Midsommar, Lillälven Torsång.......

Publicerad 2017-06-25 14:44:00 i Allmänt,

Jag blev även i år tillfrågad att följa med vännerna på ångbåten Domnarfvet, och bestämde mig några dagar innan att följa med. På midsommarafton går turen från Tomnäs i Ösjön, ut genom Storsund och ut i Runn mot Lillälven. Lillälven rinner ut i Dalälven men Ove brukar numera lägga till vid bryggan vid motormuseumet. Det var i Lillälven som DM i traditionellt mete hölls 10 Juni, se tidigare inlägg och jämför gärna bilderna.😉
När vi plockat lite blommor och alla kommit så var det dags för avgång. I år var vi bara 9 stycken så det var gott om plats ombord. Vi brukar ha knytis och dukar upp på fördäck, där vi sitter och äter och sjunger snapsvisor.Men kapten Ove och de som kör bil till och från båten får vänta med alkoholen.
Långt borta ser man den lilla ön utanför udden vid Ornässtugan.

Storsund en ganska smal passage för en stor båt. Lite trångt i Lillälven med tillfälliga bron som det är borttaget en bit av under sommaren.

Marina öppnar skumpa till damerna...
På väg in i Lillälven.
Många båtar och bilar har redan kommit.
Dags att vända runt med utkik i fören och aktern.
Sakta och säkert lägger Ove till vid bryggan och fru Marina och kompisen Peter går iland med varsin tamp som surras fast.Sedan är det dags för mat och sång.
Det blåser väldigt mycket, så man får se till att glasen är påfyllda, så de inte blåser omkull. När vi ätit klart kommer kyrkbåtarna ut från Kapplatjärn. De skall ro ut i Dalälven till Tylla där de hämtar upp girlanger och spelmän och folkdansare, som sedan rors tillbaka in i Lillälven till ångbåtsbryggan vid Gammelgården.
Många olika båtar i farten idag och även sjöräddningen.
Efter maten så tog vi tjejer en promenad bort mot Gammelgården, det var inte lika mycket folk som det brukar. Det kanske var att regnet hängde i luften och många mörka moln runt omkring.
Här var min startplats på DM.

Vi klarade hela båtresan utan regn, men när vi kom till stugan så började det. Så vi fick grilla och sitta under tak hela kvällen, och den avslutades med egna önskningar av musik.....laget runt. Sen var det att krypa till kojs uppe på loftet med ett härligt smattrande regn mot plåttaket.........zzzzz

DM i Traditionellt mete 2017.....

Publicerad 2017-06-11 13:20:52 i Allmänt,

DM i Traditionellt Mete 2017 skulle arrangeras av Borlänge SFK. Mycket krångel med Borlänge kommun och Centrala fvo, då Jonas tänkt lägga tävlingen i Bysjön. Men de har beslutat att vid tävlingar och träning av mete, så måste keepnet användas. Samt att man tänker ta en avgift på 40:- per deltagare. Vilket är helt bedrövligt, vill de inte ha några som fiskar längre......
Det här gjorde att platsen för tävlingen fick bli Lillälven i Torsång.

Jag hade lovat Jonas att komma och hjälpa till före tävlingen, så jag åkte hemifrån före halv elva. Han var redan på plats och efter ett tag började det droppa in fler arrangörer och tävlande. Samtidigt så var det ett arrangemang vid Gammelgården, så jag fick springa och mota bort bilar från parkeringen och hänvisa dem till Gammelgården lite längre bort.
Det hade börjat regna så det skulle bli en blöt dag, men jag hade ombyte och fiskekläder att ta på innan starten.
Vi märkte upp  startkorten och när Hans kom så gick han, Jonas och jag för att sätta ut stickorna till alla platser.
Det hade växt upp mycket små buskar, så det blev att röja lite här och där, samt många "nollplatser". Var tionde plats var även en nolla.Handikappade hade egen brygga på andra sidan älven.

Gun-Britt tänkte inte fiska idag, men ångrade sig, så vi köpte ett lagkort också, då de andra redan bildat ett lag.
Det kom förvånansvärt många deltagare denna dag och man hade åkt ändå från Sälen.
Jag fick plats 50 med tjock vass, så jag började med 6-metersspö. Jag fick en liten abborre och en liten sarv första kvarten, men beslutade att flytta. Det nappade dåligt överlag och jag provade även bottenmete med kastspö. Men ingenting, så jag flyttade igen och provade flera andra ställen. Fick till slut fem fiskar som vägde 120 gram, vilket inte räckte till varken medalj eller pris. Så med facit i hand skulle jag nog varit kvar på min lottade plats.
Här är dagens segrare och hela resultatlistan kommer så småningom på vår sida. Högsta vikten idag hade Camilla Einarsson som vann damklassen. Hon lyckades bl.a  få upp en stor abborre.

Det kom upp några braxnar, annars så var det mest småfisk. GRATTIS till alla medaljörer och pristagare.

Gun-Britt fick ihop 154 gram, så vi fick känna oss besegrade även i laget, men vi var glada ändå. Efter tävlingen gick vi in i Prästtjärn på andra sidan om Gammelgården, och fick en kanonkväll, då det hade slutat att regna.Det nappade på en gång och vi fick stora mörtar, sarvar och braxnar. Riktigt roligt fiske och vid 22.30 gav vi upp, då hade dimman börjat att lägga sig över sjön.
Min fisk och två stora sarvar, den största biten av gädda.
En av Gun-Britts braxnar.
Långt bort ser man regnet över Ornäs.
Solnedgången....
Jo, det finns fisk i Torsång, men inte överallt.😏😊

Bara att gilla läget och komma igen.

KM i Internationellt mete......

Publicerad 2017-06-06 18:17:39 i Allmänt,

Helgen 20-21 Maj var det dags för KM i Internationellt mete, och vi skulle vara i Truttjärn,Torsång. Första dagen kom 10 stycken till start. Tre i Elitklassen och sju i begränsad klass, och jag var enda kvinnan.
Vi lottade platserna och Collin fick sitta på en egen plats vid bryggan. 10 minuter före start får vi börja mäska och Jonas ropar även när vi får börja fiska.
På min plats var det ganska mycket gammal vass, så det blev lite svårt att håva in braxen som jag fick. Man fick tänka sig för så man inte dödade fisken utan stoppa den i sitt keepnet.Lyckades få en sarv som vägde 800 gram. Det nappade ganska bra och jag fiskade med 6,7- metersspö och bottenmete med kastspö. Efter ett tag började det att regna så regnkläder på. Här är resultaten från KM 1:

Elitklass
5 Jan Edberg.             2280 gram
6 Hans Bjurström.     1620 gram
7 Erik Bjurström.          860 gram

Söndagen började inget bra för mig med punktering och platt däck när jag kom till garaget. Ringde Jonas som ringde till Tommy som kom och hämtade mig. Vilken tur annars har jag inte kommit iväg. Jonas hade migrän, så han kom sent och Collin hade varit yr dagen innan så han kom inte. Erik var också hemma då han skulle ha flera prov i skolan. Så vi blev bara 8 stycken till start.
Efter lottning med en ny plats så var det utgång, mäskning och start. Förhoppningar om bättre fiske dag två och vädret var bättre med lite sol mellan molnen. Det nappade bra i början och jag fick flera fina braxnar. Stod på en ganska gungig plats så det gällde att balansera bra när man skulle håva in fisken. Eftersom jag fick skjuts den här dagen så lämnade jag kastspön hemma. Så jag fiskade bara med 6 och 7 metersspö.
Efter ett tag började det blåsa och då blev fisket sämre. Bredvid mig stod Jan som drog en hel del braxnar lite längre ut på bottenmete och han vann den begränsade klassen.

Här är resultaten från KM 2:
3 Rosie Thörne.             4340 gram
4 Hans Bjurström.         3620 gram
5 Kent Johansson.        2620 gram

Tredje KM kommer att vara efter sommaren, det blir spännande.

Fin kväll.....

Publicerad 2017-06-02 13:58:55 i Allmänt,

I onsdags åkte Gun-Britt och jag till båthamnen i Ornäs för att vara med på metartävlingen.Det var en fin kväll, men kallt och lite blåsig. Hela tisdagen hade det regnat så det var ganska blött i marken.

Jag hade fått en låg utgångssiffra så jag gick ner till inloppet vid kvarnen. Vi får ju mäska och ofta brukar det finnas braxen där. Men inte denna kväll, de var snett mitt emot mig. Kvällens högsta vikt hade Benny Bark på över 5,8 kilo. Jag såg hur han håvade in flera braxnar.

Själv fyllde jag knappt botten på min "butt".....den som var full efter 25 minuter i Trosaån.

Högsta vikten av oss damer hade Lena Olaison, 16 gram före tvåan. Alla får pris på våra tävlingar och det är matvaror. Jag fick ett paket skivad ost, det satt fint på kvällsmackan. Det tog ett tag att tina upp när jag kom hem. Vi får hoppas på lite varmare väder till nästa onsdag på samma plats.
Fick till en fin bild med en häftig bil i bakgrunden. På onsdagar är det uppställning av gamla bilar vid Gammelgården i Borlänge. Några av dessa gjorde även en tur ut till Ornässtugan. Trevlig helg!