Pimpel- SM 2017 Lag.......

Publicerad 2017-04-04 19:14:00 i Allmänt,

Upp tidigt då tävlingen var en timme tidigare på söndagen och allt skulle packas och med till bilen på morgonen. Frukosten serverades samma tid 06.00, men vi gick ner lite tidigare och ställde oss i kö,Så efter frukosten var det bara att hoppa i fiskekläderna. Lagpåsarna hade jag delat ut tidigare och startkort och den stora påsen hade jag hand om.
Det snöade ute och temperaturen var runt nollan, så riktiga vintervägar när åkte till Burträsk.Vi gick igenom lite taktik innan tävlingen och Lillemor skulle stanna i starten och Britta ville gå iväg en bit. Så Anna-Lena och jag gick tillsammans ut i startviken på höger sida ungefär i jämnhöjd med sundet ut till gårdagens vatten. Det var mer snö på isen så broddarna fick vara kvar i bilen och det var halt under snön. Flera halkade och ramlade, men peppar,peppar så klarade jag mig utan att ramla.
Det var lite grunt där vi började och vi såg ingen som fick fisk så vi drog oss ut lite. I fjärde hålet så får jag en liten rackare och Anna-Lena sitter längre ut och får fisk. När jag kommer fram till henne berättar hon att hon blivit av med pirken på fisk. Vi borrar runt och letar och hon får några här och där. Efter ett tag drar vi oss in närmare land på vänstra kanten. Jag får ingenting så jag går närmare starten och sedan ut i mitten av viken igen.

Det är många damer som fiskar där från olika klasser och en del får fisk.Klockan har nu hunnit bli 11.30 och jag har bara en fisk. Borrar nya hål och går i gamla och får en till, fiskar med pirk och trekrok och varvar med pirk och tafs. Ser efter ett tag ett oborrat område och går dit och får några små. Borrar lite nya hål och går sedan tillbaka till ett av mina och då hugger det i en större fisk. Efter lite lirkande så får jag upp den en ful abborre på cirka 5 hekto och får en till runt hektot.Ser på håll Anna-Lena som gått tillbaka på högerkanten att hon får lite fisk och Britta är också lite längre bort.
Här är mina fiskar.......
Tar några foton när tävlingen är över och det har slutat snöa. Pratade med några funktionärer som berättade att längst upp hade de fått mycket fisk och grunt. Jag blev så glad för jag visste att vårt herrlag från Borlänge med Jonas Gustafsson,Berndt Berggren, Per Morelius och Erik Södergårds, skulle gå dit.När de väl kom iland och såg de andra lagen ta upp sina påsar så var det nattsvart. De tyckte att de fiskat bra denna dag, jämfört med gårdagen och hade en vikt på 9005 gram.Med det kom de bara på en 18.e plats, så tyvärr.
Nu är alla iland i rätt tid och eliten kom sist in som vanligt.Det var ett fint område som vi var på med gamla byggnader, och lokala försäljare, hamburgare, och korv, dricka m.m. Sedan var ju naturligtvis Vestlis på plats och Leijon. Stugorna i bakgrunden kunde man hyra , så där bodde en del av de tävlande.

Sista "knäppen" upp från målområdet med mördarbacken som kändes extra tung efter två tuffa dagar på isen.Här kommer Jörgen och Per.

Denna dag får jag 7 napp och 7 abborrar, full utdelning och tur att några var bonus. Vi går iland och samlas för invägning och vi har alla fyra fiskat jämt, många små men några bonus. Tänk om Anna-Lena fått upp den som snodde hennes pirk.När jag väger in så ligger vi trea på vår vikt 2807 gram. Så det blir en spännande väntan innan prisutdelningen börjar. Det här fotot är innan prisutdelningen då vi ännu inte vet hur det gått.
Lillemor Arvidsson, Anna-Lena Björkman, jag Rosie Thörne och Britta Ivansson.

Svenska Mästare i lagpimpel 2017:

Hv    Sfk Wasa                 10907
D      Norsjö Sfk 1               6985
H      Svegs Sfk                21747    Dagens högsta vikt

Alla resultat finns på www.ssfk.net  Vi får tacka Skellefteå Sfk och Urban Olofsson och hans "gäng" för ett bra arrangemang och snabba resultat ut på hemsidan och facebook.

Hur gick det för oss då? När de började ropa upp vikten för tredjeplatsen i damveteran så visste vi att det gått bra, så det blev brons till oss.....yiippii.
Vi fick förutom bronspengen en vit toppluva och en Västerbottenost. På lördagens individuella tävling var toppluvorna svarta,till de som fick pris.

Hehe, satt på förmiddagen och skrev ett liknande ännu längre reportage på mobilen och laddade ner lite foton och lyckades trycka bort allt. Så det var bara att börja om från början, alltid lär man sig något.Ha det gott!