Ivar.....

Publicerad 2018-01-31 12:57:00 i Allmänt,

Idag har Ivar namnsdag, min morfar hette Ivar Thörne och var född 1899. Han bodde i Mariefred och fiskade och jagade mycket. När vi var barn och hälsade på fick vi alltid pengar för att gå ner och köpa mjukglass på kondis. Väldigt lyxigt på 50 och 60-talet.
Han hade båt och var ofta ute på Gripsholmsviken i Mälaren och fiskade. Han var omgift med en kvinna som hette Greta.
När mamma fyllde 50 år så var Ivar och Greta Hedenskog och hälsade på hos dem i Södertälje. Här nedan är Ivar och mamma. Kortet bredvid är Ivar Hedenskog, Greta Thörne, Greta Hedenskog och Ivar Thörne.

I mitten av 60-talet blev vi bekanta med Hedenskogs, när vi började åka mer och mer till Dalarna för att pimpla.Vi köpte ju pirkar av Ivar och en dag frågade han pappa var vi bodde när vi var där. Pappa Gunnar som var den enda i bilen som hade körkort svarade att vi åkte mellan Södertälje och Dalarna, både lördag och söndag. Då så Ivar att nästa gång bor ni hos oss i Borlänge.
Så blev det under många år och Tore Karlsson som åkte med oss sov i källaren och mamma, pappa och jag i bäddsoffa och extrasäng i vardagsrummet.
Det finns många fina minnen tillsammans med fiske sommar och vinter, kortspel, god mat, fest och många skratt.
Här skålar Ivar och pappa Gunnar, tror att Greta fyllde jämt. Kortet under är det Greta, mamma Birgitta och Gretas syster (tror jag).

Ja, vi fick se Ivars pirktillverkning i källaren och vi köpte många pirkar av honom. Han provade att göra många olika modeller och en del av dem har jag kvar. Pappa hade även med beställningar från klubbkompisar.
Kanske skriver jag lite mer om Ivar och pirkar i morgon, Sveriges stora legend inom pirktillverkning.❤

Leran.......

Publicerad 2018-01-30 12:20:42 i Allmänt,

I söndags var det dags för Dalarnas DM-serie 2 på sjön Leran söder om Ludvika. Smedjebackens SFK arrangerade och det var en öppen tävling.
Det hade ju varit milt i veckan så all snö hade försvunnit, så man rekommenderade broddar. Natten mot söndagen snöade det, men det blev broddar på i alla fall.
När jag körde in på parkeringen så fastnade jag i en grop, kom varken fram eller bakåt. Som tur var kom två starka karlar och sköt på.Tack för det.

Taktiken för dagen var att gå in i Kolviken, men inte lika långt som jag brukar. Niklas hade andra planer och provade ett nytt ställe.
Här lite taktiksnack i några grupper.
Det var många av de som brukar vara i topp som började på samma ställe där jag började. Fick fisk först i femte hålet, men sökte mig längre ut. Bytte från en Hedenskogare med Bolander till Kajs Hugo, volfram och en specialbeställd krok från Jocke.
Då började det nappa bra i en del hål, och jag lovar det går snabbt med en 45:a volfram, på 4 meters djup.
Passade på att testa lite olika tekniker, med att kasta spöt åt sidan eller framåt. Eller hålla kvar spöt i handen, det viktigaste är att man sitter och har vinden från sidan. Men denna dag tyckte jag att vinden kom från många håll.😂
Fisket fungerade bra i cirka två timmar, sedan avtog det. Flera gick iväg mot en klunga på en udde, där de satt stilla och drog. Jag borrade mig fram mot den men fick ingenting. Klungan skingrades mer och mer och jag gjorde en lov längre ut, men ingen fisk där heller.
Gick tillbaka där jag fått fisk och fick några här och där i nya och gamla hål.
Sista halvtimmen fiskade jag med tafs och det nappade lite bättre. Fick till slut ihop 4190 gram som räckte till en förstaplats, två hekto före Anna-Lena, min lagkompis.

Resultat finns att läsa på www.smedjebackenssfk.se under resultat.
Yhj.   William Fakt               2421
D .     Linda-Maria Lundin   4381
H .     Anders Axelsson.      6781
Dv.     Rosie Thörne .           4190
Hv.     K-O Wikström .          6673
Ädv.   Lillemor Arvidsson . 4524
Ähv .  S-O. Holmberg.          7367

Det var ju en öppen tävling och dagens högsta vikt hade duktiga Lotta Engvall som vann damklassen på 7903 gram. Maken Mikael vann herrklassen på 6971 gram, så ännu en lyckad dag för paret.
Jag skall försöka skriva lite varje dag nu inför SM i pimpel och håller tummarna för isen och SM-arrangörerna Stäket och Enskede.

Premiär......

Publicerad 2018-01-21 13:40:16 i Allmänt,

Nu äntligen är min premiär för säsongen avklarad. Men det var osäkert in i det sista. Vi har ju haft mycket snö här i Borlänge i vinter och nu i veckan kom det nog 3dm  till.
I början av veckan såg det ut att kunna bli minst minus 15 grader till lördagen. Då det var dags för Dalarnas första tävling i DM-serien och en öppen tävling.
Nu blev det tack och lov mildare ute, så sent som på fredagskvällen bestämde Niklas och jag att åka. Det var ju ändå en DM-tävling.
Visst är det vackert med snö, men det räcker nu. Väl förberedd med silvertejp för att tejpa stövelskaften och matsäck, kaffe m.m hämtade jag Niklas.
På plats vid Björken i Grangärde så var det inte lika mycket snö som i Borlänge.
Många till start och även tävlande utifrån. Jag hade inte så bråttom iväg, utan lät många spåra. Snön rullade ändå under fötterna och lite drygt att gå. Stannade utanför andra udden på vänster sida.
Niklas stack iväg dit han var förra året och fick spåra största delen över sjön.
Många hambosteg för att göra plats för kont och hål. Silvertejpen runt benen var inte ivägen och det kunde varit värre.
Jag fick en bra start med tre stycken i andra hålet och med hela kroken i mun. Sen var det att kämpa på och borra och leta. Som mest fick jag 10 stycken i ett hål annars en eller två.Så det var verkligen trögfiskat.
Antingen nappade de på en gång eller så fick man lirka och reta dem ordentligt. Fick till slut ihop 2354 gram som räckte till en andraplats och en etta i DM-serien. Jag får vara glad för den placeringen och många kanoner i andra klasser som hade mindre i vikt än mig.
Det gick inte så bra för Niklas, där han fick så bra förra året var det tomt i år. Bara att bryta ihop och komma igen.