Midsommarafton 1975.....

Publicerad 2018-06-20 07:58:40 i Allmänt,

Den 20 Juni 1975 på Midsommarafton så gifte vi oss i Södertälje kyrka. Lasse och jag  träffades när jag var 16 och han 17 år. Fyra år senare hade vi flyttat ihop och förlovat och gift oss. Jag väntade Stefan vårt första barn.
Vi träffades via kompisar 1971 och hade många roliga år tillsammans.Elna min svärmor sydde brudklänningen med en blå tråd insydd i fållen. Något nytt, gammalt, blått och något lånat fanns med som extra tur inför framtiden.
Lasse fixade brudbuketten utan att jag visste hur den skulle se ut. En av mina klasskompisar från frisörskolan Kari klädde mig som brud i min egna damfrisering i Södra i Södertälje. Björn en kompis till Lasse skjutsade oss till fotografen, kyrkan och festlokalen i Pershagen. I köket fanns Svenne och Ann-Mari, ett par fiskekompisar från Södertälje SFk. Mamma hade gjort all mat och hon och pappa hade fixat i festlokalen, tror att mina svärföräldrar Elna och Elof var med på ett hörn.Brudnäbbar var Monikas barn, Patrik och Åsa.
Lasse hette också Andersson i efternamn, precis som jag. Så han tog sin mammas flicknamn Thim, så vi blev herr och fru Thim.
Stefan föddes i Januari 1976 och i Juli 1978 föddes vår andra son Mikael.
Äktenskapet höll i fem år, så 1980 skilde vi oss. Tyvärr så tog spriten och annat över för Lasse efter vår skilsmässa. Han struntade i  våra barn och jag pratade med honom sista gången 1984, då hade vi inte haft kontakt sedan 1981.
I  Januari i år så dog han i cancer på Södertälje sjukhus, han hade inte uppgett några anhöriga. Stefan och Mikael blev kontaktade av läkare, efter att han avlidit.Senare  via en begravningsbyrå som fick fullmakt att klara upp allt åt dem. De hade ju inte haft kontakt med sin pappa sedan 1980. Begravningsbyrån tog de pengar som fanns på hans konto enligt bouppteckningen. Så nu är den biten ur mitt och barnens liv avslutad.
 
Jag är så tacksam att jag kunnat få behålla kontakten med mina svärföräldrar under alla år. De har hjälpt mig med barnen och många praktiska saker. Även varit och hälsat på oss sedan vi flyttat till Borlänge. Elof dog 2011 och då flyttade Elna upp hit till Borlänge.Snart är det Midsommar, som består av ångbåtstur och sen är det ju flytten förstås.😉😎

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela