi skulle få åka med honom till Trosa. Mask, maggot, pinkies hade jag med mig från Borlänge.
Jag hade frågat MR 100% Jonas om lite tips om revar,flöten m.m. och fick över helgen låna flera revar. Som utbyte fick han en morotskaka. Jag behövde sedan under torsdagen bara använda en rev och byta krok två gånger när jag fastnade i botten två gånger.
 
Vaknade tidigt på torsdagen och fint väder, så på med solskyddsfaktor och packa bilen och sedan iväg med bilen till Robert. Där packade vi över våra grejer i hans bil och sedan bar det iväg, med abborren väl inpackad.
 
Karta över området.
Avspärrat i hamnen, så att inga båtar kan lägga till.Här och utmed kajen skall knattar och juniorer stå.
 
Jag var väl inte så nöjd med min lott nr 17, fyy sjutton, ville hellre haft ett högre nummer. Så första kvarten tog jag bara upp ett 4-metersspö, för att snabbt kunna byta plats.Pilo började till höger om mig så inga ledsamheter här inte.....på andra sidan om mig ännu en kändis.
Skitigt och strömmande vatten, men gott om fisk utmed hela området denna dag.Det gäller att fiska snabbt och håven använde jag bara två gånger. min taktik var att "gunga" upp fisken i det strömmande vattnet och missade bara två stridiga idar. Så jag är nöjd och kommer fixa egna flöten och sänken, då det mesta i min låda var slut inför denna säsong.
 
Själv så hamnade jag under ett träd och fick leta upp en lucka i trädverket och fick under första kvarten tre fiskar så jag sa -Faan ska jag behöva stå kvar här ändå, men flyttade som sagt. När jag går förbi Monica på nr 27 så säger hon att det nappat bra och det var ledigt bredvid henne, men jag ville gå längre ner och min plats från förra året när jag vann var ledig. Nu med nummer 69, så jag packar upp 6-metersspöt och det nappar på en gång.Fiskarna kom i omgångar och man fick prova lite överallt, men mest på andra sidan. Jag fick löjor, abborrar, mört, björkna, små braxnar och id.Fick mest av mört och id och min vikt blev 8432 gram på fyra timmars fiske och fick ta till en extra påse. Skönt att ha en vagn att packa allt i och mina spön har jag i ett fodral runt axeln vid ut och ingång.
 
Mycket folk som var ute och promenerade i det vackra vädret. Brorsan Kenth och Aina kom förbi några gånger och även Peo, så jag fick lite rapporter om fisket , men stod kvar på min nya plats resten av tävlingen.Dagens huvudbonad var en keps från Tubertini och mina nya progressiva glasögon och utanpå solglasögon, perfekt att kunna se ordentligt. Sen fanns turskjortan från förra året på och även min silverabborre.
 
När jag hade vägt väntade jag på Monica och Robban innan vi gick upp och fikade.När vi kom tillbaka så hade de redan börjat med ÄDV och ÄHV så Monica kom tvåa i sin klass på över 5 kilo. Sedan var det dags för DV och jag vann i år igen, yippiiie, och Robban kom trea i HV så en lyckad dag.
Högsta vikten av damerna hade Line från Södertälje SFK på över 10 kilo och jag tror att högsta herrvikten också gick till Södertälje SFK, genom Arto Kosunen på över 21 kilo.Vi åkte hem när vi fått våra pris så jag vet inte så mycket om övriga segrare. men väntar på resultatlistan på deras sida www.trosaafk.se   Så håll ögonen öppna. Det kommer mera om min resa till Södermanland, längtar nog hem lite grann......
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela