Eländes,elände.....

Publicerad 2016-11-28 15:36:53 i Allmänt,

Lång hemresa från Thailand igår som tog 27 timmar för mig som skulle till Borlänge. Någon timme kortare för Monica, Kenth och Aina som bor i Strängnäs.
Vi klev upp vid 03 lokal tid och tog lite kaffe och packade det sista. Taxin som skulle ta oss de 30 milen upp till Bangkok skulle komma vid 04. Jag hade knappt sovit någonting sista natten för det var så jäkla varmt inne. Det visade sig att städerskan som varit där på lördagen inte stängt fönstret, utan Monica och jag hade haft öppet fönster.
Törs inte tänka på vad som kunde ha krupit in där förrutom de myggor och knott som ätit på mig under natten.Med tanke på att personalen slagit ihjäl en svart orm som var över 2 meter lång någon vecka tidigare.

Vi gick ut till grinden kvart i 4 och då stod taxin redan där men ingen chaufför syntes till. Efter en stund kom han ut från bilen där han legat och sovit.Den här gången var det en buss med 11 sittplatser så gott om plats. Skulle bli perfekt att kunna sova ett tag.Ute blixtrade det och åskade hela tiden och närmare Bangkok kom ett skyfall som heter duga.
Det var en urusel chaufför som gasade, släppte gasen hela tiden,så det blev en riktig ryckig resa.Sen lät det som han körde på en för låg växel. Så någon sömn blev det inte och trafiken i Thailand är inte att leka med. Alla kör som biltjuvar och kör om och byter filer hur som helst. Tack och lov kom vi helskinnade fram.

Vi var ute i god tid och kunde checka in och fick även boardingkorten till planet Kiev-Arlanda, då vi även på hemresan skulle byta plan där.
Flygplatsen i Bangkok är stor och under förmiddagen skulle över hundra plan lyfta. Kön till säkerhetskontrollen var lång och tog tid och nästa kö till passkontrollen tog över en timme. Men vi hann gå och fika innan det var dags att gå till vår gate.Vi kunde inte köpa någon sprit i taxfree eftersom vi skulle genom en säkerhetskontroll i Kiev också. Planet var försenat så vi blev lotsade bakvägen genom säkerhetskontrollen och hann inte heller med någon taxfree i Kiev.Spriten i Thailand kostar ungefär som i Sverige,så jag kom hem utan någon sprit. Hehe men vi har ju två bolag här i stan så det är inget synd om mig.

Resväskorna behövde vi varken på dit eller hemresan bry oss om för det skulle fixa sig ändå med omlastning.

Men eländes elände på Arlanda kom bara Monicas väska. Vi andra fick tillsammans med flera andra familjer som också saknade väskor, fylla i en blankett om saknat gods, och blev lovade att det skulle komma tillrätta dagen efter.
Allt det här tog lång tid och min väninna Joanna fick vänta på oss och springa och lägga i p-avgift några gånger.Sista tåget från Stockholm till Borlänge går ju vid 20 och vårt plan skulle inte landa förrän 21.Så först så tänkte jag boka hotell på Arlanda och ta ett tidigt morgontåg, men snälla Joanna erbjöd sig att hämta mig. Man tackar så mycket, och resan hem gick bra. Det hade slutat att snöa och fina vägar norr om Uppsala.Hemma vid 00.30 och helt slut, hade ju bara ryggsäcken att packa upp och det gick fort.

Vid lunch idag fick jag först ett sms att de hittat min väska och senare ett sms att den skall levereras hem mellan 16-00.Skall bli spännande att se om den dyker upp.Har pratat med brorsan idag och Aina väska skall också levereras idag, men hans egna är fortfarande borta.Eländes, elände......