Tuff dag på isen.....

Publicerad 2018-02-18 21:12:00 i Allmänt,

Det blev en tuff dag på isen idag på Kappsjön Malung och Dalarnas DM- serie 3.
Arrangörerna Fk Skinnkroken hade gjort ett kanonjobb och under lördagen kört upp skoterspår över sjön.
Trots det var det en jobbig utgång och bitvis knöligt och halt i spåren. Ibland trampade man igenom ett lager av is. Mycket snö och vatten i botten, isen bestod av flera lager och tung stöpis att borra igenom. Nästan hela skruven på långa novaborren gick åt. Bara att kämpa på, snö i luften och blåsigt.
 
Niklas och jag  samåkte från Borlänge med Linda-Maria och Ture Fransson. Tyvärr fick Ture bada vid utgången då båda benen försvann ner i vattnet och han föll framåt. Blöt upp till låren, som tur var gick allt bra. Linda-Maria gick alldeles bakom och kunde lämna över bilnycklarna, så han kunde gå iland och torka lite. Vilken mardrömsstart.
Jag började till vänster ute vid en liten ö, sjön var tappad på cirka 2 meter, så lite "månlandskap" runt öar och stengrund.
Det kom inte så många till start idag, och det blev ett trögt fiske med mycket borrade och letande. Som mest fick jag 8 stycken i samma hål. Fick på en gädda på cirka 1;5 kilo, som drog ut reven flera gånger innan jag fick upp den. Skar mig på tänderna när jag lossade kroken, så blödde rejält en stund, men hade ett plåster med .
Innan start köpte jag lite fler blodisar och fick dem i en söt liten burk. Fiskade med en Hugo och trekrok, varvat med tafspirk betat med lyspinkies och blodisar.
Jag fick ihop lite över kilot, tror att jag kom tvåa. Monica från Grängesfirren vann, övriga segrare Anders Axelsson H, Susanne Ivansson D, Britta Ivansson Ädv, Lars Gullstrand Hv. Ähv kommer jag inte ihåg namnet på, men Bosse Norrström vann serien. Resultat finns på facebook, Sportfiskarna Daladistrikt.
 
Niklas gick iväg långt som vanligt och fick en bra start med 30 stycken i andra hålet. Sen fick han en gädda och fisket dog ut. Provade flera olika ställen men fler gäddor och stora mörtar, trots trekroksfiske.
Nu är man riktigt mör och kroppen fungerar inte som jag vill. Hoppas på en snabb återhämtning, får väl äta lite extra magnesium.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela