Fåglar......

Publicerad 2017-12-05 13:10:43 i Allmänt,

Jag har ju förmånen att ha ett paradisträd utanför mitt köksfönster och där trivs en massa olika sorters fåglar året om. Det är ett fint gammalt träd som är vackert på våren när det blommar och på vintern med all snö som ofta ligger kvar.
 
Nu på vintern matar grannen fåglarna med frön, så det är många som flyger upp i trädet och äter där eller på fönsterblecket. Det är mest talgoxar och blåmesar. Nötväckor brukar springa utmed stammen och en hackspett, som också plockar frön på marken. Jag har även sett domherrar , sidensvansar och många andra fåglar.
 
Sedan är det en massa skator som också trivs i trädet. När jag hade katten Chilla hade hon en egen plats på fönsterbrädan. Perfekt att kolla in alla fåglar eller ligga och sova med ett värmande element under.
 
Det är många korpar som flyger över här och en sommardag när jag satt på balkongen såg  fler än 15 stycken högt upp i skyn. Det busade med varandra och ibland gjorde de störtdykningar. En av korparna kommer dagligen på sin runda och den här ett hest ljud när den kraxar. Så den hörs på långt håll.
Eftersom jag bor så nära skogen så är det många rådjur som passera och är även inne i området. En kväll var det tre stycken nedanför köksfönstret. Som mest har jag sett 7 stycken samtidigt nedanför balkongen.
Ursäkta, det blev lite bråttom så jag hann inte ta bort blixten innan jag fotade. De har väldigt bra hörsel och är skygga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela