Hemlig resa......

Publicerad 2018-08-29 07:57:00 i Allmänt,

I somras när jag flyttat in till centrum så gick jag med i PRO Hagalund.. Deras lokal ligger på bara 5 minuters gångavstånd.En aktiv förening, och i slutet av augusti skulle det bli en hemlig resa för förtroende valda. I mån om plats så kunde fler få anmäla sig.
 
Så vi var cirka 50 stycken förväntansfulla som kom. Elna mina barns farmor, leder en handarbetesgrupp så hon var också med.
Resan startade mot Falun och ingen visste vart vi skulle. Genom Falu centrum och in på kaserngården vid gamla  regementet. Haha , men det var bara en avstickare.
Mot Rättvik och till slut hamnade vi i Bjursås och Dössberget, där det blev lunchbuffe Riksspelmannen, författaren m.m. Per-Ola Björklund mötte upp i folkdräkt och fiol.
Han spelade fiol och berättade om Bjurås, och man säger Bjurs som betyder bäver.Lite historik och annat skoj. Fin utsikt då Dössberget ligger högt upp, restuarang, bygdegård med djur och en scen finns också.
Fin inredning.....
Rullatorer parkerade, då det var en liten trapp ner till matsalen. Efter lunchen åkte vi till skolan där det fanns en jättestor väggmålning från golv till tak, målad av Einar Norelius och Per-Ola som var vår guide hela dagen berättade mycket om honom och hur det gick till att måla den.
Detaljrik och kallades saga, då den innehöll flera sagor.
 
 
Efter skolan åkte vi ännu högre upp till Jämtbogården, Per-Olas hem. Dä delades vi upp i två grupper och det blev filmvisning i en liten stuga. Den andra gruppen fick gå in i skrivarstugan, där han jobbar med manus och skriver böcker. Det var fina stugor som var inredda med historik från hans liv, kläder från olika uppsättningar av pjäser, målningar i taket och en härlig utsikt.
Sen blev det kaffe och kaka i en åttkantig stuga ännu högre upp i skogen på hans tomt. De som hade svårt att gå skjutsade han upp i sin bil.
 
Efter kaffet så bytte grupperna plats och vi fick gå in i stora huset och musikrummet. På övervåningen fanns fyra kvinnor som visade sina hantverk och berättade om dem och det fanns även verk till försäljning.
En lång dag som började vid 10 och vi var inte hemma i Borlänge förrän vid 17.45 . Mycket givande med historik och många glada skratt. Nästa resa går till Abbas museum, den blir också spännande. Nu är jag inne i pro- svängen med ett år kvar till pension.

Kommentarer

Postat av: Ingegerd Barme'

Publicerad 2019-03-17 22:54:15

Mycket bra refererat från denna trevliga resa till Bjursås, tillsammans med fina bilder.

Svar: Tack Ingegerd, ja en trevlig dag men lite jobbigt för de som hade svårt att gå.😊
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela