Hemlig resa......

Publicerad 2018-08-29 07:57:00 i Allmänt,

I somras när jag flyttat in till centrum så gick jag med i PRO Hagalund.. Deras lokal ligger på bara 5 minuters gångavstånd.En aktiv förening, och i slutet av augusti skulle det bli en hemlig resa för förtroende valda. I mån om plats så kunde fler få anmäla sig.

Så vi var cirka 50 stycken förväntansfulla som kom. Elna mina barns farmor, leder en handarbetesgrupp så hon var också med.
Resan startade mot Falun och ingen visste vart vi skulle. Genom Falu centrum och in på kaserngården vid gamla  regementet. Haha , men det var bara en avstickare.
Mot Rättvik och till slut hamnade vi i Bjursås och Dössberget, där det blev lunchbuffe Riksspelmannen, författaren m.m. Per-Ola Björklund mötte upp i folkdräkt och fiol.
Han spelade fiol och berättade om Bjurås, och man säger Bjurs som betyder bäver.Lite historik och annat skoj. Fin utsikt då Dössberget ligger högt upp, restuarang, bygdegård med djur och en scen finns också.
Fin inredning.....
Rullatorer parkerade, då det var en liten trapp ner till matsalen. Efter lunchen åkte vi till skolan där det fanns en jättestor väggmålning från golv till tak, målad av Einar Norelius och Per-Ola som var vår guide hela dagen berättade mycket om honom och hur det gick till att måla den.
Detaljrik och kallades saga, då den innehöll flera sagor.

Efter skolan åkte vi ännu högre upp till Jämtbogården, Per-Olas hem. Dä delades vi upp i två grupper och det blev filmvisning i en liten stuga. Den andra gruppen fick gå in i skrivarstugan, där han jobbar med manus och skriver böcker. Det var fina stugor som var inredda med historik från hans liv, kläder från olika uppsättningar av pjäser, målningar i taket och en härlig utsikt.
Sen blev det kaffe och kaka i en åttkantig stuga ännu högre upp i skogen på hans tomt. De som hade svårt att gå skjutsade han upp i sin bil.

Efter kaffet så bytte grupperna plats och vi fick gå in i stora huset och musikrummet. På övervåningen fanns fyra kvinnor som visade sina hantverk och berättade om dem och det fanns även verk till försäljning.
En lång dag som började vid 10 och vi var inte hemma i Borlänge förrän vid 17.45 . Mycket givande med historik och många glada skratt. Nästa resa går till Abbas museum, den blir också spännande. Nu är jag inne i pro- svängen med ett år kvar till pension.

Lagtävlingen......

Publicerad 2018-08-28 07:06:00 i Allmänt,

På söndagsmorgonen ringde klockan 4 och mörkt ute och det spöregnade i Strängnäs. Frukost i vanlig ordning och packa matsäcksväskan och iväg.
Jag skulle inte fiska idag så jag körde så kunde Monika få slappna av lite. Mörkt ute och lite duggregn. Under dessa två dagar hade vi sett många djur utmed vägen. Rådjur, hjortar,älgar, vildsvin, tranor, gäss, fiskgjuse och en korp.
Idag hade jag lovat Roger Vestli att hjälpa till med försäljningen, då de haft det kämpigt på lördagen. Bra priser på allt och extrapriser på spön och kläder.
Det blev lite lugnare denna dag, då de flesta handlat på lördagen.
Skönt att det slutat regna och det blev en fin dag med sol och lite moln och de mörka åskmolnen gick runt omkring. Piren är ju lång så de som skulle längst ut fick gå först sedan fyllde man på klassvis. Monika och de andra äldre damveteranerna hamnade inne i gästhamnen. Det nappade lite sämre på söndagen så inte lika höga vikter som på lördagen.
Det kom upp många olika fiskar braxen, björkna, id, mört, abborrar många stora på över kilot och löjor. Jag tror att de flesta var nöjda med fisket och ett mycket bra arrangemang av Gnestaklubben.
Monikas lag  med Jane Lundström och Terttu Nevalainen kom trea. Tyvärr har jag inte sett någon resultatlistan,  men det kommer nog på www.sportfiskarnasormland.se
Damveteraner
Segrarna i herrveteran från Södertälje SFK Ole Boman, Arto Jumisko och Timo Jumisko. Timo vann även på lördagens individuella tävling, så en lyckad helg.
Äldre herrjuniorer med Stäket högst på pallen.
Här är herrklassen.
Malungs damer hade två damlag med och det blev brons till Karin Andersson, Kerstin Danielsson och Britta Ivansson, grattis tjejer bra jobbat.
En trevlig helg, där jag även passade på att åka ut till Arnö, utanför Nyköping. Där bodde jag och min familj i tre år, 1988-1991.Oj, vad de har byggt mycket, man kände knappt igen sig, men hittade vårt hus.
Bästa klubb under detta SM var nog Södertälje SFk med många medaljer. Hörs en annan dag, idag blir det "hemlig bussresa" med PRO.😜😊

Sm i traditionellt mete 2018 ......

Publicerad 2018-08-27 18:42:00 i Allmänt,

SM i traditionellt mete avgjordes i helgen i Nyköping med Gnesta Sfk som arrangör. Ett bra arrangemang som flöt på bra. Man tävlade på piren, i gästhamnen, kajen och inne i Nyköpingsån.
Man hade tur med vädret, då regn och åska gick runt om och regnet kom efter prisutdelningen på lördagen.
Monika och jag hade klockan på 5 och 4 på söndagen och åkte från Strängnäs, cirka 10 mil enkel resa.
Vi damveteraner hamnade i Nyköpingsån och syrran ute på piren på den individuella tävlingen.
Roligt att träffa allt folk och många kramar blev det.
Jag hamnade ungefär mitt på sträckan och gick och kollade hur det såg ut. Långa sträckor med avgränsade band och nollplatserna var nedslitna lappar på. Så funktionärerna fixade nya lappar, så fem nollplatser mellan kajerna för oss damveteraner.
Starten gick och mest små löjor som nappade, fick en del i början. En kvinna, och hon blev även svensk mästarinna , fick en stor braxen i början. Jag skiftade mellan att meta vid botten och cirka en meter. Fick några mörtar och abborrar vid botten och löjor högre upp.
När det var drygt en timme kvar chansade jag och flyttade till en nollplats nedanför Nyköpings hus. Den var svår med buskar på ena sidan och träd på den andra. Ett stup rakt ned och en liten ställe där man kunde stå på.
Jag skickade ned mitt fyrametersspö och mitt sexmeters. Min butt med fisken ställde jag på kanten, och vagn och spöfodralet fick ligga kvar uppe.Tog mig ner på kanten och upp med sexmetern.
Långt ute var det gräs i ån, så det var att ta i hårt och precisera kasten. Shit va jobbigt för mina axlar. Men fick en fin sarv vid första utkastet.
Hjälp, nu blev det både bråttom och nervöst, var ju fin fisk därute.
Kämpade på och fick små braxnar också, roligt fiske. Skulle behöva komma lite längre ut, så jag skarvade på en rev, då jag hade trassel på sjumeters spöt.
Tyvärr blev det svårare att hantera och kasta ut och jag fastnade i gräset. Så jag gick tillbaka till sexmetersspöt och fick flera fiskar.
Min vikt för dagen blev 1667 gram och kom sjua på det.
Grattis till alla medaljörer. Nedan kommer prislistan från lördagen som jag fotade. Hoppas att det går att läsa.

Monika kom 11:a i sin klass och på kvällen tröståt vi kräftor från Dalälven med vissa drycker. I morgon skriver jag om söndagens lagtävling.

Materialvård.......

Publicerad 2018-08-24 13:22:00 i Allmänt,

I morgon gäller det, SM i traditionellt mete i Nyköping, lottning vid 08.00 och tävling mellan 10-14. Man fiskar på lottade platser och är placerade klassvis med gemensam utgång. Det ska bli spännande att se var man hamnar.
Känner mig laddad och idag har jag fixat lite extra reservrevar m.m.
Åkte ner till syrran Monika i Strängnäs igår och till lunchen dök en överaskning  upp. Min kurskamrat Kari från frisörskolan, som jag inte träffat på över 30 år. Hon bor i Strängnäs och är väninna till en av Monikas tjejkompisar Kicki. Så nu kommer Kari med på en Ålandsresa framöver, ska bli kul. För övrigt så är hon dotter till Eliard Johansson som var medlem och tävlade för Södertälje SFk, för er som kommer ihåg honom.
Det var lite frestande att ta en promenad på stan igår med spöfodralet. En viss Jimmy hade valmöte här i Strängnäs och sex piketbussar fanns på plats. Det vimlade av poliser. Men jag  ville inte utmana ödet, och risken  att sitta inne över helgen.😜
I gårkväll var vi till Barva på dans, Monika och Kicki är ju stamgäster där. Mycket folk och en skön ljummen kväll.
Monika jobbar extra åt kommun inför valet, så jag har lite egen tid, så det får bli en promenad runt hamnen. Det har regnat lite nu på förmiddagen, men ser ut att bli fint väder i morgon.

Ikväll ska vi hem till brorsan Kenth och Aina på mat. Bäst att passa på att träffa alla man känner. Vi lär vara rejält däckade i morgonkväll och på söndag.
Vi hörs.

50 år sedan.......

Publicerad 2018-08-23 15:39:00 i Allmänt,

Snart är det 50 år sedan det första SM-et i mete arrangerades, närmare bestämt 6 oktober 1968.
Det kallades förbundsmästerskap eftersom det inte hade varit några uttagningstävlingar innan, men samma status som SM.
Det arrangerades i Dalälven vid Dala Husby med start och prisutdelning på ön. Det var cirka 600 platser utmärkta, då man inte visste hur många som skulle komma. Lottning på morgonen och det var -6 grader. Jag fick börja på samma sida som kyrkan och fick en liten braxen, mört och abborrar.
Gick senare ut på ön där kossorna gick och timmerstockar flöt runt och iland. Där stod Eira Wahlgren som vann damklassen och drog löjor, hon hade flest fiskar av alla.

Man räknade två poäng per styck och 10 poäng per hekto.Jag lyckades vinna damjuniorklassen. Kommer inte ihåg om vi var bara två stycken i min klass.

Sven Bergkvist Borlänge Sfk och Henry Åström från Hedemora, två eldsjälar var med och arrangerade och prisutdelare var Saff:s ordförande Helge Blomqvist från Örebro.Det här var innan förbundet bytt namn.
Det var bara 4 klasser herr, dam, herrjunior och damjunior. Cirka 150 stycken till start trots den kyliga morgonen.

Nu till helgen avgörs SM i traditionellt mete i Nyköping, skall försöka göra ett nytt försök att stå överst på pallen.😉
Det har varit en händelserik sommar, kommer att skriva mer om det framöver.....nu när jag är tillbaka. Ha det gott och Skitfiske till mig och alla andra som tävlar i helgen.😊