Mer nostalgi.....

Publicerad 2018-03-14 11:44:00 i Allmänt,

Södertälje Sfk har i många år haft klubbtävlingar i pimpel som man kallade Vällingetävlingar. Flera tävlingar och man räknade ett visst antal. Tror att det var placeringar och lägsta siffra vann, då blev man Vällingemästare.
 
Jag har en kopparvas som jag fick som junior och som dam vann jag 1977,-79,-81 och -82. Pimpelgubben är från 1969, det var bara en juniorklassen, så man fick tävla med grabbarna.
Vällingen är ju en sjö utanför Södertälje, där klubben arrenderade en del av sjön, vid Eknäs och Agdala.1978 hölls SM i pimpel på sjön, med start vid Ing 1.
 
Man fick vid ett tillfälle ta reda på en massa rivningsvirke som medlemmarna byggde upp ett litet klubbhus av vid Eknäs. Man hade även byggt bryggor och hyrde ut båtar. På Agdalasidan hade klubben kräftfiske, där medlemmarna hade möjlighet att köpa fiskekort. 
 
Bilder från Vällingetävlingar 1969, överst till vänster Tore Karlsson, Bruno Östlund, Ingemar Johansson och Lennart Loberg. Till höger Godner, mamma, pappa, Bengt Johansson. Ann-Mari Olsson med ryggen mot kameran.
Gunilla Johansson väljer pris och bredvid väger Allan Mättä in sin fisk.Nedre till vänster Sture Steiner, Ingrid Levai, "Löken" och Kent Petrini. Till höger Tore och mamma, i förgrunden min första kont.
Finnkampen 1971, stadsmatch mellan Stockholm och Helsingfors på Översjön, Järfälla. Innan hade det varit uttagningstävlingar för att få deltaga, 5 damer och 10 herrar. Nedre bilden från Bromma hotell där finländarna bodde och där var det gemensam middag och prisutdelning. Bredvid mig sitter Göte Lundin och mamma, samt några till från Stockholm, arrangörer med fruar.
SM i pimpel 1971, blankis, djupt fiske och blåst, ser kallt ut eftersom jag har handskar på mig. Har fryst på is på broddarna, som annars var bra, bara enkla stålfjädrar.
Bilderna är tagna av en fotograf från Dalademokraten, som åkte med Dalabussen och kände igen mig.
Jag kom tvåa efter Annika Skoog som blev Svensk Mästarinna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela