37 år sedan.........

Publicerad 2019-02-28 06:28:29 i Allmänt,

Idag är det 37 år sedan jag och Heikki Voutilainen vann SM i pimpel på Mälaren utanför Södertälje.
 Det var vår klubb Södertälje Sfk som arrangerade och pappa hade hand om invägningen och hade gjort upp olika fållor att gå i.
Heikki hade högsta vikten på 7762 gram och själv fick jag ihop 3740 gram.
Det räckte till en seger som jag fortfarande är stolt över. Det är min hittills jobbigaste tävling som jag genomfört. På blankis med tunna snöfläckar sprang och gick jag 8 kilometer bort.
Då 1982 hade jag stålbroddar som snön fastnade på och frös till is. Det blev en jobbig ingång och när jag kom iland rasade jag ihop helt slut, med bara några minuter kvar av ingångstiden. Med på sjön hade jag blåbärssoppa, russin och druvsocker. Jag fiskade ensam hela tiden och såg bara andra tävlande på håll.
Det började bra men sen avtog fisket, borrade mig framåt på den stora flatan och kom till slut in på 8 meter. Där fanns fisken, hade tidigare fiskat mycket djupare.
Jag tror att Heikki var på det djupet innanför mig? Han har ju precis som jag flyttat från Södertälje och tävlar idag för Tibro. Vi brukar ses på SM och ofta är han och hans fru uppe på Borlänge och Falumästerskapet. En helg att se fram emot 9 och 10 mars. Men i år kommer de inte upp, utan satsar på SM i Luleå.
Träffade Heikki på Runnmästerskapet och bad Niklas ta ett foto.

Jag har många urklipp kvar sedan dagen vi vann och av klubben fick jag en sammanfattning från andra tidningar. Det var över 900 deltagare och det här var innan man börjat med klubblagstävlingar.

Klubbledningen hade många möten och förberedelser, men en hel del vana. 1978 så arrangerade Stockholm SM på Vällingen, där vi hade klubbvatten, och klubben stod för mycket av jobbet där.

Pappa var nog lika glad som jag den här dagen. Han hade gjort en karta åt mig vart jag skulle gå.Själv hade jag aldrig fiskat där tidigare. En stor fördel var att jag jobbade som brevbärare och hade bra kondition, annars har jag aldrig orkat så långt. Ja, en dag att minnas och fira.😊❤️
Det här var mitt första och enda  SM- guld som dam, har ett i damjuniorklassen  från 1969.  Vi hörs, i morgon blir det om kommande DM.

Sportlovsfiske......

Publicerad 2019-02-27 18:52:00 i Allmänt,

Sportlovsfisket idag samlade 28 stycken barn och ungdomar. Jonas och Dan hade på förmiddagen borrat mellan 150-200 hål. Det är ju svårt att veta hur många som kommer.

Jonas hade också köpt saft, bullar, medaljer och pokaler. Jag hade kontaktat kommun och skrivit på deras sida "Trevligt lov". Information fanns även på facebook och på telefonsvararen.
Berndt med sonen William kom och Hans och Jonas pappa Per.
Många spön att gå igenom och många vi inte ens kunde använda för att lära barn att fiska. Utan de fick bli de gamla blå och tafsspön, för det var många som ville låna spön.

När det var dags för start sköt Jonas ett startskott och vi gick ut på sjön och hjälpte de som ville och en del ville ha  pinkies.
Många fick fisk och några tyckte synd om fisken och släppte tillbaka dem. Det blåste kallt och blev halt när isen smälte. Svårt att gå utan broddar.
Efter en timme ville fler åka hem så jag gick iland och tog emot startkorten då vi inte hade någon våg framme än.Jag delade ut medaljer till de som inte skulle stanna på prisutdelningen.Alla fick varsin medalj och segrarna pokaler. Tävlingen var mellan 11-13, det kom inte upp så mycket fisk. Men mest abborrar, någon mört och snorgärs.
När tävlingen var slut och de kommit iland fick de varm saft och bulle. Även föräldrar och mor och farföräldrar fick saft och bulle. Många tackade för ett bra arrangemang och kommer kanske till Borlängemästerskapet i mars. Resultat och fler foton finns på Facebook, Borlänge SFK.

Sveriges bästa dam........

Publicerad 2019-02-26 10:29:24 i Allmänt,

Sveriges bästa dam genom tiderna heter Sylvia Nilsson och tävlade för Borlänges SFK i alla år.Hon har vunnit SM i pimpel 7 gånger.
Jag träffade henne på kupolen förra veckan, så vi satt och pratade en stund. Hon är 86 år och hennes man Börje har hunnit bli 88 år. Sylvia har problem med ryggen och efter sista operationen behöver hon använda rullator. Så fisket är undanlagt.

Första SM hon var med på var 1962 i Hede, då vann Sven Bergkvist från Borlänge herrklassen.Dessa år har Sylvia vunnit:

1966 Vristulven,Tibro       Dam
1985 Bergviken, Kilafors  Dam

1991 Visten, Forshaga .    Dv
1997 Bergviken, Kilafors . Dv

2003 Kappsjön, Malung .  Ädv
2006 Lulefjärden,Luleå.     Ädv
2009.Norsjön, Norsjö .      Ädv

2014 som blev år 2015 fick hon säga ifrån på grund av ryggproblem. Det var synd eftersom Sm gick på Runn, som hon känner till väl. Förutom alla guld finns även silver och bronsmedaljer.
Klubben har 13 lagguld i damveteran och äldre damveteranklassen och Sylvia har många av dem. En tid fanns det två olika lag, så jag vet inte exakt hur många Sylvia har. Men jag tror hon var med och vann de första åtta åren.
Lagguld vanns av Borlänge SFK :
1988, 1989,1990,1991,1992,1993,1994,1995,1998,2004 i damveteraner.
I äldre damveteraner 2003,2005 och 2008.

Sylvia vann ju individuellt i  Luleå 2006, så jag fick veta var hon fiskade då. Bra med mobil där man lätt kan ta fram en karta.
Tipsade om sportlovsfisket som är i morgon, de har ju ett barnbarn som fiskar mycket med sin pappa Johan. Men då blir det mest ädelfiske. Vi får se om de kommer.
Innan vi skildes åt kom Börje som varit in och handlat. Kul att träffas och att de kände igen mig.Vill ni läsa mer om Sylvia så skrev jag här på bloggen om henne 19/1 2015.

Runnmästerskap........

Publicerad 2019-02-25 08:02:00 i Allmänt,

För många år sedan arrangerade Borlänge SFK Runnmästerskap. 1995 tror jag att det första var vid Svedens gård, i pris fick man då en tavla med en bild och en tusenlapp i. Första herrsegraren var Björnee, Lundberg.
 Vi har tänkt tagit upp den tävlingen igen och Jonas ville ha en 5-timmarstävling. Bästa stället för oss är numera vid Storsund, sundet mellan Runn och Ösjön. Jag erbjöd mig att hjälpa till, då jag inte skulle fiska den här dagen.
Det var många andra som även hjälpte till den här dagen, och det tackar vi för.
Många distrikt runt omkring hade den här dagen DM eller DM-serie, men 107 stycken kom till start. Solen sken och några plusgrader, men efter en stund tilltog vinden och många meter i vindbyarna.
Samling nere på isen och Jonas gick igenom dagens tävling, han skulle också tävla. Det har ju inte gått så bra för honom i vinter och varit på väg att sluta flera gånger. Men skam den som ger sig, bara att bita ihop och komma igen.
Jonas pappa Per sålde korv och dricka och fick hjälp av Björkmans. Markus och jag sålde kort och efter tävlingen var vi många som hjälptes åt att plocka ihop.Här nedan Anna-Lena Björkman , min lagkamrat som hade högsta vikten av damerna på Storsjön på lördagen.😊
Många skulle gå långt idag då nästan hela Runn var med. Flera hade pulkor med och räknade med stora vikter. Men idag gällde det att borra dem i skallen och till slut så blev det inte så stora vikter totalt sett för att vara 5 timmar. Högsta vikten hade Thomas Jansson på över 11 kilo.Alla resultat finns på Facebook, Borlänge SFK och lite foton och en film från starten. Här är dagens segrare, grattis.

Helt otroligt så hade vi två på samma vikt i herrklassen Per Morelius och Jonas Gustafsson,som båda hade över 10 kilo. Ronja Leijon ställde upp i damklassen, men fick ändå "sin"pokal  som yngre damjunior. Hon och Ludwig i äldre herrjunior fick även varsitt spö skänkta av Fredrik Ankarberg från Vim-pirken.

Skönt att ta det lugnt en dag och jag  hade lovat att rasta Tindra, Hans Bjurströms hund, det blev även en längre promenad på sjön innan invägningen.Sonny vår kassör kom och fixade alla kuvert till prisutdelningen.

Det smälte mycket på isen idag av solen och vinden, nu får vi hoppas på lite kallare väder till Borlängemästerskapet på Ösjön om två veckor.
Alla vägde inte in idag, utan det saknades fyra kort, hoppas att de kom iland.
Vi hörs.

Helgens tävlingar...

Publicerad 2019-02-22 08:22:00 i Allmänt,

Många DM avgörs i helgen,Stockholm har sitt stora DM i pimpel på lördag. En tävling som blev inställd när det var snöstorm i början av Februari. Sen blev den flyttad till Yngern och senaste budet är på Erken. Håller tummar och tår för syrran i morgon. På söndag är det deras sista serietävlingen. Så en spännande helg för Stockholmsdistriktet.

Fler andra distrikt har också Dm-tävlingar. Här i Borlänge kör Tunabygdens Sfk mormyskatävling.
På Storsjön vid Årsunda avgörs Levi Svedbergs Challange i morgon.En rolig tävling. Det kommer säkert mycket folk dit, men tyvärr kan jag inte ställa upp där.

På söndag är det 5-timmarstävling på Runn, med start vid Storsund. Man fortsätter förbi avfarten till båthamnen i Ornäs, där det är en mormyskatävling samma dag.

Borlänge SFK arrangerar vid Storsund, man tävlar 10-15, pokaler till segrarna på Runnmästerskapet. Korv och dricka finns att köpa.
Nästan hela sjön är med och se upp för isbanorna, där får du inte fiska.

Jag kommer att hjälpa till vid tävlingen så vi kanske ses.
Skitfiske till er alla!

Källviken.....

Publicerad 2019-02-21 08:53:00 i Allmänt,

På onsdagen arrangerade Kjell och Ellen en pimpeltävling på Runn vid Källviken. 22 stycken " lediga" kom till start i det fina soliga vårvädret.
Men det blåste kraftigt och riktigt kallt. Senast jag var på samma ställe var i slutet på 90- talet, och då gick jag bara en bit till vänster.
Den här dagen gick jag ut mot Dejstolen och började vid en stor sten. Fick några i fjärde hålet. De andra runt omkring spred ut sig, när de inte nappade så bra.
 Jan och Jackson satt och drog lite längre fram, och jag borrade mot dem. Ville inte störa deras fiske och borrade mig framåt och runt udden. Såg att långt bort närmare isbanan satt det en klunga som fick fisk.
Borrade mig framåt och i ett hål fick jag närmare 30 stycken, så nu hade jag 34 stycken och en lång tid av tävlingen var avverkad.
Fick några bra hål och Per Nilsson passerade mot udden jag tidigare gått förbi.
Det blåste fortfarande mycket och inte direkt någon lä där jag satt.
Anna-Lena, "Kaffepetter" och jag fiskade på ett stort område på slutet, och vi fick alla bra med fisk. Men det var även en hel del bomhål.
Det trasslade en hel del den här dagen och fick knyta om pirken flera gånger. Knutar och trasslade in mig i broddarna flera gånger. Viktigt att sitta rätt med vinden i ryggen en sådan här dag. Som tur var så värmde solen skönt, så jag frös inte.😊
Fick till slut ihop 179 stycken som vägde 3908 gram. Det var bra att gå, men broddar behövdes. Några få områden där stöpet inte frusit och man trampade igenom.
Segrarna från dagens tävling och resultatet har jag skrivit ut på facebook, Borlänge SFK.

Damer . Anna-Lena Björkman  5690 gram
Herrar.   Per Nilsson .                 8080 gram
Äldre HV S-O Holmberg.            8770 gram  Dagens högsta vikt.

Idag snöar det här i Borlänge och minus 7 grader. Vi får se vad det blir för före på Runn på söndag. Då avgörs Runnmästerskapet 2019, med start vid Storsund. En 5- timmars tävling på Runn, avgränsat mot Falun och det området som är med på Falumästerskapet 9 mars.
Återkommer i morgon med helgens tävlingar.😎

Yogapass och fullmåne......

Publicerad 2019-02-19 21:48:00 i Allmänt,

Efter ett yogapass blev jag så pigg så jag åkte ut till Ösjön och tog lite foton på fullmånen.
Det är ju en superfullmåne så den känns extra stor när den är nära jorden. Den kallas för snömåne, sista fullmånen innan våren kommer och vårdagjämningen.
Det var mulet när jag åkte men klarnade upp mer och mer. Nu är det helt stjärnklart ute. Så jag passar på att ladda lite prylar i månljuset.😉 Är ju sista fullmånen innan SM i pimpel i Luleå.
Yogan gick sådär, känner hur stel jag är i vissa muskler. Kommer nog ha lite träningsvärk i morgon. Då blir det en pimpelkula på Runn vid Källviken. Vi ses.😎

DM-serie 3......

Publicerad 2019-02-18 07:23:00 i Allmänt,

DM-serie 3 för Dalarna avgjordes på Kättbosjön, mellan Mora och Venjan. Den ligger fint utmed E45:an, Ovansiljans SFK stod som arrangör. Som vanligt ett bra arrangemang, man hade kört upp skoterspår som nu frusit till. Sjön hade också frusit till och bara vissa områden med stöp där man sjönk igenom.
En skön gråmulen dag, med lite blåst och några plusgrader fram på dagen.

Det var en öppen tävling och 52 stycken till start i DM-serien. Förutom dalaklubbarna fanns NGF, Lidköpings SFK, Svegs Sfk och Trysil Sfk på plats.
Niklas gjorde premiär för året och vi kunde åka tillsammans med Ture Fransson och Jörgen Andersson. Ture och Jörgen kom tvåa och trea i sina klasser. Niklas fick en till erfarenhet, med största abborren på 6hekto och tappade fyra till i samma hål. Det är besluten som avgör varje tävling och en liten förflyttning vid rätt tillfälle så hade han varit med i toppen. Bara att bryta ihop och komma igen.
Själv gick jag utan fisk sista timmen, så jag gjorde också fel beslut.🤔 Men hade turen på min sida och det blev en etta.

Då det var bra att gå så gick jag iväg mot samma håll dit jag brukar, ut mot öarna på höger sida. Kunde följa ett skoterspår som bar och började en bra bit från fastlandet. En bit bort började Lars Jansson, sen var det långt till alla andra.
Ingen känning i de första hålen, så jag borrar mig närmare land. Inget där heller, så jag drar mig längre ut igen. I sjunde hålet får jag 17 stycken och några lite större. Ingenting runt omkring och Lars passerar och har bara fått några ströabborrar.
Jag borrar mig framåt närmare öarna och får några till. De är väldigt försiktiga. Byter ut min vanliga krok till en med rött garn och får igång dem bättre. Men det var bara i det hålet.
Får varva med dessa spön med olika krokar och tafs. Fler tävlare har nu kommit från andra hållet och ser att de varpar och fiskar med tafs. Men för mig fungerar det bäst med trekroken och jag får ett bra hål.
Klungan sprids då fisket avtar och nu är det många tankar i skallen, vad att göra. Tidigare år har jag ju fått mycket fisk i området, men idag är det bara i vissa hål. Kämpar på men får bara en sista timmen och slutar på 87 stycken.
Det var stöpis att borra i men mycket lättare än förra helgen. Bra att gå in också, det har inte töat på sjön och i skoterspåren.
Många har gått till vänster där det har nappat bättre, men varit sämre före och mer stöp. Halt på vissa ställen där vattnet frusit.
Högsta vikten idag hade Lars Gullstrand med 8811 gram. Han är i fin form.
I herrklassen blev det omvänd ordning mellan Stefan Gren som vann och Jesper Dyberg kom tvåa. Dagen innan hade de båda en lyckad dag på Mållången med över 17 och 15 kilo, då Jesper vann.

Klassegrarna
Äldre DV .      Britta Ivansson.        1802
Äldre HV.       Lars Gullstrand .       8811

Nya tag nästa helg😊😎

Besök av en guldmedaljör.......

Publicerad 2019-02-16 06:19:39 i Allmänt,

Besök igår av en guldmedaljör från SM i traditionellt mete 2003 i Söderhamn, tillika min lagmedlem och väninna Gun-Britt Högander.
Dagen till ära med guldnaglar😉 och vi hade mycket att prata om, då det var längesedan vi träffades. Visade även ett urklipp från Dalademokraten, som mamma haft i sina gömmor. Fotot är taget på en onsdagstävling vid Torsång, men handlar om DM som gått tidigare i Venjan.
Reportaget är utlagt på min födelsedag 5 Juli och då var det även Peace and Love i stan. Festivalpass 290:- kostar betydligt mer idag och gratis om man var över 60 år, nu måste man vara över 70 år. Många bra band och artister som dragplåster.

Jag kommer ihåg DM i mete som gick i Littersjöarna i Venjan, jag fick två braxnar och lite mört och abborre och kom tvåa i damklassen och vi vann laget. På den tiden hette jag Rehn i efternamn. Med i laget på DM var mamma Birgitta, längst upp till vänster på bilden. Nedre raden Gun-Britt, jag och Inger Björnestad.

På SM i Söderhamn året efter hoppade Inger av och med i laget kom Kerstin Byström. Gun-Britt stod på ett bra ställe och fick braxen,så efter 15 minuter flyttade jag och kunde stå bredvid henne. Hon hade bara en kortskaftad håv och vi stod på kajkanten vid en stor båt. Så när vi hade större fiskar på så turades vi om att ta min långa håv.
En spännande väntan innan prisutdelningen, där vi fick kliva högst upp på pallen. En solig och varm dag som jag gärna minns.
Så här glada är vi 15 år senare, när vi pratar gamla minnen. Det var Gun-Britt som en gång i tiden kom med idén om tjejmete på Sportfiskarnas möte i Nynäshamn. Hon fixade en huvudsponsor för hela landet och flera tävlingar hölls. Den största i Stockholm.
Jag kommer ihåg att Daladistriktet gjorde en satsning och köpte in spön som klubbarna fick köpa till ett billigt pris. Hon och jag var på dalaradion och pratade om tjejmete. Då satt jag även som ordförande i Borlänge SFK. Nu tror jag bara att det är Falubygdens SFK i Dalarna som har kvar den tävlingen i samband med Runndagarna.
Men tanken från början var att tävlingen skulle hållas på många orter för att locka fler tjejer till fisket.I startavgiften ingick färdiga vindor och mask och maggot. Man fick hjälp att agna kroken och hjälp att håva och döda fisken. Tror även att man fick ett spö på de första tävlingarna. Idag kan man låna spön om man inte har eget, för alla ska fiska med ett 4- metersspö. Tanken är och var god, att få igång fler tjejer att fiska. Kanske något att köra igång i andra grenar också.❤️

Fin dag på Hyen.......

Publicerad 2019-02-14 07:00:00 i Allmänt,

Vaknar vid 4 och kan inte somna om, men det blir väl en halvtimma innan det är dags att gå upp. Linda-Maria skall vara på plats vid sjön Hyen vid 8 så jag åker dit tills dess. En bil på parkeringen och abborrskyltarna uppsatta. När jag bytt till stövlar så kommer Linda-Maria och Finn på hennes fyrhjuling.
Jag får åka med ner till startplatsen där är Kent Lövgren som åkt med Finn.Han och Jonas har jobbat  natt till 05.30, så det blir en seg dag för dem.
  Finn stannar kvar som parkeringsvakt. Nya starkort är fixade, då Kjell och Ellen har de som brukar användas.
Bara fyrhjulsdrivna bilar får åka ner till startplatsen och det finns inte så många platser där. Linda-Maria kör ner de tävlande med sin fyrhjuling med släpvagn. Hon har förutom startkorten fixat bord och växelkassa. Efter ett tag kommer Jonas med påsar, våg och mer växel. Jag säljer startkorten och vi har idag bara tre klasser, dam, herrar under 60 år och herrar över 60 år.
Här kommer ett till gäng med tävlare.
33 stycken kommer till start, även Ronja Leijon som har sportlov och är hos brorsan Albin som flyttat till Dalarna.Hon får en egen klass. Men det visade sig att hon fiskat så bra och hade högsta vikten av oss fyra damer.
Fin dag på sjön med sol, men det blåste kallt. Stöpet hade frusit ihop då det varit minusgrader några dagar, så bra att gå.
Jag börjar i en vik och startar med 12 stycken i första hålet och borrar mig närmare land. Många bomhål, man är visst tvungen att borra dem i skallen.
Linda-Maria kommer förbi och då har jag fått 88 stycken och är ensam kvar i viken där fem andra startade. Går närmare starten och slutar vid en udde och får ihop 140 stycken. Tävlande har hela dagen rört sig på sjön och det verkar ha nappat bra för en del.
Jag packar ihop när det är 10 minuter kvar, för att hjälpa till med invägningen. En liten brasa brinner och en korvburk värms, för det bjuds på korv med bröd till de som vill ha.
Linda-Marias pappa har kommit och hjälper till med elden och korven. När alla vägt in håller vi prisutdelningen och blir tackade för ett bra arrangemang och en rolig sjö. Högsta vikten idag har Lars Gullstrand på 8210 gram. Här är klassegrarna och hela resultatlistan finns på  Borlänge Sfk:s Facebook-sida.

Juniorer
Ronja Leijon               3186 gram
Damer
Rosie Thörne              2716 gram
Herrar under 60 år
Lars Jansson .            8045 gram
Herrar över 60 år
Lars Gullstrand           8210 gram

Många klubbar representerade idag Lidköpings SFK, Torsåkers Afk, Leksandsfirren, Smedjebackens SFK, Fagersta, Afk Flugan, MTF, Vikmanshyttans SFK, Tunabygdens SFK, PRO, Falubygdens SFK och Borlänge SFK.
Här ovan A-B Landström och Janet Lindberg som var med och arrangerade på Storgösken och Ottnaren.
Mysig dag och vårsolen värmer. Nya tag i helgen.

Mums........

Publicerad 2019-02-12 16:03:01 i Allmänt,

Jag fick ju en stor abborre i lördags på Storgösken, Hofors.Den vägde 557 gram och i magen hittade jag en liten kräfta och en liten gös. Gösen såg nästan ut som en abborre men hade inga ränder. Kräftan verkade svårsmält.
Tog även reda på rommen och abborren kokade jag. Så nu har jag ätit gott.

Idag stekte jag en romkaka av rommen med ett ägg, rödlök och kryddor. Till det creme fraiche, gurka och ett kokt ägg, samt en kall mellis. Mums.

I morgon blir det tävling på Hyen, Hysta, då hoppas jag på fler stora abborrar. Ser ut att bli sol, trevligt.😎🌞

Tvådagars.....

Publicerad 2019-02-11 10:07:46 i Allmänt,

I helgen blev det tvådagars tävlingar i Hofors, Kurt Bruha skulle ha varit prisutdelare men avled i början av Februari. En tyst minut för honom hölls på genomgången på lördagen.

På torsdagen blev det klart att jag skulle få åka med Dan Ersbjörs och vi hämtade upp Erik Södergårds på vägen till tävlingarna.
På lördagen gick tävlingen på Storgösken, en sjö som jag aldrig varit på, men kollade i mammas gamla anteckningar. Där hon haft bra vikter, så det lät ju lovande.
Snöblask och regn, hård blåst så inget vidare förutsättningar och på sjön var det stöp som höll på vissa delar och ibland sjönk man igenom. Isen var mjuk stöpis som sög musten ur mig, trots novaborren. Dålig start. fick min första abborre efter 40 minuter, kämpade på och efter 8 fiskar borrade jag mig fram mot en udde. Där lyckades jag få en abborre på 557 gram och sammanlagd vikt 1079 gram på 21 abborrar.
Eftersom det regnade hade jag lämnat mobilen i bilen, men här är abborren som jag ska steka idag.

Det kom inte så många till start, tävlingen krockade nog med många tävlingar och vädret var ju inte det bästa. Tror att det var 50-60 startande, och damerna slogs samman till en klass och vi var nog bara 7 stycken. Bäst lyckades Elsie Löfgren med över 2.4 kilo. Bäst av alla herrar var Joakim Eriksson på över 5 kilo och endast en junior med, men kämpade på bra.
Nya tag på söndagen på Ottnaren och mindre regn och lite blötare på sjön. Där har jag tävlat i slutet av 90-talet, men orkade inte gå till samma ställe.
Jag gick en bit bort på vänstra landet och det skulle bli en tuff dag med många bomhål och isen ännu svårare idag....eller så var jag nog slut i axlarna efter gårdagens tävling. Så här såg det ut innan starten.
Det blev en ännu sämre start den här dagen, efter 2 timmar och 15 minuter gick jag närmare starten, då hade jag inte haft ett enda napp. Borrade ett hål där några satt och får två stycken på trekrok. Bytte till tafs och fick sammanlagt 21 stycken i samma hål. Lite mer peppad och borrade runt och gick i gamla hål.Lyckades till slut få igång fisken i två gamla hål och fick sammanlagt 93 stycken som vägde drygt 2 kilo.
Lika jobbigt att gå in, beundrar dem som gick långt dessa två dagar.
Den här duktiga killen vann juniorklassen, har tyvärr missat hans namn, men bra kämpat.
Ann-Kerstin Norgren hade över 5,9 kilo på söndagen och vann totalt av oss damer.
Lånad bild av Tomas Larsson som hade över 15 kilo på söndagen och över 4 kilo på lördagen och vann totalt av alla herrar. Bra jobbat.

Det är sorgligt att se att det på isen ligger kvar mörtar, små gösar och sprattlar. Där erfarna tävlare fiskat, tur för dem att jag inte såg när de lämnat kvar dem. Då hade det blivit protest, finns ju en regel att ingen fisk får ligga kvar på isen, utan skall släppas tillbaka eller avlivas och tas med hem. Stackars fiskar, även om det blir fågelmat.......

Väl hemma så var det att hänga alla kläder på tork och värst var stövlarna, där vatten runnit in utmed byxorna när man klafsat runt i issörjan,trots att jag tejpat kanten med silvertejp.

Nya tag på onsdag då kör Borlänge SFK tävling på Hyen, Stora Skedvi, skyltat vägen mellan Hedemora och Falun.

Fiskefamiljen.......

Publicerad 2019-02-06 10:58:00 i Allmänt,

Fiskefamiljen Andersson från DM i pimpel 1989 i Södermanland, vi tävlade då för Trosa Afk. Från höger syrran Monika  som idag heter Rytterlund i efternamn. Framför henne dottern Åsa Forsell-Johansson, som var med på tävling förra påsken. Nu har hon problem med ryggen, men vi hoppas på comeback. Hon har ju vunnit SM i pimpel som yngre och äldre damjunior. Bredvid Monika står mamma som fiskade sedan starten av Södertälje SFK 1964. I höst har hon varit död i 5 år.
Bredvid mamma pappa Gunnar som var med och startade Södertälje SFK och aktiv i Stockholmsdistriktet. I Januari i år var det 25 år sedan han dog. Framför pappa min äldsta son Stefan som tävlade några år och var med på 2 SM i pimpel.
Bredvid pappa står jag, och då med efternamnet Rehn, i min mage finns Niklas, som föddes några månader senare. Två år senare flyttade vi till Borlänge.
Niklas på Nyårsnappet, tror inte att han vill kännas vid mössan nuförtiden.😉
Åsa i Länstidningen,Södertälje efter att hon vunnit SM i pimpel som äldre damjunior.
Pappa och mamma tävlade mycket året om, här är pappa på metartävling i Hjälmare kanal.
Mamma har vunnit damklassen i Kungsör, ett roligt ställe att meta på och stor löja som gick upp i Arbogaån från Mälaren. På vintern var det även bra pimpelfiske i Mälaren utanför Kungsör. Läs gärna resultatet, många namn från den tiden, slutet av 60-talet.
Här har jag vunnit min klass också i Kungsör, populärt att stå på kajen.

Brr.... .

Publicerad 2019-02-04 08:23:56 i Allmänt,

Brrr, minus 19 grader nu på morgonen och i veckan kommer det mer snö.
Det börjar bli jobbigt på sjöarna runt Borlänge. Kjell och Ellen som håller i våra veckotävlingar, som de lagt på tisdagar, meddelar nu att de ställer in tills vidare.
Onsdagen den 13/2 kör Linda-Maria och Finn tävling i Borlänges regi på Hyen, Hysta. Ring alltid vår telefonsvarare 0243-239644 för information.
Torsåkers Amatörfiskeklubb arrangerar nästa vecka tävlingar, se ovan.Den kallar de Kurt Bruhas pimpeltävling, fick höra att han avlidit för ett tag sedan, 82 år gammal. Ännu en av de kända fiskeprofilerna har lämnat oss.

DM-serie 2 för Dalarna.....

Publicerad 2019-02-03 18:23:00 i Allmänt,

Då var det dags igen för dm-serie för Dalarna på sjön Skramsen, söder om Vansbro. Där har vi haft två tävlingar tidigare i serien, senast för två år sedan.
Igår hade vi -2 grader, som till kvällen återgick till snöfall och blåst, och i morse minus 12 grader och snöstorm.
Linda-Maria kom och hämtade mig och i bilen fanns även Jörgen Andersson och Ture Fransson.
Resan gick bra och efter fika och lösta kort blev det samling på isen. Översnöade skoterspår och på sidan om snö upp till knäna. Hade med mig min pulka ut på sjön, för att undvika att all snö skulle frysa fast på finnskryllan. Men det blev att det frös på under pulkan istället, då det blev vatten på isen. Helt meningslöst.....

Började vid en mörtstuga utanför en liten ö, där jag tidigare fått fisk. Började bra med en abborre på hektot i första hålet. Fiskade helt själv och såg Gullstrand lite längre bort, och Göte Sjölin åt andra hållet. Båda drog fisk, men jag letade runt. Efter en timme hade jag bara tre abborrar och flera återsläppta mörtar.

Gullstrand passerade och hade fått lite mer än mig och borrade sig närmare starten.
Jag borrade mig hemåt starten och fick fina fiskar i vissa hål och en del som lillfingret i andra. Göte hade också rört sig närmare starten. Kämpade på med många bomhål och endast en eller två i vissa håll.
Fiskade mest på 3 meters djup och med en räfflad Hugo-pirk i silver/koppar och med en kurrekrok.
Jag var bland de första att väga in och fick ihop 2485 gram. Göte hade över 3kilo och Gullstrand över 4 kilo, han vann sin klass.
Lars Jansson från Falubygdens SFK och landslagsman i mormyska, kom trea i herrveteran. Linda-Maria tvåa, Jörgen femma och Ture straxt utanför prislistan..Här  nedan lite bilder i väntan på prisutdelningen.
Cirka 55 stycken till start idag och ja, det gick bra blev en etta i damveteranklassen och dagens högsta damvikt.

Börre  hade högsta vikten idag på över 5 kilo. Nu försöker jag lindra värken och tinar upp efter en tuff dag på isen. Men frös inte på sjön.....lager på lager av ullkläder.😊

Händer mycket nu.....

Publicerad 2019-02-02 15:22:05 i Allmänt,

Det händer mycket nu, men det är bara roligt. Mindre roligt är väl all snö som kommit och mer ska det bli. Skönt att ha varmgarage, när snöhögarna växer.

Igår kväll var Elna och jag på Borlängerevyn, Valfritt och idag kör de sista föreställningen. Roligt att få skratta och de är så duktiga. När föreställningen var slut delades det ut diplom till flera som varit med i revysvängen i 10, 20, 30 och 45 år till Kicki som håller i alla trådar.

Idag har jag varit  på mässa, med andligt innehåll och massage och healing, tattoo m.m.
 Efter det åkte jag ut och kollade på inomhusfotboll, Amsbergscupen. Det är Niklas klubb som arrangerar, jag hann se två av hans matcher innan jag åkte vidare. Den första slutade oavgjort, men Niklas blev brutalt fälld och fick gå med ispåse på hälen. Men var med på nästa match som slutade 5-1 till dem. Vet inte om de går till final, men den spelas 17.00. Idag fick han vara kapten, vilken ära.😊

Ikväll skulle vi ha en spelkväll med två av mina grabbar och deras tjejer. Men sjukdom ställer till det, vi får se om Niklas med fru kommer efter fotbollen på lite mat i alla fall.

I morgon DM-serie 2, spännande och jag får åka med Linda-Maria och med i bilen finns även Jörgen och Ture.  Rapport kommer.😊
Idag firar jag Imbolc, ljuset kommer åter ute och dags att tända ljus för gnistan här hemma. Det är också en bra tid att så frön och planera sin framtid. Både riktiga frön inför kommande sommar och det man vill få att växa i framtiden. Även en bra tid att skriva och författa, kanske är dags för boken jag så länge funderat på.❤️
Passar nog på att så lite inför kommande pimpeltävlingar.😉