Skinnsömnad........

Publicerad 2018-09-03 05:52:00 i Allmänt,

Jag har länge velat gå en skinnsömnadskurs för att lära mig mer om att sy i skinn. Jag har ju en hel del kaninskinn som jag använt till många saker.
Hade varit inne på Busgårdens hemsida och facebooksida, där det finns så många fina hantverk. Anna som driver den firman och en butik finns i Mora. Så förra fredagen ringde jag henne och det fanns en plats kvar kommande helg. Ingen tvekan platsen var min och i veckan bokade jag boende på ett närliggande hotell.
Kursen var fredagkväll till söndagkväll, så jag tog god tid på mig när jag åkte upp. Det blev ett besök i Leksand och jag hann gå en sväng i Mora centrum innan kursen startade.
Vi var åtta "tjejer"som samlats i Annas butik Busgården en del hade gått kurs tidigare och några var som jag nybörjare.
 Vi fick börja med att lära oss tvinna tråd och  sy flera olika sömmar, och de som gått tidigare började sy. Antingen något nytt eller något som de haft med sig. Allt material som skinn, tyger, band, tråd, saxar, krokodilklämmor, ja allt och lite till fanns i butiken.
Jag hade tänkt att försöka sy ett par handskar i fårskinn i en grön nyans. De skulle passa bra till mina nya gröna kängor. Så det var att börja klippa till ett mönster och tiden gick fort, det gör den ju när man har roligt.
Helt slut efter en lång dag med mycket nya intryck och tillbaka på hotellet och i säng vid 21.30.
Ny dag och gemensam frukost med några kursdeltagare som också bodde på hotell Fridhem. Sedan iväg till butiken och kursen började vid 9 och höll på till 17. I kursavgiften ingick fika på förmiddagen och eftermiddagen och lunch.Tur var väl  det, för man behöver fylla på med energi när det går åt mycket tänka och koncentration.
Anna med sin kunskap gick runt och hjälpte till om jag sytt fel och visade steg för steg hur man skulle göra. De andra sydde handledsvärmare, kragar, väst, pläd, kuddar, dyna, nalle m.m.
Dagen gick fort och helt slut i händer och axlar. Det var ju länge sedan jag sydde och en hel dag tar på krafterna. Jag hade tagit med handskarna, men orkade knappt sy något mer på kvällen.
Ny morgon och frukost med mycket prat och skratt, sedan utcheckning från hotellet och tillbaka till butiken. Det fanns hopp om att kunna bli färdig med handskarna.Det gick bra och med några små justeringar hemma så är de redo inför vintern. Så nöjd och stolt över mig själv, men nu får jag nog vila mig några dagar.
Jag köpte med mig hem material till ljusmanchetter, sax, nålar, tråd och krokodilklämmor. Det ska bli roligt att fortsätta hemma och jag återkommer gärna på fler kurser hos Anna, kolla gärna hennes hemsida www.busgarden.se       Så mycket fint.❤
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela