Inte sill......

Publicerad 2018-09-26 09:23:23 i Allmänt,

ABBA inte bara sill! Nej, en helt fantastisk historia om det världsberömda bandet ABBA, finns på deras museum bredvid Gröna Lund på Djurgården, Stockholm.
Jag kan rekommendera ett besök där.Jag har ju gått med i PRO och en av resorna gick just till ABBA-museumet. Vi åkte före 7 på morgonen och fick en dricka och smörgås när vi klev ombord på bussen. Vi var tillbaka vid 17.30, så en lång dag med mycket skratt.

Man skulle kunna gå där flera timmar och bara titta och läsa om allt. När man går in får man en liten dosa som man sedan scannar av vid flera "stationer" och som man lyssnar på och  då berättar de själva om hur allt gick till.
Finns även flera hörlurar där man scannar av biljetten och får en massa uppgifter, frågor och mycket annat.
Alla deras skivor, priser, scenkläder och mycket annat finns. Jag ska väl inte avslöja allt och vill inte lägga ut alla bilder jag tog, men gör ett besök.❤
På hemvägen var det lunchbuffe med mycket god mat, sedan stannade vi och köpte smågodis på ett billigt ställe.
Hösten är här nu och metesäsongen är väl över för min del......Vi hörs.

Förkylningstider........

Publicerad 2018-09-20 17:23:05 i Allmänt,

Jodå, jag åkte på en rejäl förkylning med hosta och halsont. Började natten till förra onsdagen och idag är jag på benen men hostar en del.

Resultatlistor från SM i Internationellt Mete finns på www.borlangesfk.se.        Det var Anders Eriksson Borlänge Sfk som tog tag i det hela och det är vi tacksamma för.
Det fanns ett pris för högsta sammanlagda vikt för de två dagarna och det tog Jesper Dyberg hem, grattis. Han hade även högsta vikt på lördagen och tog hem sin sektion den dagen.

Tisdagen efter SM skulle jag, min väninna Lotta och syster Monika och tre av hennes väninnor från Strängnäs åka till Åland. Lotta och jag träffades på resecentrum, men när vi skulle kliva på bussen fanns vi inte med på listan. Det hade troligtvis blivit något fel när jag ändrade namn då en annan väninna skulle med från början. Så bussanslutningen ströks. Som tur var så fanns det plats i Birkabussen så vi fick åka med. Men till hemresan var det fullt......Jaja, det fick bli morgondagens problem.

Monika och Kicki fanns på terminalen när vi kom dit och Kari och Mona hade gått ombord och bokat plats i baren. Vi måste ju ha en färdknäpp innan båten la ut.
Efter att vi installerat oss i hytterna så åt vi en stor hamburgare och strips i matsalen. Sen var det dags att gå till dansen efter en sväng i taxfree.
Systrar på vift......
Det var ganska lite folk och inte så många som dansade, men roligt hade vi. Kari som nu bor i Strängnäs och jag gick på frisörskolan tillsammans. Vi började där 1971 och var de första eleverna på gymnasienivå, tidigare tillhörde frisörlinjen yrkesskolan.
Mona, Kari och jag. Kari är ju dotter till Eliard Johansson Södertälje Sfk och det syns, för er som kommer ihåg honom, han gick ju bort för många år sedan. Kari och jag hade många minnen att prata om och Monika fyllde i.
Det blev ganska sent i säng, och en blåsig sömnlös natt, då näsan börjar rinna. Men tidigt på onsdagsmorgonen började jag ringa runt för att ordna hemresan.
Birkabussen förbi Borlänge var full, Masexpressen hade platser kvar vid 13, men båten la till vid 14.😉
Kollade med SJ, men krångligt att boka biljett och lång väntetid i stan. Så vi chansade att gå upp till Birkabussarna ändå. Men nej, det gick inte.....då kom en man fram som vi pratat med under resan och sa att det fanns platser kvar i Ludvikabussen. Så vi gick dit och en snäll chaufför sa att det var bara att hoppa på.
Så när vi kom till Ludvika så hade Lotta kollat att det gick en lokalbuss om en kvart och väl i Borlänge kom Joanna och hämtade oss vid resecentrum.
En rolig resa med mycket skratt och en supergod lunchbuffe med många godsaker. Onsdagens huvudvärk som jag trodde var baksmälla och oro för hemresan, visade sig vara hög feber. Så sen sov jag nog en vecka och vandrade bara mellan sängen och köket. Slutet gott allting gott.😊

Sammanfattning SM Internationellt mete 2018.......

Publicerad 2018-09-11 10:10:00 i Allmänt,

Söndagen bjöd på bättre väder med sol, men med en dimmig morgon. Vi var på plats redan 05.30, efter att städat ur vandrarhemmet som vi hyrt hela till oss arrangörer.
En lång väntan innan de tävlande var på plats, men sträckorna skulle gås igenom och även denna morgon fattades en bricka som ersattes av en ny.Här nedan Erik Bjurström, som vann äldre juniorer.
Alla utom en droppade in för anmälan och lottning och sedan snabbt ut till sin plats. Idag skulle det avgöras, vilka som skulle kunna titulera sig som Svensk Mästare vid dagens slut.
Tävlingsledare Lars Wallberg vände på listorna vid dagens lottning och först elitklassen, juniorerna och sist begränsad klass.Nedan dagens prisbord.
Amanda Sundberg-Storm vann yngre juniorer och Erik fick likadana priser. Bilden på Amanda har jag lånat av pappa Jörgen Storm.

Jag gick och tittade under tävlingen och mycket fisk kom upp men överlag var det mindre storlek på dem, då mycket löja och små mört fanns i ån.
Om man zomar in himlen så ser man tranorna som skränade och flög söderut. Dagens segrare i elitklassen blev Charles Fasth med två ettor.
Här nedan medaljörerna i elitklassen.
Här begränsad klass, med Bengt Forsling som Svensk Mästare.

När prisutdelningen var över och allt lastat så avslutade vi i Borlänge Sfk, med chinamat innan vi åkte hemåt.Det blev en intensiv och rolig helg med mycket skratt.

Nu väntar jag och alla andra på sammanlagda resultatresultaten, vi får hoppas att Wallberg lägger ut dem snart.

Väntans tider på Sm.....

Publicerad 2018-09-08 11:45:00 i Allmänt,

45 minuter till start och de flesta börjar bli klara med uppriggningen av spön och mäsken färdigblandad.

Jonas med pappa Per hämtade mig före 10 igår förmiddag och väl i Söderhamn träffade vi resten av arrangörsstaben. Vi satte ut platserna till de olika sektionerna. Man tävlar i elitklass, begränsad klass, yngre och äldre juniorer.
Först anmälan sedan lottning och utgång när man dragit sin plats. Man fick ta bilen ut till platsen, då man har mycket utrustning med sig.
När tävlingen är slut vid 16 så väger man på plats och släpper i fisken igen. Under tävlingen har alla ett keepnet, en slags sump där man släpper ner den levande fisken.
Tävlingen avgörs under två dagar, så samma procedur i morgon och då ställer vi väckarklockan på 04.00, då tävlingen startar en timme tidigare än idag.
Dimman låg tät ett tag i morse och kom ner som lite duggregn, men nu har den lättat.
Arrangörer för SM i Internationellt mete är Borlänge Sfk, Tunabygdens Sfk och Sportfiskarna. Själv hjälper jag till att sälja korv, läsk och kexchoklad och lite annat om det behövs.Det blåser kallt från havet så vinterkläderna sitter inte i vägen. Nu är det bara en kvart kvar till start, tiden går fort när man bloggar. Vi hörs.

SM i Internationellt mete 2018......

Publicerad 2018-09-06 17:41:14 i Allmänt,

Till helgen arrangeras SM i Internationellt Mete 2018 i Söderhamn av Borlänge SFK och Tunabygdens SFK. Förra året arrangerades inget SM då det inte fanns någon som ville eller kunde arrangera. Men i år får vi tacka de två klubbarna som ställer upp.
För att var två års dm-uttagningar och SM-medaljörer från tidigare SM, känns det som väldigt få deltagare. 47 seniorer, 22 i begränsad klass 1 i yngre juniorer och 1 i äldre juniorer.
Så vi har i alla fall redan nu två Svenska Mästare klara om de kommer till start Amanda Storm och Erik Bjurström.
Tråkigt att det inte är fler juniorer med, men de två som deltager är erfarna fiskare och har tidigare SM- titlar.😊
Själv kommer jag upp och tjänstgör för min klubb Borlänge SFK, ni hittar mig nog vid försäljningen av korv, läsk m.m. Kom gärna dit och släng några ord, vill gärna veta lite mer om vad jag ska skriva på bloggen.
Har ju inte varit närvarande under hela sommaren, så jag ligger lite back.😉
Skitfiske till Er alla som skall fiska i helgen, vi kanske ses.

Skinnsömnad........

Publicerad 2018-09-03 05:52:00 i Allmänt,

Jag har länge velat gå en skinnsömnadskurs för att lära mig mer om att sy i skinn. Jag har ju en hel del kaninskinn som jag använt till många saker.
Hade varit inne på Busgårdens hemsida och facebooksida, där det finns så många fina hantverk. Anna som driver den firman och en butik finns i Mora. Så förra fredagen ringde jag henne och det fanns en plats kvar kommande helg. Ingen tvekan platsen var min och i veckan bokade jag boende på ett närliggande hotell.
Kursen var fredagkväll till söndagkväll, så jag tog god tid på mig när jag åkte upp. Det blev ett besök i Leksand och jag hann gå en sväng i Mora centrum innan kursen startade.
Vi var åtta "tjejer"som samlats i Annas butik Busgården en del hade gått kurs tidigare och några var som jag nybörjare.
 Vi fick börja med att lära oss tvinna tråd och  sy flera olika sömmar, och de som gått tidigare började sy. Antingen något nytt eller något som de haft med sig. Allt material som skinn, tyger, band, tråd, saxar, krokodilklämmor, ja allt och lite till fanns i butiken.
Jag hade tänkt att försöka sy ett par handskar i fårskinn i en grön nyans. De skulle passa bra till mina nya gröna kängor. Så det var att börja klippa till ett mönster och tiden gick fort, det gör den ju när man har roligt.
Helt slut efter en lång dag med mycket nya intryck och tillbaka på hotellet och i säng vid 21.30.
Ny dag och gemensam frukost med några kursdeltagare som också bodde på hotell Fridhem. Sedan iväg till butiken och kursen började vid 9 och höll på till 17. I kursavgiften ingick fika på förmiddagen och eftermiddagen och lunch.Tur var väl  det, för man behöver fylla på med energi när det går åt mycket tänka och koncentration.
Anna med sin kunskap gick runt och hjälpte till om jag sytt fel och visade steg för steg hur man skulle göra. De andra sydde handledsvärmare, kragar, väst, pläd, kuddar, dyna, nalle m.m.
Dagen gick fort och helt slut i händer och axlar. Det var ju länge sedan jag sydde och en hel dag tar på krafterna. Jag hade tagit med handskarna, men orkade knappt sy något mer på kvällen.
Ny morgon och frukost med mycket prat och skratt, sedan utcheckning från hotellet och tillbaka till butiken. Det fanns hopp om att kunna bli färdig med handskarna.Det gick bra och med några små justeringar hemma så är de redo inför vintern. Så nöjd och stolt över mig själv, men nu får jag nog vila mig några dagar.
Jag köpte med mig hem material till ljusmanchetter, sax, nålar, tråd och krokodilklämmor. Det ska bli roligt att fortsätta hemma och jag återkommer gärna på fler kurser hos Anna, kolla gärna hennes hemsida www.busgarden.se       Så mycket fint.❤