DM-serie 3......

Publicerad 2019-02-18 07:23:00 i Allmänt,

DM-serie 3 för Dalarna avgjordes på Kättbosjön, mellan Mora och Venjan. Den ligger fint utmed E45:an, Ovansiljans SFK stod som arrangör. Som vanligt ett bra arrangemang, man hade kört upp skoterspår som nu frusit till. Sjön hade också frusit till och bara vissa områden med stöp där man sjönk igenom.
En skön gråmulen dag, med lite blåst och några plusgrader fram på dagen.
 
Det var en öppen tävling och 52 stycken till start i DM-serien. Förutom dalaklubbarna fanns NGF, Lidköpings SFK, Svegs Sfk och Trysil Sfk på plats.
Niklas gjorde premiär för året och vi kunde åka tillsammans med Ture Fransson och Jörgen Andersson. Ture och Jörgen kom tvåa och trea i sina klasser. Niklas fick en till erfarenhet, med största abborren på 6hekto och tappade fyra till i samma hål. Det är besluten som avgör varje tävling och en liten förflyttning vid rätt tillfälle så hade han varit med i toppen. Bara att bryta ihop och komma igen.
Själv gick jag utan fisk sista timmen, så jag gjorde också fel beslut.🤔 Men hade turen på min sida och det blev en etta.
 
Då det var bra att gå så gick jag iväg mot samma håll dit jag brukar, ut mot öarna på höger sida. Kunde följa ett skoterspår som bar och började en bra bit från fastlandet. En bit bort började Lars Jansson, sen var det långt till alla andra.
Ingen känning i de första hålen, så jag borrar mig närmare land. Inget där heller, så jag drar mig längre ut igen. I sjunde hålet får jag 17 stycken och några lite större. Ingenting runt omkring och Lars passerar och har bara fått några ströabborrar.
Jag borrar mig framåt närmare öarna och får några till. De är väldigt försiktiga. Byter ut min vanliga krok till en med rött garn och får igång dem bättre. Men det var bara i det hålet.
Får varva med dessa spön med olika krokar och tafs. Fler tävlare har nu kommit från andra hållet och ser att de varpar och fiskar med tafs. Men för mig fungerar det bäst med trekroken och jag får ett bra hål.
Klungan sprids då fisket avtar och nu är det många tankar i skallen, vad att göra. Tidigare år har jag ju fått mycket fisk i området, men idag är det bara i vissa hål. Kämpar på men får bara en sista timmen och slutar på 87 stycken.
Det var stöpis att borra i men mycket lättare än förra helgen. Bra att gå in också, det har inte töat på sjön och i skoterspåren.
Många har gått till vänster där det har nappat bättre, men varit sämre före och mer stöp. Halt på vissa ställen där vattnet frusit.
Högsta vikten idag hade Lars Gullstrand med 8811 gram. Han är i fin form.
I herrklassen blev det omvänd ordning mellan Stefan Gren som vann och Jesper Dyberg kom tvåa. Dagen innan hade de båda en lyckad dag på Mållången med över 17 och 15 kilo, då Jesper vann.
 
Klassegrarna
Damjunior .   Ronja Leijon .            1472
Herrjunior .   Gunnar Nykvist .       1189
Damer.          Susanne Ivansson    2448
Herr .             Stefan Gren .              8131
Damveteran  Rosie Thörne .          2178
Herrveteran  K-O Wikström.           6397
Äldre DV .      Britta Ivansson.        1802
Äldre HV.       Lars Gullstrand .       8811
 
Nya tag nästa helg😊😎

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela