Sovmorgon......

Publicerad 2017-03-01 13:19:35 i Allmänt,

Ja, då blev det sovmorgon, jag som trodde att jag skulle kunna ta med mina barnbarn på sportlovsfiske idag.
Borlänge Sfk har ju alltid arrangerat sportlovsfiske med pimpel på Ösjön, så länge jag kan minnas. Vi flyttade upp hit 1991 och de hade nog haft den traditionen sedan längre tillbaka.
Vet att när jag satt som ordförande blev man kontaktad varje år när sportlovsprogrammet planerades och program delades även ut i skolorna. Klubben fick även ett litet bidrag för att man arrangerade och allt var gratis för barnen. De som ville kunde låna färdiga pimpelspön med pirk och krok. Vi borrade en massa hål och klubbmedlemmar fanns på plats för att hjälpa till och visa hur man gör eller borra nya hål till de som inte hade egen med sig. Ofta fanns föräldrar och mor och farföräldrar med ut på isen. 
Man tävlade 11-13 och när man kom iland så bjöd vi på varm saft och bulle. Alla som fått fisk fick medalj och alla segrare pokaler. Längre tillbaka hade vi även varupriser, men det blev så svårt för en del att välja pris då.
Det var fyra olika klasser, två för flickor och två för pojkar.Jag har själv hjälpt till under många år och när sonen Niklas var liten fanns han också med.
 
Vet inte vad som gick snett i år, men sent i söndags fick jag veta att det inte skulle bli något fiske i år. Man kanske har ändrat på rutinerna eller bytt personal på kommunen. För tidigare år har man hört av sig.Så idag är det nog många barn som är besvikna.
Klubben och styrelsen får väl till nästa år se över om man arrangerar något på egen hand.
 
Tråkigt är det och med den dåliga återväxten som råder inom tävlingsfisket så känns det ännu värre. Funderade lite över hur många yngre personer i vår klubb som tävlar på vintern. Det är 3 stycken under 30 år, varav 2 är juniorer. Alla tre har föräldrar som fiskar med. Så hur gör vi i Sverige för att få fart på tävlingsfisket, det är frågan?!
 
Idén om att på DM i pimpel ta hand om fiskande juniorer verkar  ha slagit igenom bra i Stockholmsdistriktet, där Enskede med Erik i spetsen verkar göra ett kanonjobb. På så sätt finns nu många juniorer med till SM nästa år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela