Gott Nytt År!........

Publicerad 2017-12-31 14:25:30 i Allmänt,

Gott Nytt År önskar jag alla som läser min blogg om fiske och livet.😊

Happy New Year, jag hoppas att 2018 blir ett lyckligare, roligare och intensivare år. Att fisket blir bra, många trevliga resor och fester, det finns mycket att se framemot. Att alla i min närhet får vara friska och glada. Lägger nog lite kort inför 2018, det blir roligt att blicka tillbaka vid årets slut.
Roligt att läsa om alla pimpeltävlingar som kommit igång. Startlistan för pimpel-SM 2018 finns att läsa och rekordmånga till start. Vi ses nästa år.🎉

God Jul!.......

Publicerad 2017-12-23 16:50:54 i Allmänt,

En God Jul önskar jag er Alla. Här hemma förbereds det sista inför morgondagen. Då kommer mina barn med respektive, barnbarn, mina barns farmor och hunden Stella hit. Det blir dukat bord hela dagen, några jobbar och kommer senare och några skall fira på fler ställen och åker efter lunch. Det gäller att pussla ihop det.

Jag brukar ha ett datumljus som jag tänder varje morgon. Det här lever kvar sedan barnen bodde hemma. För övrigt så har jag inte tagit fram alla tomtar som jag brukar. Det blev bara en kartong, här nedan några av dem.

Det blir inte så många julklappar i år, bara till barnbarnen.Men jag brukar köpa trisslotter som jag lägger på tallriken. Tyvärr har det aldrig blivit några större vinster, men man vet aldrig.....

Det har ju varit vintersolståndet nu i veckan, skönt med lite ljusare dagar framöver. Firade med en liten ceremoni.

Läser lite resultat från pimpeltävlingar runt om i landet, roligt att många kommit igång. Ser fram emot att läsa anmälningslistorna till pimpel-SM när de kommer ut. Verkar bli många deltagare enligt förhandsvisningar på antal startande. Det var innan anmälningstiden gått ut.
Nu hoppas jag att Januari blir riktigt kallt så att Mälaren lägger sig. Ha det gott.

Premiären dröjer.....

Publicerad 2017-12-17 13:40:56 i Allmänt,

Min premiär för säsongen dröjer och det är inget ovanligt för mig. Brukar komma igång först efter nyår.
Idag hade vi -10 grader här i Borlänge. Det här är en lånad bild från Ornässtugan i morse.
Åkte på en förkylning nu i veckan så det blev mycket sömn och vågrätt läge. Kurerar mig med diverse plockade örter, älggräs, rödleka m.m.

Trevlig Lucia........

Publicerad 2017-12-13 13:11:16 i Allmänt,

Jag önskar alla en trevlig Lucia och nu börjar pimpeltävlingarna häromkring komma igång. I morgon torsdag kör Grängesfirren tävling, och på lördag Ovansiljan vid Vika på norra Siljan och Grängesfirren på Saxen, Grangärde. På söndag tävling på Tolven i  Hofors och även tävling i Älvdalen. Sedan har Fagersta en tävling i helgen. Så nu börjas det med inte allt för långa resor för oss i mellansverige.

Hittade en trevlig sida i mammas bok från December 1969. 7/12 tävling på Brunnsjön Hedemora och det var -26 grader när vi kom fram. Vi bodde ju i Södertälje och där var det betydligt mildare......
Den här dagen har jag berättat om tidigare. Pappa och jag gick tvärs över sjön och där var det skugga. Det nappade bra och vi försökte hålla värmen. Efter ett tag kom pappa fram till mig, då var hans tummar vita och även hans näsa. Båda mina tummar och ett ringfinger var vita på mig. Det blev att gnugga upp värmen och blodcirkulationen igen. Packa ihop våra fiskeprylar och gå ut i solen.
Det nappade inte lika bra i den stora klungan som satt där. Men vi frös inte längre. Följden av förfrysningen blev för min del som "schamponeringsflicka" på en damfrisering att jag bytte skinn många gånger. Jag jobbade en hel del lördagar, gick ju i nian. Pappa gjorde iordning "tumtutor" av gamla skinnhandskar åt oss.

Den 13/12 -69 så hämtade pappa och mamma mig tidigt på morgonen, vi skulle upp till Storvikssjön. Med i bilen var också Tore och Sture. Jag hade varit på lussevaka med min klass och varit hem till två lärare och lussat. Jag kunde sova i bilen upp och tävlingen gick bra, jag vann min klass med glitter i håret.

På söndagen 14/12 var det dags för tävling på Västlandasjön, Kolsva. En rolig sjö där pappa, Tore och jag brukade gå tvärs över sjön. Ganska långt för en tonåring som festat och fiskat dagen innan, med förfrusna fingrar. Som tur var så var det +-0 grader den här helgen.
Det jag kommer ihåg från den här tävlingen var att det var mycket snö och jobbigt att gå. När jag kom iland så hade jag endast 13 sekunder tillgodo på ingångstiden och helt slut, puust.

Steningeviken m.m......

Publicerad 2017-12-12 15:04:57 i Allmänt,

Jag har ju pimplat en gång tidigare på Steningeviken där nästa års pimpelsm skall gå. Jag trodde att det var någon gång på 70-talet. Men jag läste i mammas gamla anteckningar och det var den 23/2 1969.

Tyvärr har jag kastat mina egna anteckningar från den tiden, så jag kommer inte ihåg hur det gick för mig.Men jag kommer ihåg att pappa och jag gick långt bort till höger.
Mamma gick inte så långt utan stannade i startviken. Jag vet att hon var ledsen och tänkte lämna in en protest, för kvinnan som vann fick hjälp att bära in sin fisk. Det var en duktig tävlare ifrån Dalarna som borde vetat bättre.
Mamma kom tvåa och fick en silverplakett och carmenspolar. Dessa eluppvärmda hårrullar, hade både hon och jag nytta av i många år.
Lånad bild av dessa rullar.
Denna dag var det mulet och + 3 grader, hon fick 67 abborrar som vägde 2545 gram. Fiskade på en finsk turbo, mässing/silver och på kroken rött och vitt. Den finska turbon var lite större än Hedenskogs pirkar och bra att ha på Mälaren.
Det här är ju snart 49 år sedan och då räknade man två poäng per styck och 10 poäng per hekto. Tror att tävlingen var Stockholmsmästerskap med tre medaljer i varje klass. Mammas och pappas säsong 1968-1969 började 17/11-68 på Vikmanshyttesjön och slutade på Runn, Fernviken 26/4 -69.
Vinterns tävlingar innefattade också uttagning till Finnkampen, Finnkampen, DM och många andra tävlingar i landet och Stockholmsdistriktet. Men den dagen jag vann SM så tävlade mamma på Frösjön,Gnesta och kom trea där.
Det är så roligt att läsa dessa anteckningar och minnas tillbaka på platserna, pirkarna, krokar och alla trevliga människor man mött genom åren. Tack för idag.😊

Vinterfest.......

Publicerad 2017-12-11 18:38:00 i Allmänt,

Pimpelpremiären dröjer för mig ännu ett tag. Men helgen var fullspäckad ändå. På lördagen var det dags för vinterfest med cirkelsystrar och söndagen framför TV:n med skidsporter och på kvällen nobelfesten.

Lite roligt att nobelmiddagen hade samma tema som min fest, is och snö. Men jag hade ju inga äkta isblock utan kristaller och lite häxeri.

Vi började med lite rosa bubbel och sedan blev det taco med köttfärs eller vegetariskt sojafärs med alla tillbehör. Drycken var rödvin och vatten.

Därefter kaffe och glass, med amarula eller päronkonjak. Lite senare kex, pepparkakor och olika ostar, mera rödvin och bubbel.

Under kvällen spelade vi blandad musik från 70-tal till nutid och julmusik. Vi drog även kort från olika tarotlekar, oraclekort, lenormandkort, Atlantis och animalmessages.

Alla fick kolla in i spåkulan och vi skrev egna önskningar inför 2018, som vi sedan brände upp.

Vi skålade för ljuset och solen, snart vänder det och blir ljusare. Vi skålade även för vinterns gudinna Skade.

Ja roligt var det och tack för alla presenter tarotlek, bubbel, glögg och glühwein. Tack mina systrar.

Fåglar......

Publicerad 2017-12-05 13:10:43 i Allmänt,

Jag har ju förmånen att ha ett paradisträd utanför mitt köksfönster och där trivs en massa olika sorters fåglar året om. Det är ett fint gammalt träd som är vackert på våren när det blommar och på vintern med all snö som ofta ligger kvar.

Nu på vintern matar grannen fåglarna med frön, så det är många som flyger upp i trädet och äter där eller på fönsterblecket. Det är mest talgoxar och blåmesar. Nötväckor brukar springa utmed stammen och en hackspett, som också plockar frön på marken. Jag har även sett domherrar , sidensvansar och många andra fåglar.

Sedan är det en massa skator som också trivs i trädet. När jag hade katten Chilla hade hon en egen plats på fönsterbrädan. Perfekt att kolla in alla fåglar eller ligga och sova med ett värmande element under.

Det är många korpar som flyger över här och en sommardag när jag satt på balkongen såg  fler än 15 stycken högt upp i skyn. Det busade med varandra och ibland gjorde de störtdykningar. En av korparna kommer dagligen på sin runda och den här ett hest ljud när den kraxar. Så den hörs på långt håll.
Eftersom jag bor så nära skogen så är det många rådjur som passera och är även inne i området. En kväll var det tre stycken nedanför köksfönstret. Som mest har jag sett 7 stycken samtidigt nedanför balkongen.
Ursäkta, det blev lite bråttom så jag hann inte ta bort blixten innan jag fotade. De har väldigt bra hörsel och är skygga.

Årsmöte m.m......

Publicerad 2017-12-04 18:44:23 i Allmänt,

I fredagskväll var det dags för årsmöte i Borlänge SFK. Vi var bara 21 medlemmar på plats.
Det bjöds som vanligt på glögg och pepparkakor och efter mötet smörgås och dricka. Mötet var snabbt avklarat och nytt för nästa år är att det blir ett KM i pimpel och traditionellt mete, istället för tre.
Prisutdelning för KM i pimpel 2016, och där vann jag damklassen. Nya vandringpriser i alla klasser, så från 2016 är det att börja från noll. Om jag förstår rätt så är det nya regler som gäller. Vid tre inteckningar så tar man hem priset. Tidigare har man samlat poäng och vid 30 poäng har man vunnit priset. Här nedan är mina pokaler i pimpel 2016 och en haspelrulle.

För 2017 så har vi bara haft två KM av tre i pimpel, traditionellt mete och internationellt mete. Vi brukar även ha ett specialkm i mete, där vi får använda kastspö eller metspö och även mäska.

Blommor delades ut till John Arvidsson som vann SM i pimpel i äldre herrveteranklassen.

På söndagen var jag till Romehed, Borlänge för kurs och meditationer med likasinnade kvinnor. Vi pratade även om en gemensam resa till Avalon- Glastonbury. Sedan hem och tända adventsljus och bara ta det lugnt.

Händelserik dag........

Publicerad 2017-12-01 10:48:38 i Allmänt,

Idag händer mycket....ny månad, dags att tända ljuset med nedräkning till julafton, julkalender och kungligt barndop på TV och klubbens årsmöte.
I helgen är det HD- cupen i pimpel, Ovansiljan arrangerar på lördag och Sveg på söndag. Många söder om Dalälven åker nog upp, så kör försiktigt vi har fått mycket snö.Den var tung och jobbig att skotta undan.

Själv blir jag hemma, då jag har kurs på söndag.
Under sommaren har vi haft flera ceremonier, tjejfester, kräftskiva på ångbåten och firat många födelsedagar.
Här firar vi sommarsolståndet vid Ljussjön.

Här nedan har vi landat med ångbåten efter en lång tur på Ösjön och Runn, knytis med kräftor och annat gott.
Haganäsviken........

Det blev en hel del fotbollsmatcher att följa under sommaren. Niklas spelar ju i Amsberg och deras hemmaplan ligger norr om Borlänge vid riksväg 70 mot Mora. Här är i pausen med sonhustru och hunden Stella som känner lukten av varmkorv från kiosken.

Tjejfest hos Marie med magisk dryck......

Fler ceremonier och kurser, letade även bergkristaller en dag.
Här är mina fynd, bergkristaller och små kluster.

Tyvärr innehöll sommaren även tråkigheter i min närhet, sorg och separation. Nu ser vi framåt, livet går vidare.