Lingonvecka med komplikationer....

Publicerad 2016-09-09 19:34:45 i Allmänt,

Lingonvecka med komplikationer....kanske inte så farligt men nu säger kroppen ifrån. Det har ju varit en fantastisk fin sommar  med sol och allt regn, som varit bra för bär och svamp. Jag har ju varit ute och plockat mycket kantareller och nu även blåbär och lingon. Så programmet har varit plocka, rensa, förvälla och frysa in svamp. När det gäller lingon och blåbär så har jag plockat rensat och fryst in eller gett bort.
Ett bra tips när det gäller att rensa lingon är att ta en långpanna, lägga något under så att den lutar lite. Plocka sedan bort skräp och blad. då rullar bären ner i kanten och man kan ta ett mått och hälla över i en större bunke. Jag brukar mäta upp och frysa in i tvåliterspåsar. Det brukar vara lagom att koka sylt av varje gång man tinar upp dem.
För att det inte ska bli så tråkigt när man rensar bär eller svamp så brukar jag sitta framför TV:n och samtidigt få lite underhållning, senast så var det fotboll. Så fram med gamla tidningar, soppåsen, mått, plastpåsar, kniv och pensel till svampen.

Trodde i veckan när jag plockat lingon att jag var klar med svampen i samma område och skulle bara gå en liten sväng. Det blev en halv kasse och det var inte lätt, då det växte nere i riset.
 Men stora var de och mycket att rensa bort för att få fram dem hela. Nu är frysen full och mycket har jag även gett bort. men skall nog ut flera gånger , det är ju så roligt.brukar även koka lingonglögg och skall prova med lingondricka också. Komplikationerna jag nämnt är att muskler och leder värker lite extra, så det har blivit ganska mycket vågrätt läge sista tiden.

Nu i höst så kommer jag att hålla i guidade meditationer och temakvällar för vänner och de som vill komma. Skall bli roligt och inspirerande, sen står ju ett träningsläger inför vinterns fiske på programmet. Jag är lyckligt lottad, trevlig helg på Er Alla!

2 x 3 timmar.......

Publicerad 2016-09-02 10:18:16 i Allmänt,

På söndagen den 28 Augusti var det dags för 2 x 3 timmars metartävling i Falun, med start i Främbyviken. Det blev röstning om  eftermiddagens tävling ,Strandvägen eller Roxnäs, och Roxnäs vann.
En mulen dag och risk för regn på eftermiddagen. Jag fick ett bra lottnummer och kunde välja en av de bättre platserna. Det är ju lottad utgång, då man drar en lott och sedan går man ut i den turordningen. De med handikappkort får gå ut tidigare i samma turordning och har man ett lägre nummer så kan man be att den med handikappkort får flytta på sig. Bra eller dåligt?! Kanske vore bättre med särskilda handikapplatser.
När jag kom fram riggade jag upp 4,6 och 7 metersspön och håven, var ju ett bra braxenställe. Men Främbyviken är sig inte lik längre, mindre med både braxen och mört. Det har ju varit många tävlingar där och sedan var det flera stora gäddor som härjade runt och förstörde fisket. Jag fick bara  ihop drygt 1,7 kilo, trots att det var fri mäskning.När Gun-Britt och jag vägt in så åkte vi bort till Roxnäs där starten är på vintern och fikade. Vi satt inne i bilen då vi var frusna och kallt ute då det börjat blåsa.

Men det dök inte upp några fler tävlande och vi såg hur fler bilar åkte ut på udden vid badet. Så det var bara att åka dit, för där var dagens start.Löjan var inne på utsidan, men jag hade ingen lust att fiska löja då jag hade rejält ont i armar och axlar efter lördagens slit på DM. Gun-Britt fick ett lågt nummer och gick tillbaka där vi först varit, och jag gick åt samma håll.

Vi hade båda tur och kunde ställa oss bredvid bron där det brukar vara braxen och stora mörtar, men de lyste med sin frånvaro. Jag stod kvar hela tävlingen och efter en liten stund så började blåsa mer och det regna, så på med en regnponcho.Jag fick ingen braxen utan mest löja och abborrar, vilka vägde 400 gram. Så sammanlagt bara drygt 2 kilo och jag tror att jag kom sist på det. Men det sista som överger en är hoppet, hade braxen kommit in så hade jag varit i toppen. Gun-Britt var några platser före mig i resultatlistan men inget pris.

Vi åkte hem riktigt frusna, efter en låång dag med dubbeltävling, min första 2 x 3 timmar. Falubygdens SFK stod som arrangör, en rolig tävling som lockade mycket fiskefolk. Denna helg blir det att vila ifrån fisket, skogen lockar med svamp och lingon.
Kolla in denna bild som även är den översta i detta inlägg, i nedre vänstra hörnet. Jag kan inte förklara vad det är och såg det först när jag kom hem. Det verkar vara för stort för att vara ett spindelnät med dagg, om man jämför med de grova gräset.Ha en trevlig helg!