Påskcupen dag 4........

Publicerad 2018-04-04 08:58:00 i Allmänt,

På annandagpåsk var det dags för fjärde och sista tävlingen i Gnestas cup. Den skulle avgöras på Mälaren i Gripsholmsviken.Man räknar de tre bästa resultaten av fyra, och vikten räknas och alla slås ihop i samma klass.
Vår morfar Ivar Thörne bodde i Mariefred och fiskade mycket. Men på den tiden var vi aldrig med honom ut på sjön. Däremot har Monika pimplat en hel del och när vi noga studerat sjökort så beslöt vi att gå till ön bort mot Hedlandet. Idag skulle även Niklas följa med oss.
Vi parkerade vid slottet och fick gå en bit ut till udden vid ångbåtsbryggan, då en råk slagit upp och startplatsen blev flyttad.
 
Robban höll som vanligt i genomgången före starten och för fjärde dagen i rad ingick jag i tävlingsjuryn Vilken ära, man tackar!
 
Det var en solig dag med hård blåst, så lite extra kläder satt inte vägen.Det tog bara en kvart att gå och då gick vi sakta. Tog några bilder innan starten, sen dog mobilen.Den hade redan börjat krångla på ditresan när jag satt och bloggade, kunde inte lägga ut det jag skrev?!
 
Vi började bredvid ön men inget i de första hålen, utan drog oss längre ut och jag får igång fisken.Härligt Mälarfiske med fin storlek på abborrarna.
Plockar på bra i flera hål och fiskar med Kajs Hugo k/s 45 m.m. volfram.En otroligt snabb pirk som jag trivs bra med. Hade först en Kurrekrok Bolander, men gick över till Monikas special i lila och orange. Idag behövdes varken pinkies eller blodisar. Där fisken fanns nappade det på en gång.
Även Niklas får några bra hål, så roligt att han får prova på Mälarfiske.Längre bort sitter Maggan Strid och plockar på bra och Österholm från Nora har också haft fler bra hål med fin fisk i.
Efter ett tag får även Monika igång fisket, fler tävlande har kommit dit och huggperioden börjar dö ut. Några kommer väldigt nära Niklas och fisken försvinner.Så han letar nya ställen och försvinner bakom ön.Tyvärr var det mest småfisk där och längre mellan nappen.
 
Såg på håll en klunga utanför slottet och en annan utanför bryggorna vid starten. Ångrar att jag inte gick dit, då jag de två sista timmarna inte hade några bonushål.
Full motvind när vi skulle iland, riktigt jobbigt. Med årets tyngsta kont på ryggen, sliten efter tuffa dagar på isen.
Men det gick bra och iland blev det lite hinderbana, upp på bryggan och hamnade fel och fick klättra över ett litet staket vid gästhamnen.
När vi kom till parkeringen hade Jari och Rolf Taskinen börjat invägningen. Då det blåste så hårt hade man vågen i bakluckan och det tog väl lite längre tid. Men vågen måste ju vara på noll när man väger.
Monika och jag började sortera korten och med Mats inrådan läggs alla kort i viktordning oavsett klass.Just för att man skall räkna ut cupen.
Blev lite trångt så jag går och fikar. Mohlander och Calle kollar upp och gör i ordning cupen och Mats och Robban fixar kuverten inför prisutdelningen.
 
Kollade de tyngsta påsarna i kön till invägningen, wow vilka stora abborrar en del fått. Jag hade också lyckats bra med idag 178 stycken och över 6 kilo..Högsta vikten idag hade Timo Hakulinen på över 12 kilo.
 
När cuplistorna är klara så sorterar Monika och jag korten som redan ligger i ordning. Plockar ut klass för klass och lägger i ordning.
Cupsegrare blev Per "chefen" Nilsson och fick en pokal och kuvert. Bästa dam blev Lotta Engvall och bästa veteran Alpo Partanen.Tror att man delade ut 8 kuvert i cupen.
 
Dagens segrare
Herr        Timo Hakulinen.          12.120 gram
Dam        Rosie Thörne.                 6141 gram
Veteran   Kent Eriksson.                9444 gram
Junior      Emil Asp                         2023 gram
 
Alla resultat finns på www.pimpelsport och facebook sportfiskarna Stockholmsdistriktet.
 
I morgon kommer en sammanfattning av helgen.Ha det gott.❤

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela