Påsken 2018.......

Publicerad 2018-03-28 12:01:00 i Allmänt,

Det ska bli kul att åter få tävla på sjöar som man varit på tidigare och känna sig lite hemma under påsken. Herr Rehn och jag åker ner till Monika i Strängnäs och programmet är fullspikat.
 
Gnesta kör fyra tävlingar under påsken med start på fredagen på Båven , Sparreholm. En rolig sjö som vi fiskade mycket på privat och tävlingar på 80-talet. Vi var där från Södertälje Sfk på sportlovsfiske och  då hade vi även med folk från Länstidningen för reportage. Pappa, mamma, jag och mina äldsta söner Stefan och Mikael fiskade ofta vid Hasselö. Fiskrik sjö där det oftast nappade bra och en och annan bonus.
 
På påskafton är det tävling på Yngern vid Hökmossebadet. På den delen av sjön har jag inte fiskat, bara badat.😉 Vi bodde i Nykvarn 1957-1960 och pappa hade båt som låg bredvid badet. Har väl inte så många minnen av fisket då. Men det var som fyraåring jag fick mina första skridskor och åkte på ån som går genom samhället. Vid den ån fick jag även hänga med brorsan och hans kompisar. Vi tjuvrökte och badade nakna i ån. Man köpte ettöres godisbitar och femöreskola på kondis.Där höll raggarna till, så man var lite skraj ibland. Mamma skickade mig till kiosken vid järnvägsstation, för att köpa cigaretter. Ibland kunde man få köpa en rund 25- öres glass.  Många minnen från Nykvarn.
Kan vara varning för påskkärringar dessa dagar.
 
Fisket i Yngern sägs vara bra med bonusabborrar och de över 38 cm måste man släppa tillbaka. Brukar vara höga vikter vid tävlingar där. Själv har jag pimplat vid Bommersvik och nordvästra delen. Kan finnas en del resultat på Södertälje Sfk:s hemsida.
På påskdagen blir det tävling på Långsjön vid Vårdinge. Där har man haft många tävlingar och även ett SM i mormyska om jag inte minns fel. Jag har varit där en gång på 70-talet med Södertälje Sfk och sportlovsfiske. En kall dag, vi gjorde upp en brasa och  grillade korv. Många åkte hem tidigt och på slutet hittade vi fina abborrar på ett ställe. Undrar om jag känner igen mig.
Avslutningen blir på Mälaren, Gripsholmsviken Mariefred med parkering vid slottet. Roligt att få komma på Mälaren igen, hoppas att det nappar bra. Jag har varit med där, men då har starten varit nedanför skolan inne i stan.
Mariefred innebär många minnen, då vår morfar Ivar Thörne bodde där med sin fru Greta. En vacker stad och där har det spelats in en hel del filmer och TV- serier. Pippi Långstrumps pappa kom med sin båt och la till vid ångbåtsbryggan.Markurell i Vadköping spelades in och då var morfar statist.
 
 
Alla dagar tävlar vi 9-13, 30 minuter ut och 45 minuter in.Startavgiften för seniorer och veteraner 120:-, ta med jämna pengar, det underlättar för arrangörerna.Cup där man räknar tre av fyra tävlingar.
Det kommer bli en folkfest, med många deltagare. Kör försiktigt och Skitfiske till alla som skall ut under helgen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela