Steningeviken m.m......

Publicerad 2017-12-12 15:04:57 i Allmänt,

Jag har ju pimplat en gång tidigare på Steningeviken där nästa års pimpelsm skall gå. Jag trodde att det var någon gång på 70-talet. Men jag läste i mammas gamla anteckningar och det var den 23/2 1969.
 
 
Tyvärr har jag kastat mina egna anteckningar från den tiden, så jag kommer inte ihåg hur det gick för mig.Men jag kommer ihåg att pappa och jag gick långt bort till höger.
Mamma gick inte så långt utan stannade i startviken. Jag vet att hon var ledsen och tänkte lämna in en protest, för kvinnan som vann fick hjälp att bära in sin fisk. Det var en duktig tävlare ifrån Dalarna som borde vetat bättre.
Mamma kom tvåa och fick en silverplakett och carmenspolar. Dessa eluppvärmda hårrullar, hade både hon och jag nytta av i många år.
Lånad bild av dessa rullar.
Denna dag var det mulet och + 3 grader, hon fick 67 abborrar som vägde 2545 gram. Fiskade på en finsk turbo, mässing/silver och på kroken rött och vitt. Den finska turbon var lite större än Hedenskogs pirkar och bra att ha på Mälaren.
Det här är ju snart 49 år sedan och då räknade man två poäng per styck och 10 poäng per hekto. Tror att tävlingen var Stockholmsmästerskap med tre medaljer i varje klass. Mammas och pappas säsong 1968-1969 började 17/11-68 på Vikmanshyttesjön och slutade på Runn, Fernviken 26/4 -69.
Vinterns tävlingar innefattade också uttagning till Finnkampen, Finnkampen, DM och många andra tävlingar i landet och Stockholmsdistriktet. Men den dagen jag vann SM så tävlade mamma på Frösjön,Gnesta och kom trea där.
Det är så roligt att läsa dessa anteckningar och minnas tillbaka på platserna, pirkarna, krokar och alla trevliga människor man mött genom åren. Tack för idag.😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela