Sm i traditionellt mete 2018 ......

Publicerad 2018-08-27 18:42:00 i Allmänt,

SM i traditionellt mete avgjordes i helgen i Nyköping med Gnesta Sfk som arrangör. Ett bra arrangemang som flöt på bra. Man tävlade på piren, i gästhamnen, kajen och inne i Nyköpingsån.
Man hade tur med vädret, då regn och åska gick runt om och regnet kom efter prisutdelningen på lördagen.
Monika och jag hade klockan på 5 och 4 på söndagen och åkte från Strängnäs, cirka 10 mil enkel resa.
Vi damveteraner hamnade i Nyköpingsån och syrran ute på piren på den individuella tävlingen.
Roligt att träffa allt folk och många kramar blev det.
Jag hamnade ungefär mitt på sträckan och gick och kollade hur det såg ut. Långa sträckor med avgränsade band och nollplatserna var nedslitna lappar på. Så funktionärerna fixade nya lappar, så fem nollplatser mellan kajerna för oss damveteraner.
Starten gick och mest små löjor som nappade, fick en del i början. En kvinna, och hon blev även svensk mästarinna , fick en stor braxen i början. Jag skiftade mellan att meta vid botten och cirka en meter. Fick några mörtar och abborrar vid botten och löjor högre upp.
När det var drygt en timme kvar chansade jag och flyttade till en nollplats nedanför Nyköpings hus. Den var svår med buskar på ena sidan och träd på den andra. Ett stup rakt ned och en liten ställe där man kunde stå på.
Jag skickade ned mitt fyrametersspö och mitt sexmeters. Min butt med fisken ställde jag på kanten, och vagn och spöfodralet fick ligga kvar uppe.Tog mig ner på kanten och upp med sexmetern.
Långt ute var det gräs i ån, så det var att ta i hårt och precisera kasten. Shit va jobbigt för mina axlar. Men fick en fin sarv vid första utkastet.
Hjälp, nu blev det både bråttom och nervöst, var ju fin fisk därute.
Kämpade på och fick små braxnar också, roligt fiske. Skulle behöva komma lite längre ut, så jag skarvade på en rev, då jag hade trassel på sjumeters spöt.
Tyvärr blev det svårare att hantera och kasta ut och jag fastnade i gräset. Så jag gick tillbaka till sexmetersspöt och fick flera fiskar.
Min vikt för dagen blev 1667 gram och kom sjua på det.
Grattis till alla medaljörer. Nedan kommer prislistan från lördagen som jag fotade. Hoppas att det går att läsa.
 
Monika kom 11:a i sin klass och på kvällen tröståt vi kräftor från Dalälven med vissa drycker. I morgon skriver jag om söndagens lagtävling.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela