Sammanfattning av helgen...

Publicerad 2018-03-12 14:33:00 i Allmänt,

Här kommer en sammanfattning av helgen. Syster Monika kom ju upp i fredags och på kvällen kom Niklas och hunden Stella förbi. Vi gick igenom de båda tävlingarna och kollade sjökort och tänkbara fiskeplatser.
På Borlängemästerskapet så tänkte Monika och jag gå dit vi varit de två senaste åren. Men fick ändra taktiken när vi såg föret på Ösjön. Så vi gick ut till pricken på första flatan. Det brukar ta 10 minuter men denna dag tog det 25 minuter att ta sig dit. Då hade vi klivit ur spår några gånger så andra fick passera.
Vi började bredvid stenarna, men ingen fisk, efter en stund fick Monika igång fisken i några hål.När det gått en och en halv timme hade jag 5 abborrar och Monika över 20 stycken. Så jag beslutade att gå tillbaka in till bryggorna vid starten, där jag fått tips om att det skulle vara bra. Syrran blev kvar och kämpade på där resten av tävlingen.
Jag fick stanna och vila tre gånger på vägen in och borrade hål, fick en abborre. Fisket vid bryggorna var för mig inte så mycket bättre, utan gick iland långt innan slutskottet, med 15 stycken som vägde 354 gram.Monika skrapade ihop 776 gram. Niklas följde sin första tanke, men tyvärr ingen fisk där i år. Vägde inte in och har dragit på sig en inflammation i armen.
 
Klassegrare och Borlängemästare 2018
 
Yhj.  Gunnar Nykvist .         184 gram
Ähj.  Erik Bjurström.           1282 gram
D.     Lotta Engvall.              2400 gram
H.    Jonas Gustafsson      8075 gram 
Dv.   Anna-Lena Björkman 1154 gram
Hv.   Per Johansson .          4464 gram
Ädv Gun-Britt Magnusson  4415 gram
Ädv. K-J .Nilsson .                6060 gram
 
På söndagen var det då dags för Falumästerskapet med start vid Roxnäs och liknande förhållanden på sjön. Lite fler isbanor som man kunde gå på och lite lättare i snön utanför banorna.
Monika och jag gick till samma ställe som vi brukar i startviken längst till vänster.Hon startar bra med fisk i första hålet. Själv får jag ingenting och skojar och säger, nu har jag 5 på räkneverket....bomhål.
Det tog några hål till innan jag kunde räkna fiskar och snabbt var jag uppe i 32 stycken.
Den obligatoriska bilden före start i Falun.
Tuffa förhållanden på isen, vissa ställen med snö över knäna.Det går åt mycket sparkande för att få plats med kont och borrhål.
 
Det är inte så mycket folk där vi fiskar och vi kämpar på med nya hål hela tiden. Det fungerade inte att gå i gamla hål eller tafsfiske. När slutsignalen sköts stod mitt räkneverk på 159 stycken och konten var tung. Men den var ju riktigt blöt av allt vatten.
Vi följde ett skoterspår in till isbanan och kunde följa den. Lång kö till fiskkontrollen och ingen kö alls vid vågarna. Falubygden hade lånat en av våra vågar så att invägningen skulle gå snabbare.
 
 Falumästare 2018
Yhj.  William Fakt.          1816 gram
Ähj . Filip Taskinen.       1532 gram
D .    Lotta Engvall.         3306 gram
H .    Mikael Engvall .     6995 gram
Dv.   Rosie Thörne .        2604 gram
Hv .  Lars Gullstrand      7315 gram
Ädv. Monika Rytterlund 3028 gram
Ädv. Rolf Nordkvist.       5666 gram
 
Vinnare Slaget om Runn
Herr Jonas Gustafsson, junior Erik Bjurström, 
och dam Gun-Britt Magnusson.
 
Det är första gången som syrran och jag vinner varsin klass samtidigt, så roligt.Hem och fira med thailändsk kycklinggryta och rödvin, chokladtårta och grädde till efterrätt. Fanns en viss närvaro i rummet, haha.
 
Niklas följde inte sin plan utan gick dit han tidigare fått över 6 kilo. Men i år var det ingen fisk där och sjöarna går inte att känna igen, det är väl snön som påverkar.
 
Nu längtar man efter varmare dagar och vårsol. I morse kom det 15 cm snö till och + -0 grader, räcker nu, pust.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela