Trevlig Lucia........

Publicerad 2017-12-13 13:11:16 i Allmänt,

Jag önskar alla en trevlig Lucia och nu börjar pimpeltävlingarna häromkring komma igång. I morgon torsdag kör Grängesfirren tävling, och på lördag Ovansiljan vid Vika på norra Siljan och Grängesfirren på Saxen, Grangärde. På söndag tävling på Tolven i  Hofors och även tävling i Älvdalen. Sedan har Fagersta en tävling i helgen. Så nu börjas det med inte allt för långa resor för oss i mellansverige.
 
Hittade en trevlig sida i mammas bok från December 1969. 7/12 tävling på Brunnsjön Hedemora och det var -26 grader när vi kom fram. Vi bodde ju i Södertälje och där var det betydligt mildare......
Den här dagen har jag berättat om tidigare. Pappa och jag gick tvärs över sjön och där var det skugga. Det nappade bra och vi försökte hålla värmen. Efter ett tag kom pappa fram till mig, då var hans tummar vita och även hans näsa. Båda mina tummar och ett ringfinger var vita på mig. Det blev att gnugga upp värmen och blodcirkulationen igen. Packa ihop våra fiskeprylar och gå ut i solen. 
Det nappade inte lika bra i den stora klungan som satt där. Men vi frös inte längre. Följden av förfrysningen blev för min del som "schamponeringsflicka" på en damfrisering att jag bytte skinn många gånger. Jag jobbade en hel del lördagar, gick ju i nian. Pappa gjorde iordning "tumtutor" av gamla skinnhandskar åt oss.
 
Den 13/12 -69 så hämtade pappa och mamma mig tidigt på morgonen, vi skulle upp till Storvikssjön. Med i bilen var också Tore och Sture. Jag hade varit på lussevaka med min klass och varit hem till två lärare och lussat. Jag kunde sova i bilen upp och tävlingen gick bra, jag vann min klass med glitter i håret.
 
På söndagen 14/12 var det dags för tävling på Västlandasjön, Kolsva. En rolig sjö där pappa, Tore och jag brukade gå tvärs över sjön. Ganska långt för en tonåring som festat och fiskat dagen innan, med förfrusna fingrar. Som tur var så var det +-0 grader den här helgen.
Det jag kommer ihåg från den här tävlingen var att det var mycket snö och jobbigt att gå. När jag kom iland så hade jag endast 13 sekunder tillgodo på ingångstiden och helt slut, puust.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela