Magi och mycket tur.......

Publicerad 2018-02-08 10:22:00 i Allmänt,

Till helgen är det dags för SM i pimpel och dagarna går fort. Jag har förberett med lite magi och hoppas på mycket tur.
Jag har gjort en "spell" vid senaste nymåne och laddat mina spön och krokask vid fullmånen. Tvättat mina fiskekläder och provmålat naglarna. Toka, tänker ni kanske, men det är min grej.
Jag har ingående studerat området och djupkartor, konstaterat att det inte är så mycket fiskbart område. Utan större delen består av djupa vatten. Vi är 673 tävlande på lördag, mot 158 stycken 1964. Säkert var det ett mycket mindre område då.
Det kommer bli väldigt mycket folk i starten, och krigande om platser och avstånd. Hoppas att det blir som Sutaren sa, många kontrollanter, som eventuellt kan avgöra tvister. Stämningen mellan fiskare brukar vara hjärtlig.
Utanför vasskanter brukar vara heta områden och även på "flator" och den som träffar på norsabborre kan skatta sig lycklig.
Jag är glad att jag tävlat mycket på Mälaren under min tid i Södertälje SFK och vet lite hur fisket kan vara. Blir det klungfiske så gäller det att vara uppmärksam där och när det händer, och känna till knepen.
För min egen del så har jag inte rätt kondition för att gå dit jag skulle vilja fiska. Vart jag går avgörs vid starten och jag har en plan.
Vem vinner SM då? Det tänker jag inte spekulera i, det finns så många starka namn och är helt öppet i alla klasser.
 
Framförallt gäller det att tro på sig själv, ha en bra fysik och psyke. Fylla på med energi och framförallt vätska. Vara uppmärksam på omgivningen, våga chansa, kämpa tiden ut, peppa varandra om ni är fler. Kom ihåg att det du ger ut kommer tillbaka. Så var vänlig och positiv och njut av att just DU får tävla på SM.
 
På söndagens lagtävling är området lite annorlunda, mycket mindre område i starten och fiske ner på vänster sida. Även då är stället där jag skulle vilja fiska lite för långt bort. Men kanske att jag får offra lite tid i början.Det är ju första gången med tre i laget och vi i mitt lag får snacka ihop oss. Jag tävlar i år tillsammans med Anna-Lena Björkman och Barbro Bergkvist, så skitfiske till oss.
 
Nu har man längtat länge till denna helg och det var länge osäkert och mycket nervöst för tävlingsledningen om det skulle kunna arrangeras på Steningeviken.
 
Det här är från året 2014 och en tävling i vår dm-serie på Insjön och vårt SM blev ju framflyttat p.g.a  dåliga isar.
 
 
Men vädrets makter var med årets arrangörer och kylan kom i rätt tid, så bra. Tävlingsledningen har gjort ett kanonjobb och kollat isen, till och med tagit hjälp av svävare. De här gått ut med bra information på hemsidan och facebook. Så en stor eloge till Erik, Leif, Calle, Kicki och alla andra.
 
Jag fick en förfrågan av Roger Vestli om lite hjälp innan tävlingen, så ni hittar mig hos Vestlis.Där kommer det vara ett stort utbud av fiskegrejer, maggot, larver och specialpris på begagnade isborrar. Så kom dit och kolla.
 
Vi ses snart på årets folkfest, kram på er!😊😎

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela