DM i Traditionellt mete 2017.....

Publicerad 2017-06-11 13:20:52 i Allmänt,

DM i Traditionellt Mete 2017 skulle arrangeras av Borlänge SFK. Mycket krångel med Borlänge kommun och Centrala fvo, då Jonas tänkt lägga tävlingen i Bysjön. Men de har beslutat att vid tävlingar och träning av mete, så måste keepnet användas. Samt att man tänker ta en avgift på 40:- per deltagare. Vilket är helt bedrövligt, vill de inte ha några som fiskar längre......
Det här gjorde att platsen för tävlingen fick bli Lillälven i Torsång.
 
Jag hade lovat Jonas att komma och hjälpa till före tävlingen, så jag åkte hemifrån före halv elva. Han var redan på plats och efter ett tag började det droppa in fler arrangörer och tävlande. Samtidigt så var det ett arrangemang vid Gammelgården, så jag fick springa och mota bort bilar från parkeringen och hänvisa dem till Gammelgården lite längre bort.
Det hade börjat regna så det skulle bli en blöt dag, men jag hade ombyte och fiskekläder att ta på innan starten.
Vi märkte upp  startkorten och när Hans kom så gick han, Jonas och jag för att sätta ut stickorna till alla platser.
Det hade växt upp mycket små buskar, så det blev att röja lite här och där, samt många "nollplatser". Var tionde plats var även en nolla.Handikappade hade egen brygga på andra sidan älven.
 
Gun-Britt tänkte inte fiska idag, men ångrade sig, så vi köpte ett lagkort också, då de andra redan bildat ett lag.
Det kom förvånansvärt många deltagare denna dag och man hade åkt ändå från Sälen.
Jag fick plats 50 med tjock vass, så jag började med 6-metersspö. Jag fick en liten abborre och en liten sarv första kvarten, men beslutade att flytta. Det nappade dåligt överlag och jag provade även bottenmete med kastspö. Men ingenting, så jag flyttade igen och provade flera andra ställen. Fick till slut fem fiskar som vägde 120 gram, vilket inte räckte till varken medalj eller pris. Så med facit i hand skulle jag nog varit kvar på min lottade plats.
Här är dagens segrare och hela resultatlistan kommer så småningom på vår sida. Högsta vikten idag hade Camilla Einarsson som vann damklassen. Hon lyckades bl.a  få upp en stor abborre.
 
Det kom upp några braxnar, annars så var det mest småfisk. GRATTIS till alla medaljörer och pristagare.
 
Gun-Britt fick ihop 154 gram, så vi fick känna oss besegrade även i laget, men vi var glada ändå. Efter tävlingen gick vi in i Prästtjärn på andra sidan om Gammelgården, och fick en kanonkväll, då det hade slutat att regna.Det nappade på en gång och vi fick stora mörtar, sarvar och braxnar. Riktigt roligt fiske och vid 22.30 gav vi upp, då hade dimman börjat att lägga sig över sjön.
Min fisk och två stora sarvar, den största biten av gädda.
En av Gun-Britts braxnar.
Långt bort ser man regnet över Ornäs.
Solnedgången....
Jo, det finns fisk i Torsång, men inte överallt.😏😊
 
Bara att gilla läget och komma igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela