Besök av en guldmedaljör.......

Publicerad 2019-02-16 06:19:39 i Allmänt,

Besök igår av en guldmedaljör från SM i traditionellt mete 2003 i Söderhamn, tillika min lagmedlem och väninna Gun-Britt Högander.
Dagen till ära med guldnaglar😉 och vi hade mycket att prata om, då det var längesedan vi träffades. Visade även ett urklipp från Dalademokraten, som mamma haft i sina gömmor. Fotot är taget på en onsdagstävling vid Torsång, men handlar om DM som gått tidigare i Venjan.
Reportaget är utlagt på min födelsedag 5 Juli och då var det även Peace and Love i stan. Festivalpass 290:- kostar betydligt mer idag och gratis om man var över 60 år, nu måste man vara över 70 år. Många bra band och artister som dragplåster.
 
Jag kommer ihåg DM i mete som gick i Littersjöarna i Venjan, jag fick två braxnar och lite mört och abborre och kom tvåa i damklassen och vi vann laget. På den tiden hette jag Rehn i efternamn. Med i laget på DM var mamma Birgitta, längst upp till vänster på bilden. Nedre raden Gun-Britt, jag och Inger Björnestad.
 
På SM i Söderhamn året efter hoppade Inger av och med i laget kom Kerstin Byström. Gun-Britt stod på ett bra ställe och fick braxen,så efter 15 minuter flyttade jag och kunde stå bredvid henne. Hon hade bara en kortskaftad håv och vi stod på kajkanten vid en stor båt. Så när vi hade större fiskar på så turades vi om att ta min långa håv.
En spännande väntan innan prisutdelningen, där vi fick kliva högst upp på pallen. En solig och varm dag som jag gärna minns.
Så här glada är vi 15 år senare, när vi pratar gamla minnen. Det var Gun-Britt som en gång i tiden kom med idén om tjejmete på Sportfiskarnas möte i Nynäshamn. Hon fixade en huvudsponsor för hela landet och flera tävlingar hölls. Den största i Stockholm.
Jag kommer ihåg att Daladistriktet gjorde en satsning och köpte in spön som klubbarna fick köpa till ett billigt pris. Hon och jag var på dalaradion och pratade om tjejmete. Då satt jag även som ordförande i Borlänge SFK. Nu tror jag bara att det är Falubygdens SFK i Dalarna som har kvar den tävlingen i samband med Runndagarna.
Men tanken från början var att tävlingen skulle hållas på många orter för att locka fler tjejer till fisket.I startavgiften ingick färdiga vindor och mask och maggot. Man fick hjälp att agna kroken och hjälp att håva och döda fisken. Tror även att man fick ett spö på de första tävlingarna. Idag kan man låna spön om man inte har eget, för alla ska fiska med ett 4- metersspö. Tanken är och var god, att få igång fler tjejer att fiska. Kanske något att köra igång i andra grenar också.❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela